شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - دانگ‌فنگ ایولوس یی‌ژوآن مکس
ایران خودرو در سال جاری واردات خودرو نخواهد داشت

 

در حالی که این روزها بحث بر سر واردات خودرو بسیار داغ است و شرکت‌هایی مانند سایپا، کوشا خودرو، کرمان موتور و پارسیان موتور مدل‌های در نظر گرفته شده برای واردات را به صورت رسمی اعلام کرده‌اند، ایران‌خودرو در سکوت خبری کار خود را در این بخش از بازار پیش می‌برد. به تازگی مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو در این گفت و گویی با وبسایت «نبض صنعت» داشته و جزئیاتی را در این زمینه اعلام کرده است.


مهدی خطیبی در این گفت و گو اعلام کرد: «قرار است واردات خودرو توسط مجموعه ایران خودرو در ابتدا به صورت CBU باشد ولی طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برآنیم که این واردت به تولید CKD منتهی شود و خودروهای وارداتی به خودروهای مونتاژی تبدیل شوند. چراکه تجربه ایران خودرو نشان داده اگر متکی به واردات باشیم، موفق نخواهیم بود.»


بر اساس اعلام مهدی خطیبی، شریک تجاری ایران خودرو شرکت دانگ فنگ چین است و محصول در نظر گرفته شده خودرویی در سگمت D از این برند است که توسط شرکت زیرمجموعه ایران خودرو به بازار عرضه خواهد شد. ایران خودرو قصد دارد در پارت اول 4500 دستگاه از این محصول را سال آینده وارد بازار خودروی ایران کند. در حال حاضر ثبت سفارش واردات 4500 دستگاه خودرو از برند مذکور انجام شده که این تعداد شامل 4000 خودرو بنزینی و 500 خودرو هیبریدی است.


با توجه به صحبت‌های مدیرعامل ایران خودرو و لیست خودروهای وارداتی که چندی پیش توسط وزارت صمت منتشر شد، به احتمال بالا خودروی مورد صحبت مهدی خطیبی دانگ‌فنگ ایولوس یی‌ژوآن مکس است که در دو نوع بنزینی و هیبریدی تولید می‌شود.


دانگ فنگ ایولوس یی‌ژوان مکس خودرویی است که سال 2021 در نمایشگاه خودروی شانگهای معرفی شد. این خودرو بر پایه پلتفرم DSMA طراحی شده و اندازه آن در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4797، 1870 و 1475 میلی‌متر است و فاصله بین دو محور آن 2770 میلی‌متر است. این ابعاد نشان می‌دهد دانگ فنگ ایولوس یی‌ژوان مکس یک سدان متوسط در اندازه کیا اپتیما است. بزرگ‌ترین اندازه رینگ درنظر گرفته شده برای این خودرو 17 اینچ است که در برابر بدنه آن کوچک به نظر می‌رسد.


دانگ‌فنگ ایولوس یی‌ژوآن مکس با دو نوع پیشرانه در بازار چین عرضه می‌شود. نسخه بنزینی این خودرو با موتوری به حجم 1.5 لیتر که مجهز به سیستم توربوشارژ و پاشش سوخت مستقیم است و توان تولید 190 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور را دارد. این موتور با یک جعبه دنده 7 سرعته دوکلاچه ساخت گترگ هماهنگ شده که به این سدان اجازه می‌دهد تا سرعت 210 کیلومتر بر ساعت را تجربه کند.


یک نسخه قدرتمندتر از دانگ فنگ ایولوس یی‌ژوان مکس نیز به تازگی در بازار چین عرضه شده است. این نسخه دارای یک موتور با کد C15TDR است که قدرت آن به 203 اسب بخار و گشتاور آن به 320 نیوتن‌متر افزایش یافته است.


نسخه هیبریدی دانگ فنگ ایولوس یی‌ژوان مکس نیز به یک موتور 1.5 لیتری توربو با توان 163 اسب بخار و گشتاور 230 نیوتن‌متر مجهز شده که در کنار آن از یک موتور الکتریکی نیز بهره می‌برد. مجموع توان موتورهای بنزینی و الکتریکی این خودرو به 177 اسب بخار قدرت و بیشینه گشتاور آن‌ها به 300 نیوتن‌متر می‌رسد. این موتورها نیرو را به واسطه یک جعبه دنده E-CVT به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهند. هر چند حداکثر سرعت این نسخه به 160 کیلومتر بر ساعت کاهش یافته، اما از سوی دیگر دانگ فنگ ایولوس یی‌ژوان مکس هیبریدی در 100 کیلومتر سیکل NEDC تنها 4.3 لیتر سوخت مصرف می‌کند.


دانگ فنگ ایولوس یی‌ژوان مکس از نظر امکانات رفاهی و تجهیزت نیز در سطح بالایی قرار دارد و همان‌طور که دانگ‌فنگ پیش از این اعلام کرده بود، سیستم خودران سطح 3 را در این سدان خود به کار گرفته که 28 سیستم کمکی در آن ادغام شده است. این سیستم از 5 دوربین با کیفیت بالا، رادارهای 5 میلی‌متری امواج و 12 رادار اولتراسونیک استفاده می‌کند تا با بررسی محیط 360 درجه خودرو از ایمنی آن اطمینان حاصل شود. این سیستم در مواقع مختلف مانند حرکت به سمن جلو، تغییر لین‌ها، رانندگی در سرعت‌های بالا و پارک سریع خودرو به کمک راننده می‌آید.


بر اساس آنچه مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرده، این شرکت عجله‌‌ای برای ورود به موضوع واردات خودرو ندارد و از آن‌جایی که ماهیت گروه صنعتی ایران خودرو یک شرکت تولیدکننده خودرو است، اگر قرار باشد در مبحث واردات خودرو ورود کند، این واردات به صورت مستقیم نبوده و توسط یکی از شرکت‌های زیرمجموعه ایران خودرو انجام خواهد شد. با این تفاسیر پیش‌بینی می‌شود دانگ فنگ ایولوس یی‌ژوان مکس سال آینده توسط یکی از زیرمجموعه‌های گروه ایران خودرو به بازار ایران راه پیدا کند.


دانگ فنگ ایولوس یی‌ژوان مکس در صورت عرضه در بازار ایران، رقبایی مانند فونیکس آریزو 8 و کیا K5 روبه‌رو خواهد شد.

 

 

نظر دهید


در همین زمینه