شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - هیوندای سانتافه ۲۰۲۵
بررسی جامع و کامل به همراه تست رانندگی

هیوندای سانتافه همواره محبوب وارد نسل پنجم خود شده است و در حالی که تمام مدل‌های قبلی شباهت‌هایی با هم داشتند، هیوندای با سانتافه جدید تمام قوانین را کنار گذاشته و عملا، تفسیری تازه از این مدل جذاب را ارائه داده است. نسل پنجم سانتافه هیچ شباهتی به مدل‌های پیشین خود ندارد، فضای داخلی آن بازسازی شده و اکنون دارای یک سیستم هایبریدی متشکل از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری جدید است. وبسایت خبری کاراسکوپز در جدیدترین مقاله خود، سراغ بررسی و تست رانندگی هیندای سانتافه ۲۰۲۵ رفته است. در این مقاله، به پوشش کامل این بررسی و ابعاد مختلف رانندگی با این شاسی‌بلند جذاب خواهیم پرداخت.

 

مرور مشخصات کلی هیوندای سانتافه ۲۰۲۵

  • قیمت پایه: ۵۵ هزار و ۵۰۰ دلار استرالیا (۳۶ هزار و ۹۰۰ دلار آمریکا)
  • طول: ۴ هزار و ۸۳۰ میلی‌متر
  • عرض: ۱۹۰۰ میلی‌متر
  • ارتفاع: ۱۷۲۰ میلی‌متر
  • فاصله بین محورها: ۲ هزار و ۸۱۵ میلی‌متر
  • وزن خالص: ۱۹۲۵ کیلوگرم تا ۲۱۰۵ کیلوگرم
  • پیشرانه: ۱.۶ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندری هایبرید
  • قدرت خروجی: ۲۳۱ اسب بخار – گشتاور ۳۶۷ نیوتن‌متر
  • جعبه‌دنده: ۶ سرعته اتوماتیک
  • مصرف سوخت متوسط: ۵.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومت

 

هیوندای سانتافه ۲۰۲۵: هایبریدی اما متفاوت


هنگامی که هیوندای در جولای سال گذشته سانتافه جدید را معرفی کرد، نمای بیرونی دراماتیک و پر از تغییر آن بحث‌های داغی را در جامعه خودرویی برانگیخت. نکته‌ای که نیکولا دانزا، مدیر بخش طراحی نمای بیرونی هیوندای موتور اروپا نیز به آن اشاره کرد. برخی آن را دوست دارند، برخی دیگر از آن متنفرند، اما صرف نظر از احساسات شما در مورد طراحی تازه، یک حقیقت انکارناپذیر در مورد سانتافه جدید وجود دارد که در زمان رونمایی اخیر آن در استرالیا کشف کردیم: هیوندای سانتافه ۲۰۲۵ یک شاسی‌بلند حقیقتا عالی و تحسین‌برانگیز است. اما چه چیزی باعث شده که سانتافه جدید انقدر خوب باشد؟

هیوندای سانتافه ۲۰۲۵ با سه سطح تریم و تک پیشرانه هایبریدی وارد بازار استرالیا شده است. این سیستم شامل یک پیشرانه توربوشارژ ۱.۶ لیتری می‌شود که در کنار یک موتور الکتریکی نصب‌شده در جعبه دنده و یک بسته باتری کوچک ۱.۴۹ کیلووات ساعتی لیتیوم-یونی کار می‌کند. پیشرانه بنزینی ۲۳۱ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۳۶۷ نیوتن‌متر بین ۱۰۰۰ تا ۴۱۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند، در حالی که قدرت اضافه شده موتور الکتریکی به ۵۹ اسب بخار و گشتاور ۲۶۴ نیوتن‌متر در ۱۷۰۰ دور در دقیقه می‌رسد.

