برنامه برندهای چینی چیست؟

خودروسازان چینی به دلیل تغییرات سریع در داینامیک‌ها و رویکردهای بازار جهانی خودروهای الکتریکی و با هدف تمرکز بیشتر بر ترکیه در حال مذاکره با دولت این کشور هستند. ترکیه چندین مزیت ارائه می‌دهد که به آن‌ها کمک می‌کند تا بر رقبا غلبه کنند.

 

مذاکرات ادامه دارد

علی‌رغم نگرانی‌های شدید آلمان، تحقیقات ضد یارانه اتحادیه اروپا همچنان ادامه دارد. دولت بایدن تعرفه‌ها بر خودروهای الکتریکی چینی را چهار برابر کرده و به ۱۰۲.۵ درصد رسانده است و رقابت در چین به حدی رسیده که تولیدکنندگان محلی به دنبال بازارهای جدید هستند. ترکیه، پلی که آسیا و اروپا را متصل می‌کند، اکنون در موقعیتی حیاتی قرار دارد تا تعادل را در بازار جهانی تغییر دهد.

چین در حال تقویت رابطه خود با ترکیه است. ترکیه میزبان تاسیسات بزرگ برای چندین خودروساز اروپایی مانند فورد و رنو است و اکنون چین نیز مشتاق است تا با ساخت مراکز تولیدی خودروهای الکتریکی در ترکیه پیش رود و دسترسی به اروپا را باز کند. مهمت فاتح کاچیر، وزیر صنعت و فناوری ترکیه، گفت که دولت این کشور در حال مذاکرات پیشرفته با بی‌وای‌دی و چری اتومبیل برای سرمایه‌گذاری در کارخانه‌های ترکیه است.

کاچیر به بلومبرگ نیوز گفت: «ترکیه می‌خواهد مذاکرات را هرچه سریع‌تر به نتیجه برساند، زیرا ترکیه با هر دو شرکت پیشرفت زیادی داشته است.» مذاکرات با برندهای چینی دیگر از جمله سایک موتور و گریت وال هم در جریان است.

شرکت‌های چینی تنها به دلیل نزدیکی ترکیه به اروپا، نیروی کار بزرگ و زیرساخت صنعتی قوی از این کشور حمایت نمی‌کنند. کاچیر اشاره کرد که «عضویت ترکیه در اتحادیه گمرکی اتحادیه اروپا همچنان یک مزیت بزرگ برای بسیاری از برندهای جهانی است.» ترکیه همچنین دسترسی به مناطق همسایه، به ویژه خاورمیانه را فراهم می‌کند که بسیاری از برندهای چینی در آن در حال تشکیل جوینت‌پنچرهای متعدد هستند. به نظر می‌رسد که ترکیه از نظر جغرافیایی، در حال تبدیل شدن به یک مرکز مانند مکزیک در آمریکای شمالی است.

 

بهبود روابط در اولویت است

باتری‌های لیتیوم-یونی برای اولین خودروی داخلی و الکتریکی ترکیه یعنی مدل TOGG، توسط شرکت Farasis Energy از چین تامین شد. این دو شرکت همکاری خود را با احداث کارخانه مشترک تولید باتری در سال ۲۰۲۳ ادامه دادند. این کارخانه در منطقه گملیک بورسا مستقر خواهد بود. علاوه بر این، کاچیر در دسامبر ۲۰۲۳ به هشت شهر چین سفر کرد و با چندین شرکت از جمله گک، چری، بی‌وای‌دی، زیکر، سایک موتور، فاراسیس انرژی و هوآوی دیدار کرد.

بی‌وای‌دی، بزرگ‌ترین فروشنده جهانی خودروهای الکتریکی چینی در نوامبر ۲۰۲۳ وارد بازار ترکیه شد. یک ماه بعد، ترکیه تعرفه‌های واردات خودروهای الکتریکی خارجی را به ۴۰ درصد افزایش داد. همچنین، قانون جدیدی نیازمند است که تمامی برندهای تولیدکننده خودروهایالکتریکی خارجی حداقل ۲۰ نقطه خدماتی در سراسر کشور داشته باشند.

