شبکه‌های اجتماعی

تست و آزمایش رانندگی نسخه تقویت شده نسل پنجم هوندا سیویک
Automobile Farsi - 1992 Honda Civic

 بره‌ی درنده!

 

 

هنگامی که بحران نفتی سال 1973 که از نتایج جنگ اعراب و اسرائیل در آن سال بود، بازار اتومبیل‌های مجلل و غول‌پیکر با پیشرانه‌های هشت سیلندر 6 و 7 لیتری را دچار رکود کرده بود و از سوی دیگر سکوی پرتابی برای خودروهای کامپکت تازه وارد مانند فورد فیستا، فولکس‌واگن گلف و هوندا سیویک شده بود، کسی فکرش را نمی‌کرد که این هوندای کوچک که از شرایط خاص قیمت نفت بهره جسته بود و به واسطه اقتصادی و ارزان بودنش جای خود را در بازار آمریکا باز می‌کند روزی بدل به یکی از بازیگران کلیدی در مسابقات درگ شود.

 

پنج نسل بعد از مدل‌های اولیه، وارث جدیدی برای نام سیویک در خانواده هوندا متولد شد که هنوز پس از نزدیک به 30 سال مورد توجه علاقه مندان اتومبیل و به ویژه مشتاقان مسابقات درگ قرار دارد. وقتی نسل پنجم هوندا سیویک در سپتامبر 1991 در ژاپن معرفی شد برای دومین مرتبه عنوان خودروی سال ژاپن را از آن خود کرد. بزرگ‌تر و آیرودینامیک‌تر و با فاصله بیشتر محورها، سیویک جدید پیش روی ما بود. سیویک در سه نسخه کوپه، هاچ بک و سدان با پیشرانه‌های مختلف وارد بازار شده بود تا کمتر کسی را بی‌پاسخ بگذارد.

 

طراحی دقیق شاسی، تقسیم وزن مثال زدنی و آیرودینامیک قابل قبول را می‌توان از ویژگی مشترک تمام نسل‌های هوندا سیویک دانست با این ملاحظه که این ویژگی‌ها در گذر زمان بهتر و بهتر شده‌اند. این نقاط قوت در نسخه هاچ بک سیویک ملموس‌تر است.

 

طراحی دقیق شاسی، تقسیم وزن مثال زدنی و آیرودینامیک قابل قبول را می‌توان از ویژگی مشترک تمام نسل‌های هوندا سیویک دانست با این ملاحظه که این ویژگی‌ها در گذر زمان بهتر و بهتر شده‌اند. این نقاط قوت در نسخه هاچ بک سیویک ملموس‌تر است و در کنار جذابیت ظاهری بیشتری که دارد برای «ماشین‌بازها» گزینه مطلوبی است. اما در میان دوست داران اتومبیل هستند عده‌ای که ویژگی‌های استاندارد و اولیه خودروها راضی‌شان نمی‌کند و سودای رقابت و به چالش کشیدن دیگران را در سر می‌پرورانند.

 

نسل پنجم سیویک در زمان ورود به بازار ایران به موفقیت خوبی دست یافته بود. اتومبیلی با طراحی زیبا، راحت و با دوام که هم برای خانواده‌ها نسخه سدان را داشت و هم نسخه جوان‌پسندتر هاچبک را.

 

AutomobileFarsi 1991 Honda Civic tuning 8 

 

بعد از نزدیک به سه دهه از عرضه این اتومبیل در یک پایان هفته اردیبهشتی در خیابان‌های خلوت و پرشیب سوهانک تهران ساعتی با یکی از زیباترین نمونه‌های تقویت شده هوندا سیویک نسل پنجم کوپه در ایران گذراندیم. سیویکی به رنگ آبی متالیک چشم‌نواز که غرش اگزوزش قبل از آن که در میدان دید قرار بگیرد به گوش می‌رسد.

مدل 1992، که از ظاهرش چندان نمی‌توان به تغییراتی که در زیر بدنه انجام شده پی برد. از بیرون با هوندا سیویکی رو به رو هستیم که اندکی و بسیار محافظه‌کارانه اسپرت شده است. ارتفاع کمتر از استاندارد، اما به هیچ وجه غیرعادی و به اصطلاح کف‌خواب نیست. چراغ‌های دودی جلو، رینگ‌های اسپرت پنج پره، منبع اگزوز و یک قلاب یدک‌کشی افترمارکت به همراه لیپ سپر جلو و سه استیکر روی شیشه لچکی عقب سمت راست تنها مواردی هستند که در ظاهر این سیویک را از یک سیویک استاندارد متمایز می‌کنند.

 

اما اگر پیشرانه هوندا سیویک ما روشن باشد و کمی دقت به خرج دهید از لرزش کاپوت، و صداهایی که از قسمت جلوی خودرو به گوش می‌رسد متوجه خواهید شد که چیزی در این خودرو سر جایش نیست! و بله همینطور است؛ پیشرانه استاندارد و فابریک هوندا سیویک در این نمونه وجود ندارد و به جای آن مجموعه انتقال قدرت هوندا پریلود در آن گنجانده شده است!