در حال حاضر، این سیستم هایبریدی تنها گزینه موجود در بخش پیشرانه‌ها است اما هیوندای در سه‌ماهه چهارم سال، یک پیشرانه بنزینی توربوشارژ ۲.۵ لیتری نیز اضافه خواهد کرد. این پیشرانه قادر به تولید ۲۷۶ اسب بخار و گشتاور ۴۲۲ نیوتن‌متر است و با یک جعبه دنده ۸ سرعته دوکلاچه اتوماتیک همراه خواهد شد. متاسفانه، این خودروساز پیشرانه دیزلی ۲.۲ لیتری CRDi را که در سانتافه قدیمی یافت می‌شد و همچنان در کیا سورنتو فیس‌لیفت عرضه می‌شود، به دلیل فروش کم کنار گذاشته است. هیوندای همچنین اعلام کرد که یدک‌کشی اولویت خریداران سانتافه نیست، به این معنی که اکثر آن‌ها به ظرفیت یدک‌کشی اضافی که پیشرانه دیزل به طور سنتی فراهم می‌کند نیاز نخواهند داشت.

هیوندای انتظار دارد ۶۰ درصد از فروش سانتافه ۲۰۲۵ متعلق به نسخه هایبریدی باشد و نسخه ۲.۵ لیتری نیز بتواند سایر اهداف فروش را تامین کند.

 

هیوندای سانتافه ۲۰۲۵: آشنایی اولیه با نسخه های متنوع

هیوندای سانتافه جدید بزرگ‌تر از مدل قبلی است. طول آن ۴ هزار و ۸۳۰ میلی‌متر، عرض آن ۱۹۰۰ میلی‌متر و ارتفاع آن ۱۷۲۰ میلی‌متر است و فاصله بین دو محور هم به ۲ هزار و ۸۱۵ میلی‌متر می‌رسد. بدین ترتیب، نسل پنجم سانتافه ۴۵ میلی‌متر بلندتر و ارتفاع و فاصله بین محورهای آن نیز به ترتیب به اندازه ۶۰ میلی‌متر و ۵۰ میلی‌متر بیشتر از مدل قبلی است. البته وقتی که خودرو را نزدیک مشاهده می‌کنید، این تفاوت ابعاد بیشتر به چشم می‌آیند و دلیل عمده این اتفاق هم به خاطر ظاهر جعبه‌ای‌تر و طراحی کلی اصولی‌تر خودرو است. خریداران استرالیایی می‌توانند سانتافه جدید را در یکی از ده رنگ موجود از جمله سفید مات و برنجی مات خاکی سفارش دهند. 

 
در شروع مجموعه، مدل استاندارد سانتافه قرار دارد که در نسخه‌های دیفرانسیل جلو و چهارچرخ متحرک عرضه می‌شود. بالاتر از آن مدل الیت (Elite) دیده می‌شود که فقط در نسخه چهارچرخ متحرک عرضه شده، در حالی که نسخه پرچم‌دار کالیگرافی (Calligraphy) قرار دارد که در نسخه‌های ۶ یا ۷ صندلی موجود است. هیوندای استرالیا معتقد است که حدود ۵۰ درصد از خریداران، تریم کالیگرافی را انتخاب خواهند کرد و انتظار دارد مدل الیت و مدل پایه هر کدام ۲۵ درصد از فروش را به خود اختصاص دهند. قیمت‌ها از ۳۶ هزار و ۹۰۰ دلار برای مدل پایه با دیفرانسیل جلو شروع می‌شود و به ۳۸ هزار و ۹۰۰ دلار با چهارچرخ متحرک می‌رسد. مدل الیت از ۴۳ هزار و ۳۰۰ دلار شروع شده در حالی که مدل کالیگرافی با قیمت ۴۹ هزار و ۹۰۰ دلار عرضه می‌شود.

 

هیوندای سانتافه ۲۰۲۵: فضای داخلی تحول یافته و شگفت انگیز

فضای داخلی سانتافه جدید تقریبا هیچ شباهتی با مدل قبلی ندارد. اگرچه که فضای داخلی نسل چهارم هم دوست‌داشتنی و شاید حتی بدون ایراد بود اما فضای داخلی سانتافه جدید جاداتر و زیباتر است و از هر لحاظ، یک ارتقای پیشرفته و محسوس نسبت به نسل قبل محسوب می‌شود.