بازار خودروهای الکتریکی در ترکیه در سال ۲۰۲۳ شکوفا شد که با افزایش فروش هشت برابری نسبت به سال ۲۰۲۲، به به تقریبا ۶۹ هزار دستگاه رسید. ترکیه بازاری وسیع برای برندهای تولیدکننده خودروهای الکتریکی مقرون‌به‌صرفه و لوکس فراهم می‌کند و بر اساس تحقیقات BMI، فروش واحدهای EV در ترکیه تا سال ۲۰۲۵ می‌تواند به ۱۸۰ هزار دستگاه برسد.

 

توجه برند Aiways به اروپا

در حالی که همکاری‌ها در جبهه اروپا در حال توسعه است، بازار چین با رقابت بی‌سابقه‌ای داغ است. دلیل این رقابت شدید، استراتژی کاهش قیمت محصولات در بین برندهای محلی و خارجی سازنده خودروهای الکتریکی (همانند اروا) با هدف متعادل کردن عرضه و تقاضا است.

کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی (NDRC) انتظار دارد حدود ۱۵۰ مدل جدید در سال ۲۰۲۴ عرضه شود. اما تولید انبوه بازیگران بزرگ داخلی رقابت را میان کاهش قیمت‌ها حتی شدیدتر می‌کند. در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴، ثبت‌نام‌ مربوط به خودروهای الکتریکی در چین ۳۶ درصد افزایش یافت و به ۱.۹ میلیون تحویل دستگاه رسید. بر اساس اطلاعات NDRC، سه تولیدکننده برتر خودروی انرژی جدید (NEV) یعنی بی‌وای‌دی، لی اتومبیل و آیتو قصد دارند تحویل‌های خود را در سال ۲۰۲۴ به ۲.۳ میلیون افزایش دهند که خطر تامین بیش از حد در بازار را به همراه دارد.

در نتیجه، یک سازنده دیگر خودروهای الکتریکی یعنی Aiways قصد دارد بازار چین را ترک کرده و توجه خود را به اروپا و آمریکای شمالی معطوف کند. بر اساس گزارش اتوکار، با داشتن دفتر مرکزی اروپایی در آلمان، برند Aiways می‌خواهد تولید مدل‌های U5 و U6 را در چین ادامه داده و سپس آن‌ها را به کشورهای اروپایی با رقابت کمتر تحویل دهد. این برند در سال ۲۰۲۳ دچار زیان‌های مالی و مجبور به توقف عملیات در کارخانه شانگ‌رائو خود شد. اکنون با بهبود وضعیت، این برند استراتژی خود را خارج از چین پایه‌گذاری خواهد کرد زیرا همچنین قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۴ با لیست شدن در Nasdaq از طریق یک شرکت خرید ویژه (SPAC) عمومی شود. بازارهای دیگر در استراتژی شامل خاورمیانه و تولید خودروهای الکتریکی با فرمان راست (RHD) برای بازار بریتانیا است.

به دلیل رقابت شدید محلی، برند ایویز یکی از بسیاری از سازندگان خودروهای الکتریکی چینی است که استراتژی خود را به‌روزرسانی کرده‌اند. مدیران برند Xpeng نیز برنامه‌های خود برای گسترش به بازارهای RHD در منطقه آسیا-اقیانوسیه که شروع آن با استرالیا خواهد بود را اعلام کرد. برند Xpeng همچنین با نمایندگان محلی در چندین کشور خاورمیانه همکاری کرده و هدف گسترش در اروپا را نیز دارد.

بازار جهانی خودروهای الکتریکی با تغییر سیاست‌های کشورها و استراتژی‌های جدید خودروسازان در حال تکامل است و وضع تازه‌ای ایجاد می‌کند که همه بازیکنان در اکوسیستم باید با آن سازگار شوند.


در همین زمینه

شبکه‌های اجتماعی