شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - کیا K5
توسط کوشا خودرو و با نام کیا K5

در دور جدید واردات خودرو، شرکت کوشا خودرو خود را به عنوان متولی محصولات سواری کیا در ایران معرفی کرد. این شرکت در برنامه خود عرضه محصولاتی چون محصولاتی مثل سلتوس، سونت، اپتیما، K5، سراتو و پگاس را داشت. کراس‌اوور سلتوس اولین محصول کیا در دور جدید واردات بود که توسط کوشا خودرو به سامانه خودروهای وارداتی راه یافت و تحویل آن نیز به مشتریان آغاز شد. محصول دوم کیا که قرار است به زودی به مشتریانی که در سامانه ثبت کردند تحویل داده شود کیا سونت است اما در کنار این دو محصول امروز شرکت کوشا خودرو در مراسمی از سدان خانوادگی خود یعنی نسل جدید کیا اپتیما که از این پس کیا K5 شناخته می‌شود، رونمایی کرد.

 

کیا K5 که پیش از این با نام کیا اپتیما شناخته می‌شد، از محصولات پرفروش و باسابقه این برند کره‌ای است که از سال ۲۰۰۰ با نسخه‌ها و نام‌های متنوعی در بازارهای مختلف عرضه شده است. اگرچه این خودرو با نام‌های متفاوتی در بازارهای آمریکای شمالی یا خود کره جنوبی فروخته می‌شد، اما پس از معرفی نسل پنجم در سال ۲۰۱۹، نام K5 به صورت جهانی برای آن انتخاب شده است.

 

کیا K5 مجهز به یک پیشرانه ۴سیلندر خطی ۲ هزار سی‌سی است که می‌تواند تا ۱۵۰ اسب‌بخار تولید کند و حداکثر گشتاور آن نیز به ۱۹۶ نیوتن‌متر می‌رسد. این قدرت از طریق یک جعبه‌دنده ۶سرعته اتوماتیک، به محور جلو که مجهز به سیستم تعلیق مک‌فرسون است، ارسال می‌شود. سیستم تعلیق محور عقب هم از نوع چنداتصالی (مولتی‌لینک) است.

 

 

 

با طول و عرضی که به ترتیب به ۴۹۰۵ میلی‌متر و ۱۸۶۵ میلی‌متر می‌رسد و همچنین ارتفاع آن که ۱۴۴۵ میلی‌متر است، کیا K5 یک سدان سایزمتوسط محسوب می‌شود و از ۴۵۳ لیتر فضای بار بهره می‌برد. این خودرو سوار بر چرخ‌های ۱۷ اینچی آلومینیومی است و یک چرخ زاپاس با رینگ فولادی هم در آن قرار دارد. چراغ‌های جلو هالوژنی و مجهز به مه‌شکن هستند. چراغ‌های روشنایی روز نیز در آن دیده می‌شود و چراغ‌های عقب هم از نوع LED ذکر شده‌اند. سیستم روشنایی اتوماتیک بر اساس تغییرات نور محیطی یا اتولایت نیز در کیا K5 وجود دارد.

 

از بارزترین ویژگی‌های فضای داخلی کیا K5 می‌توان به فرمان برقی و تلسکوپی قابل‌تنظیم، دوربین دنده عقب، صفحه نمایش ۸ اینچی مخصوص سیستم صوتی، غربیلک فرمان و اهرم تعویض‌دنده با روکش چرم مصنوعی، تهویه مطبوع دستی و درچه هوای تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب اشاره کرد. پورت شارژ با ورودی USB و ورودی ۱۲۷ فندکی نیز وجود دارد و سیستم آن از اتصالات بلوتوث، Apple CarPlay و Android Auto هم بهره می‌برد. جایگاه نگه‌داری لیوان برای راننده و سرنشین جلو، چندین حالت رانندگی مختلف، تنظم ارتفاع و نشیمن‌گاه صندلی و شیشه‌بالابرهای برقی از سایر ویژگی‌های کیا K5 در این بخش محسوب می‌شوند.

 

لیست تجهیزات ایمنی خودرو شامل موارد متعددی می‌شود. از سیستم‌های رایج آن می‌توان به کروز کنترل اتوماتیک، ایموبلایزر، دزدگیر، کمربند ایمنی پیش‌کشنده (از نوع ELR) و کیسه‌های هوا برای راننده و سرنشین جلو اشاره کرد. سیستم ترمز ضدقفل (ABS)،‌ سیستم مدیریت پایداری (VSM)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، سامانه کمک‌رسان به استارت خودرو در سربالایی (HAC) و سیستم کنترل الکتریکی هشداردهنده‌های خودرو (ETACS) برخی از سامانه‌های ایمنی آن را تشکیل می‌دهند.

 

البته تجهیزات ایمنی کیا K5 فقط محدود به این موارد نمی‌شود. این خودرو به برخی سیستم‌های موردنیاز دیگر مثل سامانه مانیتورینگ فشار باد تایر (TPMS)، سنسورهای مخصوص پارک عقب و جلو و هشدارهای صوتی مربوط به آن،‌ دوربین دید عقب با قابلیت نمایش فاصله تا مانع بعدی و سامانه هشدار مخصوص سرنشین عقب (ROA) هم مجهز است. راننده به اطلاعات دیگری نیز مثل مصرف سوخت متوسط یا مسافت باقی‌مانده با توجه به میزان سوخت موجود در مخزن دسترسی دارد. یک قفل و مهارکننده ایزوفیکس صندلی کودک هم در این فهرست دیده می‌شود.

نظر دهید


در همین زمینه