با وارد شدن به هیوندای سانتافه ۲۰۲۵ برای اولین بار، توجه نکردن به فرمان الهام گرفته از رنج روور غیرممکن است. این فرمان شبیه به فرمانی است که در هیوندای گراندور در کره یافت می‌شود و به درستی، بازتابی از ذات بزرگ و حجیم مدل جدید است. در جلوی فرمان، دو صفحه نمایش ۱۲.۳ اینچی قرار دارند که در یک نمایشگر منحنی پانورامیک یکپارچه شده‌اند. از فناوری‌های اتصال Android Auto و Apple CarPlay بی‌سیم به صورت استاندارد پشتیبانی می‌شود. به‌روزرسانی‌های از راه دور اینترنتی موجود است و نرم‌افزارهای مربوط به سیستم‌های ایمنی، ترمز، عملکرد و سامانه‌های کمکی راننده بدون مراجعه به نمایندگی‌های هیوندای، قابل به‌روزرسانی هستند.

در زمان رونمایی از سانتافه جدید، ما زمان زیادی را در مدل پایه و مدل پرچم‌دار کالیگرافی سپری کردیم و هر دو عمیقا ما را تحت تاثیر قرار دادند. مدل پایه علی‌رغم شروع از قیمت رقابتی ۳۶ هزار و ۹۰۰ دلار، بسیار مجهز است. این مدل دارای همان صفحه نمایش‌های مدل پرچمدار است، از جمله یک نمایشگر اختصاصی برای کنترل آب و هوا و از یک پد شارژ بی‌سیم برای تلفن‌های هوشمند نیز بهره می‌برد.

یکی از تغییرات کلیدی در نسل پنجم سانتافه، جابجایی دنده از تونل به ستون فرمان و استفاده از سیستم انتقال قدرت با سیم است. این نه تنها به برند امکان نصب یک سینی ذخیره جدید در جایی که قبلا دسته دنده قرار داشت را داده، بلکه یک محفظه ذخیره بزرگ نیز در زیر تونل وجود دارد که بیشتر در خودروهای الکتریکی دیده می‌شود. صندلی‌های مدل استاندارد با یک پارچه نرم و زیبا پوشیده شده‌اند.



البته کابین هیوندای سانتافه ۲۰۲۵ کالیگرافی حتی خاص‌تر هم به نظر می‌رسد. مقایسه سانتافه جدید با جنسیس GV80 شاید کار گزاف و پرمدعایی به نظر برسد، مخصوصا که محصول جنسیس حداقل ۴۰ هزار دلار گران‌تر از خودروی هیوندای است اما نسل پنجم سانتافه کالیگرافی از لحاظ ارائه تجهیزات لوکس و اولویت قرار دادن رفاه و راحتی سرنشین‌ها، می‌تواند به راحتی با GV80 رقابت کند.

فرمان، داشبورد، پنل‌های درب، کنسول مرکزی و صندلی‌های کالیگرافی با چرم نرم و زیبایی پوشیده شده‌اند که در چندین رنگ موجود است. همچنین یک سیستم نورپردازی محیطی قابل تنظیم و یک محفظه ذخیره در بالای داشبورد وجود دارد که از نور UV-C برای ضدعفونی کردن اقلامی مانند تلفن‌ها، کیف‌پول‌ها و عینک‌ها استفاده می‌کند. مدل‌های الیت و کالیگرافی از شارژرهای بی‌سیم دوگانه برای تلفن‌های هوشمند هم بهره می‌برند. همچنین، یک فرمان گرم‌شونده و صندلی‌های جلو گرمایشی و سرمایشی وجود دارد.

هیوندای یک سیستم صوتی ۱۲ بلندگو Bose به مدل‌های الیت و کالیگرافی اضافه کرده و صدای این نسخه‌ها را حقیقتا فوق‌العاده کرده است. کالیگرافی همچنین از یک آینه دید عقب دیجیتال و ۱۴ حالت پیش‌فرض برای صندلی راننده و ۸ جهت پیش‌فرض برای صندلی سرنشین‌ها بهره می‌برد.

ردیف دوم به ‌ویژه به خاطر صندلی‌های کاپیتان، بسیار جادار است،. فضای پا، فضای انگشتان پا و فضای سر کافی وجود دارد. نبود یک واحد کنترل آب و هوای اختصاصی برای ردیف دوم یک نقطه ضعف عجیب به شمار می‌رود. در عوض، راننده باید از صفحه نمایش جلو برای تنظیمات مخصوص سیستم گرمایش و سرمایش در ردیف دوم استفاده کند. ردیف سوم به طرز شگفت‌آوری جادار و برای بزرگسالان به اندازه کافی بزرگ است.