 

 

 

 

مشخصات فنی و عملکرد هوندا سیویک تقویت شده

پیشرانه‌ای که مسئول همه سر و صداهای غیر عادی و هیجان‌انگیز این اتومبیل است با کد H23 شناخته می‌شود و از سری S است که 202 اسب بخار قدرت و 218 نیوتن‌متر گشتاور را در اختیار راننده قرار می‌دهد. این پیشرانه تند و تیز تا 8000 دور در دقیقه می‌تواند دور بگیرد و به لطف فناوری VTEC هوندا، که زمانبندی متغیر سوپاپ‌ها را امکان‌پذیر می‌کند، بیشینه قدرت و گشتاور را در گستره وسیعی از دور متوسط تا بالاترین دور به دست می‌دهد. کلاچ گرافیتی به کار رفته در این اتومبیل نیز وظیفه دارد تا قدرت این پیشرانه تحسین‌برانگیز را به بهترین نحو منتقل کند.


اتصال موتور روی اتاق این هوندا به کمک دسته‌موتورهای افترمارکت صورت گرفته که مانند دسته‌موتورهای استاندارد خاصیت جذب لرزش و ضربه کمتری دارند و به همین علت لرزش اتاق جزئی از ویژگی‌های این نوع اتومبیل‌ها هستند. راحتی سرنشین در اولویت بعد از قدرت و عملکرد قرار دارد!
کیت مکش هوای سرد و رادیاتور آلومینیومی افترمارکت از دیگر تغییراتی هستند که در زیر کاپوت هوندا سیویک به چشم می‌خورند. همچنین دو استرس بار (البته نام درستش استرات بار [strut bar] است!) در عقب و جلوی اتومبیل تعبیه شده تا توزیع نیروها در شاسی و سیستم تعلیق بهتر صورت گرفته و فرمان‌پذیری آن را بهبود ببخشد.

 

AutomobileFarsi 1991 Honda Civic tuning 13

 AutomobileFa 1992 Honda Civic VTEC

      گراف داینو این هوندا سیویک میزان قدرت و گشتاوری که چرخ‌های این اتومبیل دارند را بر حسب دور موتور نشان ‌می‌دهد. در اینجا می‌بینیم که سامانه VTEC در 5000 دور در دقیقه وارد عمل شده و زمان‌بندی سوپاپ‌ها را افزایش می‌دهد تا بیشترین قدرت و گشتاور را در وسیع‌ترین گستره ممکن در اختیار داشته باشیم.

 


دیفرانسیل، وزن کم و تقسیم دقیق آن و سپس استارت! یکی از برگ‌های برنده ماشین‌های ژاپنی، که هوندا سیویک مورد بررسی ما نیز از آن بی‌بهره نیست، تقسیم هوشمندانه و دقیق وزن خودروها در کنار طراحی عالی شاسی و سیستم تعلیق است. همه این‌ها را در کنار وزن خشک 1130 کیلوگرمی این سیویک سرکش در نظر بگیرد که قدرت تولیدی پیشرانه را توسط یک دیفرانسیل مهندسی شده بی‌نظیر و خارق العاده به چرخ‌ها منتقل می‌کند تا هرزگردی را به بهترین شکل مدیریت کند.

 

در تست‌های انجام شده با تجهیزات مناسب هوندا سیویک هاچ‌بک 1992 مورد بررسی ما توانسته با بنزین ترکیبی معمولی و سوپر و تایر معمولی زمان 6.9 ثانیه برای شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت و 14.9 ثانیه را برای درگ ¼ مایل یا همان 400 متر به ثبت برساند.


روی خط استارت. دنده یک. دور موتور به مرز 3000 رسیده و کلاچ رها می‌شود. لرزش و غرش پیشرانه را همزمان با فشرده شدن به صندلی حس می‌کنید. صدای جیغ تایرهای سرد تقریبا تا انتهای پر شدن دنده یک قطع نمی‌شود. در نزدیکی 8000 دور در دقیقه که صدای موتور به بالاترین حد می‌رسد تعویض به دنده دو، تکان قابل توجه بدنه و باز صدای جیغ و هرزگردی لاستیک‌ها. و اندکی بعد رسیدن به مرز صد کیلومتر بر ساعت در حدود فقط شش ثانیه که صدای تایرها به پنج ثانیه‌اش ضمیمه شده است.

بعد از آن کم کردن سرعت و یک معکوس که تلنگری می‌زند. به خود می‌آیی و متوجه نفسی که حبس کردی می‌شوی و ضربان سنگین قلبت را در سینه حس می‌کنی. در این اتومبیل شهری- مسابقه‌ای خبری از کولر نیست و بخشی از گرمای شدید پیشرانه و اگزوز که اتاق را گرم کرده، حرارت و هیجان این تجربه را بیشتر می‌کند.

 

 


در تست‌های انجام شده با تجهیزات مناسب هوندا سیویک هاچ‌بک 1992 مورد بررسی ما توانسته با بنزین ترکیبی معمولی و سوپر و تایر معمولی زمان 6.9 ثانیه برای شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت و 14.9 ثانیه را برای درگ ¼ مایل یا همان 400 متر به ثبت برساند.
وقتی به محل استارت بر می‌گردیم دو رد طولانی ایجاد شده توسط تایرها را می‌بینیم که به یک ‌اندازه‌اند و عملکرد دقیق دیفرانسیل را بار دیگر یادآوری می‌کنند. تجربه هیجان‌انگیز سیویک اهمیت توجه به موتوراسپرت و مسابقات اتومبیلرانی را گوش‌زد می‌کند. مساله‌ای که مدت‌ها است از مدیریت ناکارآمد و عملکرد سوال‌برانگیز فدراسیون اتومبیلرانی ضربه می‌خورد و عقب نگه داشته شده است.


در پایان از همکاری مالک محترم هوندا سیویک آقای امید یوسفی برای تهیه این گزارش سپاس‌گزاریم.

 

 

 

 

نظر دهید


در همین زمینه