شبکه‌های اجتماعی

مروری بر ماجرای اختراع و استفاده از ایربگ در اتومبیل‌های سواری
اتومبیل فارسی - استفاده از ایربگ در محصولات مرسدس بنز

ایربگ، تولدت مبارک!

 

 

کیسه هوای ایمنی امروزه به یکی از ملزومات ایمنی در خودروها بدل شده است. تقریبا تمامی تولیدات شرکت‌های بزرگ خودروسازی به این فناوری مجهز هستند زیرا در تمامی کشورهای پیشرفته فروش خودرو بدون کیسه هوای ایمنی ممنوع است. اما این فناوری به ظاهر ساده، سرگذشتی پر فراز و نشیب را پشت سر گذاشته است تا به شکل پیشرفته امروزی برسد. پیشرفتی که بخش بزرگی از آن را باید مدیون مرسدس بنز دانست.

 

ایده اولیه کیسه هوا در اکتبر سال 1951 توسط والتر لیندرر آلمانی مطرح و ثبت شد. با این حال ارائه طرح اولیه تنها قدم اول این مسیر بود و پس از آن شرکت‌‎های دیگری برای آزمایش و استفاده از این فناوری ایمنی به صورت تولید انبوه فعالیت کردند. مرسدس بنز در سال 1966 پس از بهبود ساختار بدنه محصولات خود در واکنش به افزایش تصادفات جاده‌‌ای، تحقیقات گسترده برای استفاده از ایربگ را آغاز کرد کرد. این خودروساز آلمانی در سال 1970 اثر بخشی کیسه هوای ایمنی در ترکیب با کمربند ایمنی در تصادفات از جلو و عقب را خوب و قابل قبول ارزیابی کرد.

 

مرسدس بنز به مناسبت 50 سالگی ثبت اختراع کیسه هوای ایمنی و همچنین 40 سالگی استفاده انبوه از این فناوری در محصولات خود، مجموعه‌ای از لباس‌ و کوله پشتی تولید کرده که با ایربگ‌های بازیافت شده دوخته شده است. این لباس‌ها که با همکاری هرون پرستون (Heron Preston)، طراح لباس و فعال محیط زیست آمریکایی طراحی شده قرار است در هفته مد برلین نمایش داده شود.

 

با نتایح به دست آمده از آزمایش‌ها، مرسدس بنز در 23 اکتبر سال 1971 توانست ایربگ‌های ساخت خود را ثبت اختراع کند. اصلی آزمایشات اولیه تعیین شده در آن ، توسط Daimler-Benz AG در 23 اکتبر 1971 ثبت شد. البته این ثبت اختراع یک پایه و اساس برای توسعه بیش‌تر ایربگ‌ها بود زیرا امروزه تکنولوژی و سنسورهای الکترونیکی مورد استفاده در ساخت ایربگ‌ها بسیار پیشرفته‌تر از قبل شده است.

 

به هر حال فعالیت مرسدس بنز در توسعه کیسه هوای ایمنی 10 سال پس از ثبت اختراع آن به طول انجامید و سرانجام در سال 1981 میلادی در نمایشگاه اتومبیل ژنو با رونمایی از نسل دوم S کلاس با کد اتاق W126، رسما استفاده از کیسه هوای ایمنی را اعلام کرد. به یک سال بعد، کیسه هوای راننده به تجهیزات استاندارد محصولات بنز تبدیل شد و کیسه هوای سرنشین جلو در همه مدل‌های مرسدس بنز به صورت سفارشی قابل نصب بود. سرانجام در سال 1994 کیسه هوای سرنشین جلو نیز به صورت استاندارد در محصولات مرسدس بنز به کار گرفته شد.

 

AutomobileFa Mercedes Benz Old Airbag Module

   تصویر:  ماژول ایربگ‌های اولیه مرسدس بنز    

 

 

در سال‌های بعد، به لطف پیشرفت تکنولوژی و اهمیت ایمنی خودروهای در تصادفات، ماژول‌های کیسه هوا کوچکتر و کوچکتر شدند. بنابراین، می‌شد از آن‌ها را در قسممت‌های دیگر خودرو نظیر ستون‌های جانبی نیز استفاده کرد. آخرین نقطه عطف در تاریخچه کیسه‌های هوا، اولین کیسه هوای رو به رو برای سرنشینان صندلی‌های عقب است که توسط مرسدس بنز در سال گذشته در جدیدترین نسل کلاس S به جهان معرفی شد.

 

حال مرسدس بنز به مناسبت 50 سالگی ثبت اختراع کیسه هوای ایمنی و همچنین 40 سالگی استفاده انبوه از این فناوری در محصولات خود، مجموعه‌ای از لباس‌ و کوله پشتی تولید کرده که با ایربگ‌های بازیافت شده دوخته شده است. این لباس‌ها که با همکاری هرون پرستون (Heron Preston)، طراح لباس و فعال محیط زیست آمریکایی طراحی شده قرار است در هفته مد برلین نمایش داده شود.

 

پرستون رنگ سفید ایربگ‌ها را در لباس‌هایش حفظ کرده و برای تزیین، از رنگ نارنجی و شکل‌هایی استفاده کرده که در تست ایمنی ماشین‌ها به کار می‌رود. لباس‌های او پس از هفته مد برلین در فروشگاهی اینترنتی که ویژه لباس‌های تک است فروخته خواهد شد.

 

کیسه هوای ایمنی در طول عمر خود به نجات جان بی شماری کمک کرده است. بر اساس یک گزارش، بین سال‌های 1987 تا 2017، کیسه‌ هوای ایمنی توانسته تنها در آمریکا جان بیش از 50 هزار نفر را نجات دهد.

 

 

 

 

نظر دهید


در همین زمینه