شبکه‌های اجتماعی

خداحافظی بنتلی با پیشرانه‌های 8 سیلندر سری L
AutomobileFa - Bentley L-Series V8 Engines

پس از 61 سال 

بنتلی تولید پیشرانه‌های V8 سری L این شرکت را متوقف کرد. این پیشرانه 6.75 لیتری پس از 61 سال تولید در حالی بازنشسته می‌شود که برای آخرین بار در نسخه تولید محدود مولسان که Mulsanne 6.75 Edition نام دارد و به مناسبت 60 سالگی پیشرانه‌های 6.75 لیتری 8 سیلندر بنتلی تولید شده مورد استفاده قرار گرفت. از این مدل تولید محدود تنها 30 دستگاه تولید شده است. بر اساس اعلام بنتلی، آخرین نسخه از پیشرانه‌های سری L روز دوشنبه توسط تیمی متشکل از 7 تکنسین در کارخانه شهر Crewe در انگلستان مونتاژ شد.

 

تاریخچه پیشرانه‌های سری L بنتلی

لازم به ذکر است که توسعه پیشرانه‌های V8 سری L بنتلی از دهه 50، یعنی زمانی که بنتلی تحت مالکیت رولزرویس قرار داشت شروع شد. هدف از تولید این سری از پیشرانه‌های بنتلی رسیدن به جایگزینی قدرتمند برای پیشرانه‌های 6 سیلندر خطی بود اما به گونه‌ای که افزایش وزن یا تغییر اندازه محسوسی در آن رخ ندهد. از زمان شکل‌گیری ایده تا تولید نسخه اولیه این پیشرانه‌ تنها 18 ماه طول کشید و این پیشرانه حدود 13.6 کیلوگرم از نمونه 6سیلندر خطی سبک‌تر بود. 

تولید انبوه پیشرانه‌ سری L از سال 1959 آغاز شد. این پیشرانه در ابتد در اتومبیل‌های رولزورویس Silver Cloud و بنتلیS2 نصب شد و در گذر زمان مورد بازبینی و به‌روزرسانی قرار گرفت. این پیشرانه 8 سیلندر در ابتدا با حجم با 6.2 لیتر تولید شد اما در سال 1971 حجم آن به 6.75 افزایش یافت. همچنین در سال 1980 به توربوشارژ و سامانه تزریق سوخت الکترونیکی نیز مجهز شد. 

نسخه اولیه و تنفس طبیعی این پیشرانه توانایی تولید 180 اسب‌بخار قدرت را دارا بود در حالی که نسخه فعلی که از نوع 6.75 لیتری توئین‌توربو است، 530 اسب‌بخار قدرت و 1100 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. اگرچه این پیشرانه منحصر به فرد از سوخت بنزین استفاده می‌کند اما مشابه پیشرانه‌های دیزلی، دور موتور مجاز بیشینه آن پیش از رسیدن به محدوده قرمز (ردلاین) 4500 دور در دقیقه تعیین شده است. 

 

جایگزین پیشرانه‌های سری L

بنتلی تخمین می‌زند که تیراژ تولید پیشرانه‌های سری L به عدد 36.000 رسیده باشد که تمامی آن‌ها به صورت دست‌ساز ساخته شده‌اند. تولید هر کدام از این پیشرانه‌های 8 سیلندر حدود 15 ساعت زمان می‌برد و هر کدام به صورت جداگانه پس از تولید توسط یک متخصص امضا می‌شود.

با بازنشستگی پیشرانه‎‌های سری L، بنتلی از این پس از موتورهای 4 لیتری V8 توئین توربو، 6 لیتری W12 توئین توربو و همچنین 6 سیلندر پلاگ‌این هیبرید که سال 2019 در مدل بنتایگا به کار رفت استفاده خواهد کرد. این شرکت قصد دارد اولین اتومبیل تمام الکتریکی خود را در سال 2025 به بازار عرضه کند.

 

نظر دهید


در همین زمینه