فضای بار سانتافه جدید افزایش یافته است. ظرفیت استاندارد ۶۲۸ لیتر است که می‌توان با خم کردن صندلی‌های ردیف عقب، آن را به ۱۹۴۹ لیتر افزایش داد.

 

هیوندای سانتافه ۲۰۲۵: لذت کار با یک خودروی تقریبا بی ایراد

برای بیشتر روز اول رانندگی با هیوندای سانتافه ۲۰۲۵، ما در مدل پایه بودیم. همان‌طور که اشاره شد، قیمت آن از ۳۶ هزار و ۹۰۰ دلار دلار شروع می‌شود که ۵ هزار دلار بیشتر از سانتافه پایه‌ای است که سه سال پیش بررسی شده بود. در حالی که این تفاوت قابل توجهی است، سانتافه جدید مشخصا لوکس‌تر به نظر می‌رسد و رانندگی با آن بسیار خوشایندتر است.

برای شروع، فضای داخلی بسیار مجهزتر است و تقریبا هیچ پلاستیک سیاه زبرز از مدل قدیمی وجود ندارد. این پیشرفت نه تنها یک قدم رو به جلو بلکه یک جهش عظیم به نظر می‌رسد. از چرم نرم در عناصر مختلفی استفاده شده و فضای ذخیره زیاد است. استفاده از دو صفحه نمایش آسان و راحت است و هر دو، عناصر گرافیکی واضح و باکیفیتی را نمایش می‌دهند. فضای اضافه هیوندای سانتافه ۲۰۲۵ نیز غیر قابل چشم‌پوشی است.

در حالی که تصمیم هیوندای برای تجهیز سانتافه جدید به پیشرانه هایبریدی به عنوان گزینه استاندارد بحث‌هایی را برانگیخته است، تنها مدت کوتاهی طول کشید تا ما را متقاعد کند. سیستم هوشمندانه، بین قدرت الکتریکی خالص و حالت هایبریدی تغییر می‌کند. این شاسی‌بلند عایق‌بندی صدای بسیار خوبی دارد، به طوری که حتی زمانی که پیشرانه ۱.۶ لیتری روشن بود، من نمی‌توانستم چیزی بشنوم مگر اینکه با شتاب‌گیری سریع و کار بیشتر، فشار زیادی به آن بیاورم.

هوندای سانتافه هایبریدی سریع نیست، اما به راحتی و بدون دردسر به حداکثر سرعت خود می‌رسد. انتقال قدرت نیز بسیار نرم است. هیوندای مصرف سوخت متوسط ۵.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در چرخه ترکیبی را اعلام کرده و در حالی که ما نتوانستیم به طور کامل به این عدد برسیم، به راحتی توانستیم به محدوده ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کیلومتر برای رانندگی طولانی دست یابیم.

هیوندای استرالیا در سال‌های اخیر با هدف بهینه‌سازی محصولات خود برای جاده‌ها و خیابان‌های محلی این کشور، به دستکاری و تغییرات جزئی شاسی و فنربندی پرداخته و این موضوع که منعکس‌کننده توجه و تعهد هیوندای به مشتریان خود است،‌ باعث افتخار و خوشحالی شعبه استرالیا بوده است. البته سانتافه جدید از تنظیمات محلی سواری و تعلیق بهره‌مند نمی‌شود زیرا به گفته هیوندای، مهندسان کره‌ای شرکت شرایط استرالیا را در همان زمان توسعه و مهندسی خودرو در نظر گرفته‌اند. دو نمونه اولیه به استرالیا برای آزمایش ارسال شد و هر دو بدون نیاز به تنظیم شاسی تایید محلی‌ها را دریافت کردند. ما می‌توانیم دلیل آن را ببینیم. این خودرو راحت است، واقعا راحت است و نیازی به دستکاری‌ها و تغییرات بیشتر ندارد.

