شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - پل‌ستار
هشدار تحلیل‌گر برنستین به جیلی و ولوو

یک تحلیل‌گر بازارهای اقتصادی معتقد است که اگر جیلی در دوره رقابت شدید و روزافزون خودروهای الکتریکی می‌خواهد پل‌استار را زنده نگه دارد، باد به فکر عرضه خصوصی سهام آن باشد.

پل‌استار در ایالات متحده بخشی از سهام خود را در دسترس عموم قرار داد تا بتواند سرمایه موردنیاز برای برنامه‌های جاه‌طلبانه محصولات الکتریکی خود را جلو ببرد. در آن زمان، نرخ سود نسبتا پایین بود و تصور می‌شد که تورم آمریکا نیز به شکلی مقطعی افزایش یافته باشد. اما با گذر زمان، مشخص شد که مشکلات پل‌استار به شکل کامل حل نشده‌اند. البته که مدل پل‌استار ۲ خودروی باهویت، قدرتمند و فوق‌العاده‌ای از آب درآمد اما سایر محصولات این برند مدام تاخیر خوردند و ارزش سهام آن نیز ۸۴ درصد سقوط کرده است.

دنیل روزکا، یکی از تحلیل‌گران مطرح موسسه مالی برنستین معتقد است که «پل‌استار در جاده‌ای به ناکجا» قرار دارد و دلیل آن را هم ناتوانی برند در ارائه قیمت‌های رقابتی با محصولات بی‌وای‌دی و تسلا می‌داند. این دو غول خودروهای الکتریکی اخیرا قیمت برخی از محصولات خود را حتی بیشتر از قبل هم کاهش دادند و از لحاظ قیمت‌گذاری خودروها، دو برند موفق بازار محسوب می‌شوند.

روزکا در یادداشت تحقیقاتی خود نوشته است: «ما عاشق استراتژی پل‌استار و محصولات آن هستیم اما فکر نمی‌کنیم که این کمپانی می‌تواند به حیات خود به عنوان یک شرکت مستقل ادامه دهد. در نهایت، ما دوست داریم که ادامه بقای این برند و ایده‌هایش را ببینیم اما فکر می‌کنیم اگر پل‌استار به اکوسیستم گروه جیلی-ولوو برگردد، توجیه اقتصادی و مدیریتی بیشتری وجود خواهد داشت.»

اگرچه بخشی از سهام پل‌استار به شکل عمومی معامله می‌شود، ولوو و جیلی همچنان صاحب ۸۸ درصد از کل سهام و بیشتر از ۹۳ درصد حق رای و قدرت تصمیم‌گیری هستند. این برند اخیرا اعلام کرد که به یک سرمایه‌گذاری ۱.۳ میلیارد دلاری دیگر تا سال ۲۰۲۵ نیاز دارد. مدیران برند معتقدند که بقای آن تا پایان سال آینده میلادی، می‌تواند به معنای پایان ضررهای مالی کمپانی باشد.

پل‌استار در سال گذشته ۵۴ هزار و ۶۰۰ دستگاه خودرو فروخت و موفق به افزایش ۶ درصدی آمار فروش شد. این رقم شاید به تنهایی تحسین‌برانگیز به نظر بیاید اما در مقایسه با سال قبل از آن که رشد ۸۴ درصدی ثبت شده بود، بسیار کم‌تر است. پل‌استار در شروع سال ۲۰۲۳ نیز اعلام کرد که هدف فروش ۸۰ هزار دستگاه خودرو را در سر دارد اما نتوانست به این رقم نزدیک شود.

توماس اینگنلاث، مدیرعامل پل‌استار در جمعه گذشته به بلومبرگ گفت که عرضه عمومی سهام این برند «یک تمرین معنادار» بوده و به این نکته نیز اشاره کرد که «هر کسی که به دنبال پی بردن به ارزش واقعی کمپانی است، می‌تواند حجم معاملات سهام آن را ببیند که در ۴ میلیارد دلار معامله می‌شود.» با این حال، او از صحبت درباره این که آیا جیلی و ولوو محدودیت زمانی خاصی برای موفقیت پل‌استار تعیین کرده‌اند یا نه طفره رفت.

اینگنلاث گفت که مطمئن است سال ۲۰۲۴، سال خوب و موفقی برای پل‌استار خواهد بود اما به این موضوع نیز اشاره کرد که «کمپانی‌های زیادی در صحنه خودرهای الکتریکی ضربه خورده‌اند و ما هم استثنا نیستیم.» در حال حاضر، معلوم نیست که چینی‌ها و سوئدی‌ها ممکن است چه زمانی از فعالیت نه چندان امیدوارکننده برند خسته شوند. فعلا جز سکوت خبری و واکنش نشان ندادن به تیترهای جنجال‌برانگیز، عکس‌العمل خاص دیگری از جیلی و ولوو مشاهده نشده است. به نظر می‌رسد حداقل باید کمی بیشتر منتظر بمانیم و ببینیم که آیا سال ۲۰۲۴ طبق وعده‌های اینگنلاث پیش خواهد رفت یا این که یک زمانی در سال پیش‌رو، جیلی و ولوو بالاخره بهانه‌های مدیران پل‌استار را قبول نخواهند کرد و به فکر راهی برای جداسازی یا انحلال کلی برند خواهند افتاد.

نظر دهید


در همین زمینه