اتومبیل فارسی - تسلا مدل Y
تحقیقات درباره سیستم رانندگی تمام خودران تسلا آغاز شد

 سازمان ایمنی راه‌های ایالات متحده (NHTSA) تحقیقاتی را درباره سیستم رانندگی تمام خودران تسلا آغاز کرده است. این اقدام پس از دریافت گزارش‌هایی مبنی بر بروز تصادفاتی در شرایط کاهش دید، از جمله یک حادثه منجر به فوت یک عابر پیاده، صورت گرفته است.

سازمان ایمنی راه‌های ایالات متحده اعلام کرد که این تحقیق را به دنبال گزارشی از تسلا درباره چهار تصادف در شرایطی مانند درخشش آفتاب، مه و گرد و غبار آغاز کرده است. در کنار مرگ عابر، یکی دیگر از تصادفات نیز منجر به آسیب دیدگی شده است.

بازرسان قصد دارند بررسی کنند که آیا سیستم رانندگی تمام خودران تسلا قادر به شناسایی و واکنش مناسب در برابر کاهش دید جاده است یا خیر و چه عواملی به بروز این تصادفات کمک کرده‌اند. این تحقیق شامل تقریباً ۲.۴ میلیون خودروی تسلا از سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۴ می‌شود. تسلا به‌طور مداوم تأکید کرده که این سیستم به طور کامل خودران نیست و رانندگان باید همیشه آماده‌ی کنترل خودرو باشند.

تأثیر این تحقیق بر روی اهداف تسلا در زمینه آینده خودران، هنوز مشخص نیست. سازمان ایمنی راه‌های ایالات متحده در حال بررسی و تایید روبوتاکسی خودران تسلا است که بدون پدال یا فرمان کار می‌کند و احتمالاً در حین پرونده تحقیقات جدید، چنین تأییدی صادر نخواهد شد. در حال حاضر، هیچ قانون فدرالی به‌طور خاص برای خودروهای خودران وجود ندارد، هرچند که باید الزامات ایمنی کلی را رعایت کنند.

طبق گزارشات سازمان ایمنی راه‌های ایالات متحده یک عابر پیاده در ۲۷ نوامبر ۲۰۲۳ در ایالت آریزونا، پس از برخورد با یک مدل Y تسلا، جان خود را از دست داده است. این حادثه پس از تصادف دو خودرو در بزرگراه رخ داده که منجر به توقف یک تویوتا ۴رانر و خروج دو نفر برای کمک به کنترل ترافیک شده است. سپس یک تسلا مدل Y قرمز به ۴رانر و یکی از افرادی که از خودرو خارج شده بودند، برخورد کرده است. یک زن ۷۱ ساله اهل آریزونا، در صحنه حادثه جان خود را از دست داد. این تصادف به دلیل درخشش آفتاب در چشمان راننده تسلا رخ داده و به همین دلیل، راننده تسلا تحت پیگرد قانونی قرار نگرفته است.

منتقدان می‌گویند که سیستم تسلا که تنها از دوربین‌ها برای شناسایی موانع استفاده می‌کند و حسگرهای لازم برای خودران بودن کامل را ندارد. تقریباً همه‌ی شرکت‌های دیگری که روی خودروهای خودران کار می‌کنند، از حسگرهای راداری و لیزری در کنار دوربین‌ها برای بهبود دید در شب یا در شرایط کاهش دید استفاده می‌کنند. ایلان ماسک اظهار کرده است که انسان‌ها تنها با چشمان خود رانندگی می‌کنند، بنابراین خودروها نیز باید بتوانند فقط با دوربین‌ها حرکت کنند. او همچنین لیزر را «چالشی بی‌فایده» توصیف کرده است.

 





 

 


در همین زمینه

شبکه‌های اجتماعی