شبکه‌های اجتماعی

آئودی e-tron GT، جادوی آئودی با معرفی یک سدان کوپه الکتریکی
AutomobileFa - 2022 Audi e-tron GT

مدرن، جذاب و همه فن حریف!

 

 

آئودی به تازگی جدیدترین اتومبیل‌هایی که قصد دارد به سبد محصولات کاملا برقی خود اضافه کند را معرفی کرد. این محصول جذاب e-tron GT نام دارد که یک سدان کوپه با طراحی بسیار چشمگیر و مدرن است و از نظر تکنولوژی تولید، طراحی، امکانات و... در رده محصولات لوکس و گران قیمت این خودروساز آلمانی قرار خواهد گرفت. آئودی با معرفی این مدل به دنبال ساخت اتومبیلی با عملکرد فنی بسیار بالا و در عین حال قابلیت استفاده روزمره بوده و بدون شک آئودی e-tron GT رقیبی سرسخت برای تسلا مدل S و پورشه تایکان خواهد بود. لازم به ذکر است که بر اساس اعلام رسمی آئودی، این محصول کاملا الکتریکی جدید بر اساس پلتفرم J1 گروه فولکس‌واگن توسعه داده شده است. این پلتفرم برای اولین بار در پورشه تایکان مورد استفاده قرار گرفت.

 

 

       بخوانید >  نسخه پایه پورشه تایکان 2021 به طور رسمی معرفی شد

 

 

ویژگی‌های ظاهری، داخلی و طراحی
آئودی e-tron GT با طول 4.99، عرض 1.96، ارتفاع 1.41 و فاصله بین دو محور 2.90 متر دارای اندازه‌هایی مشابه یک گرن‌توریسمو کلاسیک است. طول کشیده، فرم کوپه و اسپرت مانند بدنه، فاصله بین دو محور زیاد، طراحی جسورانه و گیرا، استفاده از تکنولوژی پیشرفته آئودی در تولید سامانه‌های روشنایی، رینگ‌های بزرگ، سقف پانورامیک و رعایت اصول آیرودینامیکی در سطح بسیار بالا را باید از ویژگی‌های قابل توجه در طراحی آئودی e-tron GT دانست. مهندسان آئودی از 38 ماه قبل روی آیرودینامیک و همچنین فصای آکوستیک این اتومبیل کار کرده‌اند تا در نهایت در نسخه نهایی و تولیدی آئودی e-tron GT به ضریب درگ بی‌سابقه 0.24 در میان محصولات این خودروساز دست یافتند. بهینه‌سازی‌‌های صورت گرفته در ورودی‌های هوای فعال، نحوه گردش هوا در محفظه چرخ‌ها، اسپویلر عقب و استفاده از یک ورق مسطح و صاف در زیر خودرو از عواملی هستند که در دستیابی به این ضریب درگ بسیار موثر بوده‌اند و تا 30 کیلومتر بر برد مسافتی قابل پیمایش آئودی e-tron GT افزوده‌اند.

 

آئودی ادعا می‌کند که e-tron GT می‌تواند با چهار صندلی، فضای بسیار راحتی را برای سرنشینان ایجاد کند همچنین فضای بار 405 لیتری در عقب و 85 لیتری در جلو نیز برای قرار دادن چمدان‌ها و بارهای یک خانواده نه چندان پرجمعیت کافی به نظر می‌رسد.

به گفته آئودی مشتریان می‌توانند از امکان سفارش صندلی‌ها بدون پوشش چرمی بهره ببرند همچنین صندلی‌هایی ساخته شده از بطری‌های پلاستیکی بازیافتی نیز برای کمک به حفظ سلامت محیط زیست در دسترس خواهند بود. صندلی‌های آئودی e-tron GT در ارتفاع بسیار پایینی نصب شده‌اند تا بهتر بتوانند حس رانندگی اسپرت را به سرنشینان القا کنند. همچنین بسته‌باتری‌ها از نوع مسطح و در کف خودرو و زیر صندلی‌ها و زیر پای راننده جاسازی شده است تا بتواند در پایین آوردن مرکز ثقل خودرو نقش مثبتی ایفا کند که در نتیجه این اقدام، مرکز ثقل آئودی e-tron GT حتی از آئودی R8 نیز پایین‌تر قرار گرفته است!

