شبکه‌های اجتماعی

O302 اتومبیل فارسی - مرسدس اتوبوس
در آستانه جام جهانی 2022 قطر

 

تنها چند روز تا آغاز جام جهانی فوتبال 2022 در قطر باقی مانده و بد نیست بدانید در جام جهانی 1974 تیم‌های ملی چطور جا به جا می‌شدند. جام جهانی 1974 در آلمان غربی برگزار شد و ژرمن‌ها این مسابقات را به بهترین نحو مدیریت کردند. همانطور که می‌دانید، انتقال بازیکنان از فرودگاه به هتل و از هتل به ورزشگاه‌های منتخب یک فاکتور بسیار مهم تلقی می‌شود. آلمان‌ برای احترام بیشتر، نظم در برگزاری و همینطور نشان دادن قدرت صنعت خودروسازی خود تصمیم گرفت تا 16 اتوبوس O302 را با شکل و شمایل یکسان برای هر تیم آماده کند تا در دوره حضور آنها مورد استفاده قرار بگیرد.


رنگ اصلی بدنه زرد بود که روی آن پرچم کشور‌ها همراه با اسمشان قرار داشت. نماد این جام دو پسر بچه با نام‌های تیپ و تپ و نوشته WM74 (اشاره به Weltmeisterschaft و سال برگزاری)، روی شیشه عقب چسبانده شده بود.


در آن زمان داخل کابین اتوبوس O302 راحت به نظر می‌رسید و از امکاناتی بهره می‌برد که امروزه به حساب نمی‌آیند. به طور مثال هر صندلی یک جاسیگاری مخصوص داشت، یک شیر نوشیدنی در انتهای خودرو نصب شده بود، سیستم صوتی کاست Blaupunkt و سیستم تهویه مطبوع آسایش تیم و کادر فنی را تامین می‌کرد.


روکش صندلی‌ها ترکیبی از قرمز و نارنجی بود و یک پارچه سفید که پشت سری را می‌پوشاند بر روی آن قرار داشت. به گفته مرسدس بنز، بازیکنان تیم آلمان هر کدام صندلی مخصوص به خود را داشتند. در نهایت آلمان غربی با پیروزی 2 بر 1 مقابل هلند در این جام پیروز شدند و همراه با این اتوبوس جشن قهرمانی گرفتند.


اما سرنوشت اتوبوس‌ها چه شد؟

بعد از اتمام جام جهانی، تمام 16 اتوبوس تم خود را از دست دادند و دوباره ناوگان حمل و نقل کشور برگشتند. در اصل مرسدس برای این جام اتوبوس تولید نکرده بود و از اتوبوس‌های شاغل خود استفاده کرده بود. از این رو پیدا کردن اتوبوس‌هایی که برای جام جهانی استفاده شده بودند کار مشکلی شد و هرگز نتوانستند آنها را پیدا کنند. در نهایت، مرسدس یک نمونه رپلیکا از آن را با همان مشخصات و دقت تولید کرد و در موزه خود به نمایش گذاشت.


مرسدس بیش از 32 هزار دستگاه O302 را در سال 1965 تا 1974 تولید کرد. این اتوبوس برای ایرانیان نیز خاطره انگیز است زیرا تعداد بی‌شماری از آن در کشورمان به عنوان اتوبوس بین شهری و شهری فعالیت کردند. برای این اتوبوس طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های دیزل تنفس طبیعی 4 و 6 سیلندر در نظر گرفته شده بود که از 125 تا 236 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کردند. این خودرو از سیستم تعلیق بادی استاندارد که پیش از این به صورت آپشن بود استفاده می‌کرد.

 

 

نظر دهید


در همین زمینه