شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - هوندا سیویک
همه‌چی تمام

 یازدهمین نسل از هوندا سیویک یکی از محبوب‌ترین خودروهای کامپکت تاریخ به‌ زودی در خیابان‌های کشورمان دیده خواهد شد. هوندا سیویک با خاطره‌ی حضوری کوتاه اما آبرومندانه در اوایل دهه‌ی هفتاد شمسی در کشور، این بار عزم خود را جزم کرده تا بتواند بازگشتی موفق و پایدار به بازار خودرو ایران داشته باشد. سیویک که به طور سنتی رقبایی مثل تویوتا کرولا، هیوندای الانترا، مزدا ۳ و فولکس‌ واگن گلف را در بازارهای جهانی مقابل خود می‌بیند، در کشورمان می‌تواند وضعیت به‌مراتب بهتری پیدا کند و جز مزدا ۳، بیشتر با رقبای چینی دست‌وپنجه نرم کند که برگ برنده‌شان تجهیزات بیشتر و قیمت پایین‌تر است.

 

جان‌مایه‌ی طراحی هوندا سیویک: وقار

بدنه‌ی سیویک با تناسباتی دقیق بسیار خوش‌تراش به نظر می‌رسد. استفاده‌ی منطقی از خطوط افقی و شیبدار در کنار فرم کشیده اما کمتر اغراق‌آمیز چراغ جلو، جلوپنجره‌ای نه‌چندان بزرگ و نمای عقب آرام و به دور از هیجان، همان وقار و پرستیژی را به آن بخشیده که برخلاف کره‌ای‌ها و چینی‌ها از یک ژاپنی اصیل انتظار می‌رفت.
در داخل هم فرم یکپارچه‌ی دریچه‌ی تهویه که در سرتاسر داشبورد کشیده شده، آرایش شش ضلعی شبکه‌ی آن و سه دکمه‌ی کنترل‌کننده‌ی دایره‌ای که بیش از دیگر عناصر خودنمایی می‌کنند، در ادامه‌ی استراتژی خلق یک طرح منطقی، باظرافت و با جلوه‌ی بصری کمتر هیجانی و بیشتر آرامش‌بخش است که در عین سادگی، به‌اندازه‌ی کافی جزئیات برای کشف‌کردن دارد. سیویک با تودوزی مشکی برای تمام رنگ‌ها و با تودوزی خاکستری/بژ برای رنگ بدنه‌ی سیاه کریستالی قابل سفارش است.
ابعاد مناسب کابین برای چهار سرنشین و لحاظ کردن جنبه‌های کارکردی نظیر پیش‌بینی فضای کافی برای سر، پا و محل‌های قراردادن وسایل (خصوصا صندوق عقب جادار با ۵۱۲ لیتر گنجایش)، این سدان ۴۶۷ سانتی‌متری را برای یک خانواده‌ی متوسط به انتخابی ایده‌آل تبدیل می‌کنند.

 

امکانات و تجهیزات هوندا سیویک

مجموعه‌ی قابل توجهی از امکانات ایمنی و رفاهی در سیویک قابل جست‌وجوست. ایربگ‌های راننده و سرنشین، جلو و عقب، پرده‌ای جلو و عقب، سیستم کنترل پایداری، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، کمکی حرکت در سربالایی (HAC)، انواع سیستم‌های ایمنی راداری اعم از هشدار برخورد، هشدار حرکت بین خطوط با قابلیت تصحیح و سیستم تشخیص علایم راهنمایی، سنسور تشخیص خستگی، نمایشگر فشار باد لاستیک‌ها و سیستم کنترل هوشمند چراغ‌ها، ایمنی فعال سیویک را در بالاترین سطح حفظ می‌کنند که اگر امتیازهای عالی کسب شده در آزمایش‌های تصادف معتبر جهانی را هم به آن اضافه کنیم، مجموعا جای تردیدی در امنیت بالای سیویک باقی نمی‌ماند.
از لحاظ تجهیزات رفاهی و امکانات فضای داخلی، بهره‌مندی از ۸ بلندگو، فرمان چرمی، کنسول‌های جلو و عقب، سیستم استارت بدون کلید، کروز کنترل، سنسورهای جلو و عقب، دوربین دید عقب، تهویه اتوماتیک با دریچه‌های اختصاصی عقب، سانروف، مانیتور لمسی ۹ اینچی، آینه‌های جانبی گرم‌شونده‌ی برقی و کارپلی و اندروید اتو هوندا سیویک را در برابر رقبای چینی‌اش سربلند نگه می‌دارند.

 

پیشرانه و توانایی‌های حرکتی هوندا سیویک

یک موتور تزریق مستقیم ۱.۵ لیتری توربوشارژردار چهار سیلندر، قلب تپنده‌ی ۱۸۰ اسب بخاری سیویک است که ۲۴۰ نیوتون‌متر گشتاور را از دور موتور ۱۷۰۰ تا ۴۵۰۰ در اختیار راننده قرار می‌دهد. بنابراین با این میزان قدرت و گشتاور، دستیابی به شتاب صفر تا صد کیلومتر ۸.۱ ثانیه‌ای برای این خودروی ۱۳۸۹ کیلوگرمی دور از دسترس نیست.
انتقال قدرت از گیربکس CVT در نهایت به چرخ‌های جلو انجام می‌شود. مصرف سوخت سیویک در سیکل شهری ۷.۶ لیتر، در سیکل بیرون شهر ۶.۲ و در سیکل ترکیبی ۶.۷ لیتر است که از این بابت هم با توجه به توانایی‌های حرکتی خوب، عملکرد مناسبی را نشان می‌دهد.

در نمایشگاه خودروی ۱۴۰۳ مشهد که به‌تازگی آن را پشت سر گذاشته‌ایم، شرکت آذریوردسال از هوندا سیویک رونمایی کرد تا به‌زودی شاهد حضور آن در شش رنگ بدنه‌ی خاکستری نقره‌ای، خاکستری شهاب‌سنگ، آبی آسمانی، قرمز گیلاسی، سیاه کریستالی و سفید پلاتینیوم در خیابان‌های شهر باشیم.

 









 

نظر دهید