 

 

موتورهای الکتریکی و باتری‌ها
آئودی e-tron GT در دو نسخه معمولی و RS (با عملکرد فنی بسیار بالا) در بازار ایالات متحده عرضه خواهد شد. این سدان کوپه که یکی از قدرتمندترین اتومبیل‌های تولید شده توسط آئودی است در  همه مدل‌ها دارای دو موتور الکتریکی، جعبه‌دنده 2 سرعته، سامانه چهار چرخ محرک کواترو و معماری جدید 800 ولتی آئودی با سرعت شارژ بسیار بالا است که در کنار استفاده از بسته باتری 86 کیلووات ساعتی، قابلیت پیمایش 488 کیلومتر با یکبار شارژ بر اساس سیکل استاندارد WLTP را فراهم خواهد کرد.

این دو موتور الکتریکی در آئودی e-tron GT کواترو توانایی تولید 476 اسب بخار قدرت و 630 نیوتن متر گشتاور را دارا است در حالی که در نسخه RS e-tron GT توان تولیدی به 589 اسب بخار و بیشینه گشتاور نیز به 830 نیوتن متر رسیده است. 

هر دو مدل آئودی e-tron GT کواترو و RS e-tron GT دارای یک موتور در محور جلو و یک موتور در محور عقب است که موتور قرار گرفته در محور جلو از نوع 175 کیلووات ساعتی در هر دو نسخه مشترک است اما موتور به کار رفته در محور عقب در نسخه معمولی 320 کیلووات ساعت و در نسخه RS از نوع 335 کیلووات ساعتی است.

 

دو موتور الکتریکی در آئودی e-tron GT کواترو توانایی تولید 476 اسب بخار قدرت و 630 نیوتن متر گشتاور را دارا است در حالی که در نسخه RS e-tron GT توان تولیدی به 589 اسب بخار و بیشینه گشتاور نیز به 830 نیوتن متر رسیده است. 

 

بسته باتری یون لیتیومی در هر دو مدل نسخه RS و کواترو یکسان و دارای ظرفیت 86 کیلووات ساعت است که از ادغام 33 ماژول سلولی ساخته شده که هر کدام شامل 12 سلول است. مشابه پورشه تایکان، آئودی e-tron GT به فناوری شارژ سریع با استفاده از شارژرهای DC مجهز شده است که به کمک آن در مدت زمان 22 دقیقه شارژ باتری‌ها از 5 به 80 درصد خواهد رسید. همچنین به کمک سیستم شارژ سریع می‌توان در مدت زمان 5 دقیقه انرژی مورد نیاز برای پیمایش 100 کیلومتر مسافت را ذخیره کرد.

آئودی e-tron GT دارای دو درگاه شارژ در دو طرف است که در گلگیرها و پشت چرخ‌های جلو قرار دارد. هر دو درگاه شارژ امکان شارژ AC را دارند در حالی که تنها درگاه سمت شاگرد از شارژ سریع DC پشتیبانی می‌کند. برای شارژهای خانگی نیز آئودی e-tron GT می‌تواند به صورت استاندارد با شارژر 11 کیلوواتی AC در مدت زمان شب تا صبح کاملا شارژ شود البته یک شارژر 22 کیلوواتی نیز برای مصارف خانگی در دسترس است.

 

 همانطور که گفته شد هر دو نسخه از جعبه‌دنده دو سرعته با عملکرد فنی بسیار سریع و بالا برخوردار هستند که که به کمک سامانه افزایش موقت و لحظه‌ای توان، آئودی e-tron GT کواترو در مدت زمان 3.9 ثانیه از حالت سکون به مرز سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد و توانایی دستیابی به بیشینه سرعت 245 کیلومتر در ساعت را نیز دارا است در حالی که نسخه RS e-tron GT در مدت زمان 3.1 ثانیه به مرز 100 کیلومتر در ساعت خواهد رسید و روند شتاب‌گیری را تا دستیابی به بیشینه سرعت 255 کیلومتر در ساعت ادامه خواهد داد.

