شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - گک آیون هایپر جی‌تی
آیرودینامیک‌ترین خودرو الکتریکی

 

گک در نمایشگاه گوانگژو 2022 از دومین مدل Hyper خود با نام آیون هایپر جی‌تی (Aion Hyper GT) رونمایی کرد. این خودرو بر روی معماری جدید و اختصاصی خودروهای الکتریکی بنا شده که در عین داشتن استایل جذاب با طراحی هوشمندانه، به آیرودینامیک‌ترین خودرو الکتریکی تبدیل شده است.


طراحان مرکز تحقیق و توسعه گک مانند بسیاری از خودروسازان دیگر، برای طراحی از طرح کلیشه‌ای قطره آب الهام گرفته‌اند که با اجرای درست آن توانسته‌اند بهترین نتیجه را از آن خود کنند. آیون هایپر جی‌تی حالا با ضریب درگ خیره کننده 0.19 dc رسما آیرودینامیک‌ترین خودرو الکتریکی جهان به حساب می‌آید. این خودرو در مقایسه با مرسدس بنز EQS با 0.20 dc، تسلا مدل S با 0.208 dc، لوسید ایر با 0.21 dc ضریب کمتری دارد. البته ناگفته نماند فولکس واگن XL1 که سال 2016 پس از 200 دستگاه تولید آن متوقف شد با 0.189 dc و Lightyear 0 فنلاندی که هنوز تولید انبوه آن آغاز نشده با 0.175 dc ضریب کمتری دارند.


از نظر طراحی آیون هایپر جی‌تی مانند طرح اولیه جذاب به نظر می‌رسد. فاصله بین دو محور بلند، اوورهنگ‌های کوتاه، رینگ 19 اینچ 6 پره همراه با دستگیره درهای مخفی از ویژگی‌های این طرح به شمار می‌رود. ابعاد کلی خودرو منتشر نشده اما می‌توان حدس زد که این خودرو بیشتر به تسلا مدل 3 نزدیک‌تر از مدل S است. مانند بسیاری از خودروهای الکتریکی، این مدل نیز جلوپنجره‌ای بسته دارد و تنها زیر سپر که گک به آن Wind Blade Grille می‌گوید در سرعت‌های بالا باز می‌شود تا ضریب درگ را کاهش دهد. در عقب نیز یک بال فعال مانند پورشه پانامرا دیده می‌شود که در سرعت‌های بالای 80 کیلومتر بر ساعت به صورت اتوماتیک فعال خواهد شد.


چراغ‌های جلو آیون هایپر جی‌تی از نوع الکترود هستند و از گرافیک LED Pulse بهره می‌برند. همین مورد برای چراغ‌های عقب نیز صادق است. درهای این خودرو در جلو به صورت پروانه‌ای و در عقب به صورت ساده باز می‌شود که در نوع خود جالب به نظر می‌رسد.


گک آیون هایپر جی‌تی به سنسور لیدار، دوربین و فناوری مادون قرمز مجهز شده که می‌توان آنها را بر روی سقف، آینه‌ها و گلگیر مشاهده کرد. این موارد نشان می‌دهند که در تریم‌های بالاتر این خودرو به سیستم‌‌های ADAS مجهز است. هیچ عکسی از فضای کابین منتشر نشده و تنها می‌توان از عکس‌های بیرونی نمایشگر بزرگ سیستم اطلاعات و سرگرمی، نمایشگر پشت فرمان و پیکربندی 5 نفره را دید.


آیون هایپر جی‌تی بر اساس معماری جدید AEP 3.0 EV بنا شده و انتظار می‌رود که از 1 و یا 2 موتور الکتریکی استفاده کند. گک در خصوص مدل تک موتور اشاره به نصب در عقب کرده که 335 اسب‌بخار قدرت و 434 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این مشخصات باعث می‌شود تا این خودرو تنها در مدت زمان 4 ثانیه به تندی 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.


هنوز از باطری، برد مسافت، قیمت، زمان و بازار‌های عرضه گک آیون هایپر جی‌تی اطلاعاتی منتشر نشده است.

 

 

نظر دهید


در همین زمینه