شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - بی‌وای‌دی شارک
اولین نگاه به اولین پیکاپ بی وای دی

بی‌وای‌دی در یک رویداد انحصاری در مکزیکوسیتی از اولین پیکاپ خود با نام کامل BYD Shark رونمایی کرد. بی‌وای‌دی شارک یک پیکاپ سایز متوسط با پیشرانه هایبریدی است که می‌تواند مسافت تا بیش از ۸۰۰ کیلومتر را طی کند. این اولین بار است که بی‌وای‌دی یکی از محصولات اصلی خود را در خارج از چین معرفی می‌کند. با وجود تمام حاشیه‌هایی که در آمریکای شمالی در رابطه با خودروهای چینی وجود دارد، این موضوع نشان‌دهنده اهمیت بازار مکزیک برای بی‌وای‌دی و آینده آن است.

 

بی وای دی شارک با چه محصولاتی رقابت می کند؟

بی‌وای‌دی شارک باید در بازارهای جهانی با خودروهایی نظیر فورد رنجر، شورولت کلورادو، تویوتا هایلوکس و نیسان ناوارا رقابت کند. اگرچه بی‌وای‌دی هنوز خودروهای خود را در ایالات متحده عرضه نمی‌کند، اما شارک می‌تواند به دلیل محبوبیت پیکاپ‌ها در آمریکای لاتین و آسیا حتی بدون بهره‌مندی از سهم بازار آمریکا، تاثیری بزرگ در این سگمنت بگذارد. قرار است که این مدل فعلا در چین تولید شود اما برند چینی بی‌وای‌دی برنامه‌ریزی کرده است تا در چند ماه آینده، از محل کارخانه خود در مکزیک رونمایی کند و آن را به مرحله عملیاتی برساند. اگرچه هنوز هیچ‌چیز به صورت رسمی تایید نشده، اما به نظر می‌رسد که بی‌وای‌دی شارک می‌تواند یکی از محصولاتی باشد که تولید آن به کارخانه تازه‌تاسیس در مکزیک محول خواهد شد.


ویژگی های ظاهری و طراحی بی وای دی شارک چیست؟

طراحی بی‌وای‌دی شارک توسط ولفگانگ ایگر، مدیر طراحی جهانی بی‌وای‌دی که سابقه کار در آلفا رومئو، آئودی و لامبورگینی را هم دارد انجام شده است.شارک دارای خطوط جسورانه و باکس‌مانند است و تا حدودی هم، شباهت‌های زیادی به فورد F-150 Lightning دارد. از عناصر مشترک بین آن‌ها می‌توان به چراغ‌های جلو و عقب مربعی و نوار نوری که در جلو و عقب خودرو قرار دارد اشاره کرد. نام BYD بر روی درب عقب و جلوپنجره خودرو حک شده است که این مورد هم تا حدودی یادآور فورد F-150 رپتور است.

 

بررسی کابین و فضای داخلی بی وای دی شارک

بی‌وای‌دی در کابین شارک از رنگ‌های متنوعی برای برجسته کردن ویژگی‌های طراحی فضای داخلی استفاده کرده است. دریچه‌های هوای مستطیلی و برخی از کلیدهای موجود در کنسول مرکزی رگه‌های نارنجی‌رنگی دارند که تضاد آن با عناصر مشکی موجود در کابین، جذابیت و زیبایی خاصی به کابین خودرو بخشیده است. تودوزی متضاد بر روی صندلی‌ها، داشبورد و پنل‌های درب نیز دیده می‌شود. یک دسته‌دنده بزرگ روی کنسول مرکزی قرار دارد و یک سینی بر روی داشبورد مسافر جلو برای قرار دادن لوازم کوچک‌تر مانند کیف پول یا کلیدها دیده می‌شود.

یک صفحه‌نمایش چرخشی ۱۲.۸ اینچی، ویژگی متمایزکننده کابین بی‌وای‌دی شارک است که می‌تواند در حالت عمودی یا افقی استفاده شود و از Apple CarPlay و Android Auto پشتیبانی می‌کند. یک پنل ابزار دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی نیز اطلاعات حیاتی خودرو را به راننده نمایش می‌دهد. البته این‌ها تمام نمایشگرهای موجود در خودرو نیستند چون یک نمایشگر ۱۲ اینچی هدآپ دیسپلی نیز می‌تواند سرعت و جهت‌ها را به راننده نشان دهد. بی‌وای‌دی شارک با بهره‌مندی از فناوری NFC به رانندگان خود اجازه می‌دهد که با استفاده از یک گوشی آندروید یا آی‌فون و از راه دور، خودرو را روشن یا درهای آن را قفل و باز کنند. با خریداری خودرو، یک کارت مخصوص NFC و یک کلید فیزیکی نیز به صاحبان شارک ارائه خواهد شد.


