شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - سایپا کوییک GX
تیپ جدیدی از خانواده کوییک

 

گروه خودروسازی سایپا 4 محصول خود را در جدیدترین طرح فروش خود ویژه بهمن ماه 1401عرضه کرده است. در میان این 4 محصول نام 2 تیپ جدید از کوییک به چشم می‌خورد که پیش از این توسط سایپا نامی از آن برده نشده بود. این دو تیپ کوییک GX و کوییک GX R است که به تازگی به خانواده کوییک سایپا اضافه شده‌اند. اما به طور حتم برای مشتراین این سوال پیش خواهد آمد که تفاوت این دو تیپ با کوییک S چیست و چه تغییراتی توسط گروه خودروسازی سایپا در این دو تیپ اعمال شده است؟

 

تیپ‌بندی محصولات گروه خودروسازی سایپا

گروه خودروسازی سایپا مدتی است که از تیپ‌بندی جدید برای عرضه محصولات خود استفاده می‌کند. در این تیپ‌بندی حرف S نشان دهنده تیپ پایه یا Standard، حرف G نشان دهنده تیپ Graded Version  با سطح تجهیزاتی بالاتر از تیپ S، حرف L نشان دهنده نسخه‌های محدود یا Limied، حرف E نشان دهنده تیپ Exclusive که یک نسخه ویژه به شمار می‌رود و همچنین حرف P نشان دهنده تیپ پریمیوم و بالاترین تیپ در محصولات گروه خودروسازی سایپا است.

 

در کنار این تیپ‌بندی، سایپا در محصولات خود از چند حرف یا عنوان دیگر هم استفاده می‌کند که به شناخت ویژگی‌های محصولات کمک خواهد کرد. به عنوان مثال به حرف X به عنوان نمادی از واژه Extra اشاره کرد که برای خودروهای سفارشی استفاده ‌می‌شود اشاره کرد. حرف R نیز از ابتدای واژه Rainbow گرفته شده نیز نشان دهنده دورنگ بودن بدنه و سقف خودرو است.

 

بنابراین بر اساس تیپ‌بندی و حروف اختصاصی بالا می‌توان گفت که کوییک GX دارای سطح تجیزات بالاتری نسبت به نسخه پایه کوییک S است که به عنوان محصولی سفارشی عرضه می‌شود و نسخه کوییک GX R نیز علاوه بر ویژگی‌های کوییک GX، دارای بدنه و سقف دورنگ نیز خواهد بود. البته ناگفته نماند که نسخه‌های دارای پسوند R، علاوه بر رنگ‌آمیزی دو رنگ بدنه، دارای تریم دو رنگ (قرمز) در تزئینات داخل کابین نیز خواهند بود. 

 

مشخصات فنی کوییک GX و کوییک GX R

در بخش مشخصات فنی، تفاوت بزرگی میان نسخه پایه کوییک با کوییک GX و کوییک GX R مشاهده نمی‌شود و تمامی تیپ‌های کوییک به همان پیشرانه M15 مجهز شده‌اند. این پیشرانه 4 سیلندر 8 سوپاپ با حجم دقیق 1503 سی‌سی توانایی تولید 87 اسب بخار قدرت در دور 5400 و بیشینه گشتاور 132 نیوتن‌متر در 4250 دور در دقیقه را دارا است. اما این پیشرانه در نسخه کوییک GX و کوییک GX R به دریچه گاز برقی و سامانه زمانبندی متغیر سوپاپ ورودی VVT مجهز شده است. این تغییر باعث کاهش مصرف سوخت از 7.22 به 6.93 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش ترکیبی شده است. 

 

قدرت تولیدی این پیشرانه توسط یک جعبه‌دنده 5 سرعته دستی به محور جلو منتقل خواهد شد. سایر ویژگی‌های فنی نیز نظیر فرمان هیدرولیک، ترمز دیسکی در محور جلو و کاسه‌ای در محور عقب، سیستم تعلیق مک‌فرسون در محور جلو و میله پیچشی در محور عقب، باک بنزین 41 لیتری و استاندارد آلایندیگی یورو 5 نیز در میان تیپ‌های مختلف کوییک S، کوییک GX و کوییک GX R مشترک هستند. 

 

AutomobileFa Saipa Quik GX Catalog 14011114

 

امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی کوییک S، کوییک GX و کوییک GX R

در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی، امکاناتی نظیر سامانه ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو، نمایشگر دمای هوای بیرون، سیستم تهویه مطبوع با پنل دیجیتالی، سامانه نشان دهنده تعویض دنده (GSI)، تنظیم برقی آینه‌های کناری، سنسور دنده عقب، تنظیم دستی 6 جهته صندلی راننده و 4 جهته صندلی سرنشین جلو، مه‌شکن جلو و عقب، چراغ‌های روشنایی در روز، روف رک،  دستگیره‌های آسان باز شو، شیشه بالابرهای برقی و درگاه USB برای شارژ تلفن همراه در هر سه تیپ کوییک S، کوییک GX و کوییک GX R در دسترس است. 

 

اما در کوییک GX و کوییک GX R، راننده و سرنشیان می‌توانند به امکاناتی نظیر دکمه‌های کنترلی روی فرمان، روکش چرمی صندلی‌ها، سامانه نشانگر فشار باد تایرها (TPMS)، سامانه چند رسانه‌ای با نمایشگر لمسی 7 اینچی، سنسور نور (اتولایت)، دوربین دنده عقب و سامانه مسیریاب ماهواره‌ای نیز دسترسی داشته باشند که در کوییک S وجود ندارد. 

 

همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد، کوییک GX R علاوه بر تمامی تجهیزات فوق، دارای تریم دو رنگ در داخل کابین و همچنین رنگ‌آمیزی دو رنگ بنده و سقف خودرو نیز خواهد بود. علاوه بر این،  کوییک GX و کوییک GX R دارای رینگ‌های 14 اینچی آلیاژی هستند در حالی که در کوییک S سایپا از رینگ‌های 14 اینچی فولادی به همراه قالپاق استفاده کرده است.

 

ناگفته نماند که گروه خودروسازی سایپا در کاتالوگ‌های قبلی کوییک S، نسخه‌ای به نام کوییک S آپشنال را معرفی کرده است که حال با انتشار مشخصات فنی و تجهیزات رفاهی و ایمنی کوییک GX، مشخص شده است که این تیپ جدید در واقع همان کوییک S اپشنال است که با نام‌گذاری و تیپ بندی جدید عرضه می‌شود.

 

در حال حاضر گروه خودروسازی سایپا قیمت دو نسخه جدید کوییک GX و کوییک GX R را اعلام نکرده است و در طرح فروش فعلی نیز مشتریان با واریز پیش‌پرداخت و موعد تحویل آبان تا بهمن ماه 1402 می‌توانند نسبت به خرید این محصول اقدام کنند. بنابراین فعلا نمی‌توان در مورد قیمت نهایی این نسخه از کوییک اظهار نظر قطعی کرد.

 

نظر دهید