شبکه‌های اجتماعی

مرسدس بنز EQS 2022 به طور رسمی رونمایی شد
اتومبیل فارسی - مرسدس بنز EQS 2022

لرزه بر اندام تسلا!

 

 

مرسدس بنز به طور رسمی از سدان برقی جدید خود با نام EQS رونمایی کرد. این سدان لوکس بزرگ، عضو جدید از خانواده EQ مرسدس بنز است که بر اساس پلتفرم MEA این خودروساز آلمانی توسعه یافته است. پیش از این تصاویری از فضای داخل کابین مرسدس بنز EQS مجهز سامانه Hyperscreen که دارای 3 نمایشگر بزرگ در سراتاسر داشبورد با اندازه کلی 56 اینچی است منتشر شده بود.

 

مرسدس بنز در نظر دارد تا سدان الکتریکی کوچک‌تری را با نام EQE در سال آینده میلادی معرفی کند و تعداد اعضای خانواده EQ مرسدس بنز در سال 2022 میلادی به 10 عضو برسد. مرسدس بنز EQS اگرچه در تصاویر آنقدر که باید بزرگ به نظر نمی‌رسد اما با طول 5265 میلی متری، ابعادی نزدیک به S کلاس لانگ دارد. 

بر اساس اعلام رسمی مرسدس بنز، این شرکت در حال کار روی نسخه‌ای منحصر به فرد از EQS با توانایی تولید 715 اسب بخار قدرت است که احتمالا همراه با نشان AMG عرضه می‌شود اما در حال حاضر از پاییز سال جاری میلادی مشتریان می‌توانند از میان دو نسخه EQS 450 با محور محرک عقب و EQS 580 4Matic با سامانه چهارچرخ محرک یکی را انتخاب کنند.

 

 

موتورهای برقی، بسته‌ باتری‌ها و میزان پیمایش

موتور به کار رفته در نسخه EQS 450 یک موتور الکتریکی سنکرون با مگنت دائمی (PSM) است که توانایی تولید 329 اسب بخار قدرت و 568 نیوتن متر گشتاور را دارا است. شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت این مدل 6.2 ثانیه اعلام شده است.

نسخه دوم که با نام EQS 580 4Matic شناسایی می‌شود از دو موتور الکتریکی بهره می‌برد که در مجموع 516 اسب بخار قدرت و 854 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. این نسخه دارای شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 4.3 ثانیه‌ای خواهد بود. 

 

بیشینه سرعت هر دو نسخه  مرسدس بنز EQS روی 210 کیلومتر در ساعت محدود شده است. بر اساس چرخه استاندارد WLTP، بیشینه مسافت قابل پیمایش با یکبار شارژ باتری‌ها در مرسدس بنز EQS به رقم بسیار قابل توجه 770 کیلومتر رسیده که بخش قابل توجهی از این پیمایش به لطف ضریب درگ 0.2 و نسل جدید باتری‌های مرسدس بنز به دست آمده است. همچنین مرسدس بنز بسته باتری‌های 90 و 107.8 کیلووات ساعتی را برای EQS در نظر گرفته است.

 

اگرچه بسته باتری‌های  مرسدس بنز EQS نمی‌تواند با بیشینه توان شارژ 350 کیلوواتی مشابه پورشه تایکان یا هیوندای آیونیک 5 یا کیا EV6 مطابقت داشته باشد، اما قابلیت شارژ 200 کیلوواتی برای آن در نظر گرفته شده است که به گفته مرسدس بنز در مدت زمان 15 دقیقه انرژی الکتریکی لازم برای پیمایش مسافت 300 کیلومتری را ذخیره کند.

 

 

      بخوانید >  هرآنچه باید از هیوندای آیونیک 5 2022 بدانید

 

      بخوانید >  نسخه پایه پورشه تایکان 2021 به طور رسمی معرفی شد

 

 

فناوری‌های به کار رفته در مرسدس بنز EQS
مرسدس بنز EQS همانند S کلاس یک پرچمدار این برند است بنابراین از فناوری‎‌هایی که سال گذشته در نسل جدید S کلاس به کار رفت به بهره نمانده است. سامانه هدآپ دیسپلی همراه با فناوری واقعیت افزوده و فرمان پذیری چراخ‌های عقب تا 10 برای فرمان پذیری بهتر خودرو از جمله این فناوری‌ها است.

در کنار این موارد، سامانه کمکی موسوم به Merc’s Drive Pilot این امکان را به راننده می‌دهد تا در سرعت‌های کم‌تر از 60 کیلومتر در ساعت فرمان خودرو را رها کند و سامانه رانندگی خودکار هدایت را بر عهده گیرد.

 

مرسدس بنز EQS به فناوری نوینی مجهز شده است که به کمک آن درب‌ خودرو به طور هوشمند با نزدیک شده راننده به آن‌ها با اسکن کردن محیط اطراف و در صورت ایمن بودن (از نظر تصادف سایر خودروها با درب EQS) باز شده و با سوار شدن سرنشین و فشردن پدال ترمز به طور خودکار درب بسته خواهد شد. 

 

 

یکی از ویژگی‌های قابل توجه در داخل کابین مرسدس بنز EQS، نمایشگر بسیار بزرگی است که تمام عرض داشبورد را فرا گرفته است. این نمایشگرها به یک رایانه با 8 پردازنده، 24 گیگابایت حافظه رم و آخرین نسخه از نرم افزار MBUX مرسدس بنز متصل است. البته مرسدس بنز EQS به صورت استاندارد همراه با یک نمایشگر مرکزی 12.8 اینچی عرضه می‌‎شود و استفاده از نمایشگر بزرگ «هایپر اسکرین» به عنوان یک آپشن انتخابی در دسترس مشتریان است.

 

با انتخاب Hyperscreen، سه نمایشگر در سرتاسر عرضه داشبورد نصب می‌شود که دارای ساختار zero layer خواند بود. این ساختار به سرنشین اجازه می‌دهد که بدون نیاز به ورق زدن صفحات منو، تمامی اپلیکشین‌های لازم را در یک صفحه در اختیار داشته باشد. همچنین سرنشین می‌تواند از نمایشگر قار گرفته در مقابل خود برای تماشای فیلم یا محتوای مالتی‌مدیا استفاده کند و اگر دوربین نصب شده در کابین احساس کند که حواس راننده به این نمایشگر پرت شده است به طور خودکار میزان روشنایی و تنظیمات نمایش آن را تغییر می‌دهد تا تمرکز راننده از مسیر پیش رو منحرف نشود. البته راننده می‌تواند با فعال کردن سامانه رانندگی خودکار (اتو پایلوت)، سرنشین را در تماشای فیلم همراهی کند!

 

 

قیمت و زمان عرضه

فروش مرسدس بنز EQS از پاییز سال 2021 آغاز خواهد شد. قیمت در نظر گرفته شده برای این محصول که رقیبی بسیار سرسخت و جدی برای تسلا به شمار می‌رود در بازار ایالات متحده از 110،000 دلار و در بریتانیا از 80،000 پوند شروع می‌شود.

 

نظر دهید


در همین زمینه