 

 

سیستم تولید صدای جعلی
علاوه بر ویژگی‌های بالا، آئودی زمان بسیاری را برای طراحی سیستمی جهت تولید صدای جعلی برای e-tron GT صرف کرده است. از آنجایی که اتومبیل‌های برقی به خودی خود بسیار بی‌صدا هستند اما مشتریان در زمان رانندگی با خودروهای اسپرت و دارای عملکرد فنی بالا مانند e-tron GT، انتظار شنیدن صدای زوزه پیشرانه و سیستم خروجی اگزوز را در زمان شتاب‌گیری دارند، مهندسان آئودی ناچار به تعبیه چنینی سیستمی شده‌اند. این سیستم با دریافت دور دوران موتورها، سرعت حرکت خودرو و ... صدای متناسب به وضعیت حرکتی خودرو را توسط دو بلندگو در بیرون و خارج خودرو تولید می‌کند. البته این سیستم نیز قابل تنظیم توسط راننده است تا حالتی که در آن تنها صداهای ضروری و هشداردهنده برای عابران پیاده تولید می‌شود را انتخاب کند یا حالتی که سیستم تولید صدا با بیشینه توان خود صدایی پر حجم مشابه خودروهای اسپرت با پیشرانه درون‌سوز را شبیه‎‌سازی می‌کند.

 

بسته باتری یون لیتیومی در هر دو مدل نسخه RS و کواترو یکسان است. این بسته باتری دارای ظرفیت 86 کیلووات ساعت است که از ادغام 33 ماژول سلولی ساخته شده که هر کدام شامل 12 سلول است. مشابه پورشه تایکان، آئودی e-tron GT به فناوری شارژ سریع با استفاده از شارژرهای DC مجهز شده است که به کمک آن در مدت زمان 22 دقیقه شارژ باتری‌ها از 5 به 80 درصد خواهد رسید. 

 

سیستم تعلیق بادی و سیستم فرمان چهارچرخ پیشرفته
سیستم تعلیق به کار رفته در آئودی e-tron GT از نوع دوبل جناغی با بازوهای کنترلی است که در تولید آن‌ها به طور گسترده از آلومینیوم استفاده شده است. در نسخه RS e-tron GT به صورت استاندارد از سیستم تعلیق تطبیقی ​​استفاده شده، که از نوع بادی دارای سه محفظه ذخیره و میراگرهای الکترونیکی با قابلیت تنظیم ارتفاع است. این سیستم تعلیق در نسخه e-tron GT کواترو به صورت سفارشی و آپشنال عرضه خواهد شد. همچنین این سیستم تعلیق پویا دارای قابلیت انتخاب حالت‌های مختلف individual، dynamic، efficiency و comfort است که با انتخاب هر یک از این حالت‌ها، تغییراتی در عملکرد سیستم تعلیق، موتورها، مصرف انرژی و محدود کننده دیفرانسیل عقب صورت می‌گیرد.

 

آئودی e-tron GT همچنین به سیستم فرمان چهار چرخ نیز در دسترس است که به کمک آن چرخ‌های عقب را در سرعت‌های پایین در خلاف جهت و در سرعت‌های بالای 50 کیلومتر در ساعت در جهت چرخ‌های جلو تغییر زاویه می‌دهند تا به پایداری و فرمان‌پذیری خودرو کمک کنند. 

 

 

قیمت و زمان عرضه
فروش آئودی e-tron GT قرار است از تابستان سال جاری میلادی (2021) در ایالات متحده آمریکا آغاز شود. این محصول در سه تیپ GT quattro Premium Plus با شروع قیمت از 99900 دلار، GT quattro Prestige با شروع قیمت از 107،100 دلار و RS GT  باشروع قیمت از 139،900 دلار راهی بازار خواهد شد. آئودی برای این محصصول جدید برقی خود انتظار فروش گسترده‌ای در بازار ایالات متحده دارد به طوری که 50 درصد تیراژ کل تولید آئودی e-tron GT برای مصرف کنندگان آمریکایی در نظر گرفته شده است. اروپا و انگلیس نیز دو بازار دیگر مورد علاقه آئودی برای e-tron GT خواهند بود.

 

نظر دهید