 

هیوندای سانتافه ۲۰۲۵: آزمایشات رانندگی

مسیر ما {کاراسکوپز} از سیدنی ترکیبی از رانندگی بزرگراهی، جاده‌های کوهستانی و بخش‌های شنی و سنگ‌ریزه (گراول) بود که البته سانتافه همه آن‌ها را به راحتی و بدون کوچک‌ترین مشکلی پشت سر گذاشت. خودرو به قدری چابک و تیز است که بتواند پیچ‌ها را بدون دردسر رد کند. نسخه دیفرانسیل جلوی مدل پایه ما نیز برای وظایف روزمره رانندگی بیش از حد کافی بود.

ما متاسفانه نتوانستیم مدل میانی الیت را امتحان کنیم، اما مدل پرچم‌دار کالیگرافی که بیشترین فروش را خواهد داشت رانده‌ایم. 

 
هیوندای سانتافه ۲۰۲۵ کالیگرافی علاوه بر دریافت یک فضای داخلی مجهزتر، بر روی چرخ‌های ۲۰ اینچی متمایز قرار دارد، دارای یک سقف دوگانه است و مانند الیت، شامل ویژگی‌های ایمنی بیشتری است. این ویژگی‌ها شامل «سیستم کمک‌رسان رانندگی در بزرگراه ۲» با عملکرد تغییر لاین خودکار، کروز کنترل هوشمند مبتنی بر ناوبری و کمک پارک هوشمند از راه دور است. حتی یک دسته دستی روی ستون C برای دسترسی آسان‌تر به ریل‌های سقفی وجود دارد.

صندلی‌های چرمی ناپا فوق‌العاده راحت هستند و تنها فاقد عملکرد ماساژ هستند تا حس لوکس واقعی را بدهند. سیستم چهارچرخ متحرک به طور یکپارچه نیرو را بین چرخ‌های جلو و عقب توزیع می‌کند. در حالی که ما مدل کالیگرافی را در گراول رانده‌ایم، نتوانستیم حالت‌های رانندگی سطوح مختلف دیگر را آزمایش کنیم. همچنین نتوانستیم قابلیت یدک‌کشی را آزمایش کنیم. هیوندای می‌گوید که سانتافه ۲۰۲۵ می‌تواند تا ۱۶۵۰ کیلوگرم را یدک‌کشی کند.

 

هیوندای سانتافه ۲۰۲۵ برای اعاده حیثیت آمده است

اعتراف می‌کنم که به خاطر تصاویری که سال گذشته از سانتافه جدید منتشر شده بود، کمی به احتمال موفقیت آن شک داشتم. با این حال وقتی آن را در موقعیت و مشخصات مناسب و مخصوصا از نزدیک و با این رنگ جذاب سفید مات نسخه کالیگرافی می‌بینید، بعید است دلبسته و طرفدار آن نشوید.

به غیر از نمای بیرونی، کابین و فضای داخلی هیوندای سانتافه ۲۰۲۵ نیز تحولی اساسی یافته است و از محصولاتی مثل کیا سورنتو هم باحال‌تر و لذت‌بخش‌تر است. مواد استفاده‌شده در کابین مرغوب و باکیفیت است و سطوح مخملی و مجلل باعث می‌شود که از دست زدن به هر بخش و عنصر فضای داخلی خسته نشوید. بعد از تغییرات ظاهری و رفاهی، به دیگر مزیت نسل پنجم سانتافه می‌رسیم که تجهیز شدن به فناوری‌های پیشرفته و مدرن است. فناوری‌هایی که علاوه بر ارائه استانداردهای جدید رفاهی و تفریحی، ایمنی خودرو را به شکل محسوسی ارتقا می‌دهند و به طور کلی، کار با خودرو را راحت‌تر می‌کنند.

با کنار هم قرار دادن تمام این ویژگی‌ها می‌توان فقط به یک نتیجه رسید: هیوندای سانتافه ۲۰۲۵ خودرویی نیست که بتوان به راحتی از آن چشم‌پوشی کرد. این مدل باید در بالای لیست محصولات احتمالی خریداران و مشتریان این سگمنت باشد. سگمنتی که اگر بخواهیم صادق باشیم، مدتی است که کمی خسته‌کننده و تکراری به نظر می‌رسد و سانتافه جدید آمده است که این تصویر را از بین ببرد.

نظر دهید


در همین زمینه