بررسی توانایی ها و قابلیت های بی وای دی شارک

بی‌وای‌دی شارک ۲۰۲۴ مجهز به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری همراه با دو پیشرانه الکتریکی است. مجموع قدرت خروجی آن به ۴۳۰ اسب بخار می‌رسد. بی‌وای‌دی فعلا ارقام مربوط به گشتاور خودرو را اعلام نکرده اما می‌گوید که این تراک پلاگ‌این هایبریدی می‌تواند تا ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم یدک‌کشی کند و ظرفیت فضای بار آن به ۸۳۵ کیلوگرم می‌رسد. بی‌وای‌دی همچنین مدعی شده که شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت خودرو فقط ۵.۷ ثانیه طول می‌کشد.

مسافت قابل پیمایش بی‌وای‌دی شارک در حالت تمام‌الکتریکی به لطف باتری ۳۰ کیلووات ساعتی خود به ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد و در صورت داشتن باک سوخت کامل و باتری کاملا شارژشده، این عدد در حالت ترکیبی به ۸۵۰ کیلومتر افزایش پیدا می‌کند. در صورت تایید این آمار و ارقام، شارک بیشتر از هر پیکاپ سایز متوسط دیگری که هم‌اکنون در آمریکا عرضه می‌شود از جمله محصولات هایبریدی، مسافت قابل پیمایش بیشتری دارد. با وجود داشتن پیشرانه پلاگ‌این هایبریدی، شارک به خاطر پورت CCS1 خود می‌تواند از سیستم شارژ سریع نیز پشتیبانی کند. اگرچه زمان موردنیاز برای شارژ خودرو به صورت رسمی اعلام نشده، اما برخی از نماینده‌ها و سخنگویان بی‌وای‌دی در این رویداد مدعی شدند که شارژ ۲۰ تا ۸۰ درصد خودرو نزدیک به ۳۰ دقیقه زمان خواهد برد که شاید برای یک مدل پلاگ‌این هایبریدی چندان تحسین‌برانگیز نباشد اما واقعیتش این است که این زمان را نمی‌توان خیلی بد یا طولانی هم دانست.


از شاسی دو حالته مخصوص آف‌رود بی‌وای‌دی برای اولین بار در مدل شارک استفاده شده است. این شاسی، سیستم تعلیق هوشمند تمام‌چرخ محرک را فعال می‌کند و از یک دیفرانسیل «مجازی» نیز بهره می‌برد که به رانندگی بهتر در سطوح مختلف کمک خواهد کرد. سه حالت رانندگی مخصوص آف‌رود نیز با نام‌های شن، برف و گل و لای وجود دارد. همانند دیگر محصولات الکتریکی‌شده رایج در بازار، شارک می‌تواند برخی دستگاه‌های برقی را هم شارژ کند، مثل تجهیزات کشاورژی یا ابزارآلات مربوط به ساخت و ساز. صاحبان خودرو همچنین می‌توانند با استفاده از نرم‌افزار BYD App به فضای داخلی خودرو از راه دور دسترسی داشته باشند و کارهایی مثل روشن کردن سیستم تهویه مطبوع، بالا و پایین بردن پنجره‌ها یا باز و بسته کردن قفل‌ها را انجام دهند.


برای صحت‌سنجی ادعاهای ب‌وای‌دی طبیعتا باید تا زمان عرضه رسمی خودرو صبر و عملکرد واقعی آن را در مقایسه با رقبای اصلی شارک مشاهده کرد. با این حال،‌ به نظر می‌رسد که بی‌وای‌دی شارک یک کاندیدای قدرتمند و ترسناک برای سایر پیکاپ‌های سایز متوسط بازار باشد.


بی وای دی شارک چه زمانی عرضه می شود؟

در حال حاضر، سفارشات پیش‌فروش بی‌وای‌دی شارک در آمریکای جنوبی با قیمت پایه ۵۳ هزار و ۴۴۰ دلار شروع شده است. فعلا دو نسخه GL و GS برای بی‌وای‌دی شارک در نظر گرفته شده که هر دو از یک پیشرانه بهره می‌برند اما بی‌وای‌دی به تفاوت‌های بین این دو نسخه اشاره نکرده است. البته احتمالا فقط تجهیزات فضای داخلی و فناوری‌های به‌کار رفته در کابین این دو نسخه با یکدیگر متفاوت خواهد بود. همان‌طور که می‌دانید، فعلا خبری از عرضه خودرو برای بازار ایالات متحده نیست اما این طور که به نظر می‌رسد، شاید بی‌وای‌دی بتواند حتی بدون بهره‌مندی از بازار آمریکای شمالی، موفقیت اولین پیکاپ سایز متوسط خود را در مناطق دیگر تضمین کند.

نظر دهید


در همین زمینه