شبکه‌های اجتماعی

نتایج یک تحقیق تازه

یک تحلیل جدید توسط مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی نشان داده است که دولت چین بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۳ مبلغ چشمگیر ۲۳۰.۸ میلیارد دلار برای حمایت از شرکت‌های سازنده خودروهای الکتریکی هزینه کرده است. این رقم بزرگ به مراتب از ۱ میلیارد دلاری که دولت ایالات متحده امسال به عنوان اعتبارات مالیاتی برای خودروهای پاک پرداخت کرده، بیشتر است.

البته که بیشتر این هزینه‌ها در سال‌های اخیر انجام شده است. این اندیشکده برآورد می‌کند که بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷، فقط ۶.۷۴ میلیارد دلار صرف شده است. با این حال، این رقم بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ تقریبا سه برابر شد و از سال ۲۰۲۱ به بعد هم به شدت افزایش یافته است.

با وجود اینکه این ارقام تخمینی هستند، مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی اشاره کرده است که دولت چین به روش‌های مختلفی از خودروهای الکتریکی حمایت می‌کند. این اقدامات شامل تخفیف‌ها و معافیت‌های مالیاتی بر فروش و همچنین تامین مالی زیرساخت‌ها می‌شود. علاوه بر این، خود دولت هم خودروهای الکتریکی می‌خرد و از برنامه‌های تحقیق و توسعه خودروسازان به هر شکلی که بتواند پشتیبانی می‌کند.

سطح حمایت متفاوت است، اما دولت چین در سال‌های اخیر به طور قابل توجهی هزینه‌های تحقیق و توسعه را افزایش داده است. بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ تنها ۲ میلیارد دلار در این بخش هزینه شده بود. این رقم در سال ۲۰۱۸ به ۳.۶ میلیارد دلار و در سال گذشته به ۴.۳ میلیارد دلار رسیده است.

مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی گفت که برآوردهای آن‌ها «بسیار محافظه‌کارانه» است و حتی شامل تمام سطوح حمایت دولتی نمی‌شود. مواردی که ممکن است شامل اقداماتی مثل مشوق‌های محلی، هدایای ملکی، تخفیف‌ها در برق و یارانه‌های تامین‌کنندگان شود.

در مورد تأمین‌کنندگان، گفته می‌شود که غول باتری‌سازی یعنی شرکت CATL در سال گذشته مبلغ چشمگیر ۸۰۹.۲ میلیون دلار یارانه دریافت کرده است. این مبلغ بیش از ده برابر رقمی است که شرکت در سال ۲۰۱۸ دریافت کرده بود و تقریبا دو برابر مبلغ دریافتی در سال ۲۰۲۲ است.

این سازمان می‌گوید اثرات این حمایت‌ها بسیار زیاد است، زیرا میدان رقابت «اساسا تغییر کرده است.» این امر باعث می‌شود که «دیگران سخت‌تر بتوانند در چین یا هر جای دیگری که خودروهای الکتریکی چینی فروخته می‌شوند، رقابت کنند.» در حالی که چین تنها کشوری نیست که از خودروسازان و خودروهای الکتریکی حمایت می‌کند، میزان و سطوح حمایت دولتی آن‌ها واقعا عظیم و قابل توجه است.

طبیعتا این حمایت‌ها مشکلات خود را هم ایجاد کرده‌اند. کشور چین بیش از ۲۰۰ شرکت خودروسازی الکتریکی دارد که گفته می‌شود تعداد کمی از آن‌ها سودآور هستند. همچنین، عرضه بیش از حد خودروهای الکتریکی در بازار محلی چین وجود دارد. این پدیده می‌تواند دلیلی برای کاهش شدید قیمت خودروهای الکتریکی در چین و همچنین، تمرکز بیشتر این برندها در سال‌های اخیر به بازارهای بین‌المللی باشد.

اگرچه مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی معتقد است که تعداد قابل توجهی از خودروسازان چینی در نهایت سقوط خواهند کرد، اما آن‌ها در نهایت خاطرنشان کرده‌اند که برخی از آن‌ها «قطعا به ستون‌های اصلی در صنعت جهانی تبدیل خواهند شد.»

نظر دهید


در همین زمینه