شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - رم ۱۵۰۰ ۲۰۲۵
اعضای جدید خانواده معرفی شدند


تغییر فرمول ثابت‌شده و موفق یک محصول می‌تواند تصمیم خطرناکی باشد. مخصوصا اگر محصول هدفمان، یک خودروی پیکاپ باشد که طرفدارانی با انتظارات مشخص دارد. با این حال، رم امیدوار است که ۱۵۰۰ جدید بتواند با گزینه‌های جدید پیشرانه، سطوح متنوع فناوری، یک نسخه تمام‌الکتریک و تفسیر تازه از فناوری هیبریدی انتظارات تمام علاقه‌مندان را برآورده کند. البته در نگاه اول ممکن است این طور به نظر برسد که رم کمی بیش از حد امیدوار است چون یکی از بزرگ‌ترین تغییراتی که شامل خانواده ۱۵۰۰ برای مدل سال ۲۰۲۵ شده،‌ حذف پیشرانه قدرتمند و بسیار محبوب Hemi V-8 است.

بله،‌ درست خواندید. رم همی V8 بازنشسته شده و جای خود را به پیشرانه جدید ۳ لیتری ۶ سیلندر توین‌توربو از خانواده Hurricane داده است. با وجود سیلندر کم‌تر، پیشرانه هاریکین همچنان بسیار قدرتمند است و توانایی تولید ۴۲۰ اسب بخار و گشتاور ۶۳۵ نیوتن‌متر را دارد. نسخه قدرتمندتر آن نیز این اعداد را به ۵۴۰ اسب بخار و گشتاور ۷۰۶ نیوتن‌متر می‌رساند. پیشرانه پنتااستار ۳.۶ لیتری V6 به عنوان گزینه رایج هیبریدی عرضه خواهد شد. هر سه پیشرانه با جعبه‌دنده ۸ سرعت اتوماتیک جفت می‌شوند. انتظار می‌رود که قدرت پیشرانه‌ها منجر به بهبود شتاب و مصرف سوخت در تمامی شرایط شوند اما فعلا اطلاعات رسمی از این بخش‌ها منتشر نشده است.

پیشرفته‌ترین رم تاریخ
یک سیستم جدید کمک‌رسان تریلر، فرمان خودرو را در حین بارگیری کنترل می‌کند و در این شرایط، راننده روی کنترل گاز و ترمز کار خواهد کرد. برای اولین بار، یک آیینه عقب دجیتالی با یک مدل یدک‌کش وجود دارد. سیستم Active Driving Assist که عملا یک سیستم خودران سطح ۲ محسوب می‌شود، با کروز کنترل تطبیق‌پذیر و سیستم نگه داشتن خودرو در میان خطوط به راننده کمک می‌کند. سیستم Park Sense نیز همانطور که از نامش پیدا است، در شرایط سخت پارک به کمک راننده می‌شتابد تا فضاهای مناسب برای پارک خودرو را تشخیص دهد.

در داخل رم ۱۵۰۰ ۲۰۲۵، یک صفحه ۱۲ اینچی با کیفیت بالا دیده می‌شوند. صفحه ۱۴.۵ اینچی لمسی دیگری هم وجود دارد که به راننده این قابلیت را می‌دهد تا به صورت هم‌زمان،‌ از ۲ برنامه استفاده کند. برای اولین بار در این سگمنت، یک صفحه ۱۰.۲۵ اینچی هم برای سرنشینان (مانند آن چه که در جیپ گرند چیروکی دیده‌ایم.) عرضه شده است. آن‌ها می‌توانند با استفاده از این صفحه که در دیدرس راننده نیست، سیستم جهت‌یابی و رسانه‌های صوتی و تصویری را کنترل کنند، روی مدیریت دستگاه‌ها نظارت داشته باشند و یا تمام دوربین‌های خارجی خودرو را ببینند.

در پنل ابزار ۱۲.۳ اینچی نیز نزدیک به ۲۴ منو و گزینه متفاوت دیده می‌شود که در نگاه اول ممکن است کمی گیج‌‌کننده به نظر برسد اما ترکیب آن با صفحه ۱۰ اینچی HUD به معنای این است که راننده می‌تواند هم‌زمان حواسش به جاده باشد و هم کم‌تر از گذشته، نگاهش به سمت صفحه مرکزی برود.

صاحبان نسخه ۲۰۲۵ رم ۱۵۰۰ می‌توانند به کیف پول گوشی‌های هوشمند آندروید یا iOS خود، یک کلید دیجیتالی نیز اضافه کنند. کلیدهای دیجیتالی از قابلیت به اشتراک‌گذاری با دیگران بهره می‌برند و البته، صاحبان اصلی خودرو همچنان کنترل کامل روی آن‌ها خواهند داشت. یک کارت هوشمند NFC به عنوان گزینه پشتیبان در صورت دسترسی نداشتن به گوشی‌های متصل هم وجود دارد. البته در صورت نبود هیچ‌کدام از این‌ها می‌توان همچنان به کلید سنتی و رایج خودرو نیز تکیه کرد.

 



لوکس به معنای واقعی کلمه
نسخه Tungsten حتی از نسخه Limited هم لوکس‌تر است و خانواده رم را به سطح جدیدی از قابلیت‌های متنوع می‌رساند. در تقریبا تمام اجزای داخلی خودرو از مواد مرغوب و باکیفیت مثل چرم و چرم جیر استفاده شده است. فیبر کربن نساجی‌شده با الماس و رگه‌های متالیک در بخش‌های مختلف اتاقک دیده می‌شوند. صندلی‌های ماساژور مجهز به سیستم‌های گرماش و سرمایش نیز برای راننده و سرنشین به همراه ۴ تنظیمات الکتریکی پیش‌فرض برای محل استراحت سر به معنای این است که هیچ سفری خسته‌کننده نخواهد بود. دو پنل شارژ بدون سیم نیز وجود دارد. میزان بالای توجه رم به جزییات داخل خودرو و دقت مثال‌زدنی آن‌ها در ارائه لوکس‌ترین و راحت‌ترین سطوح رانندگی، حقیقتا بسیار به چشم می‌آید و می‌توان آن را در کوچک‌ترین و جزئی‌ترین بخش‌های خودرو هم مشاهده کرد.

گل سرسبد سطح لوکس Tungsten احتمالا سیستم صوتی جدید ۱۲۲۸ واتی آن است که توسط Klipsch Reference Premier تامین می‌شود. این اولین استفاده از سیستم صوتی Klipsch با ۲۳ بلندگو در یک خودرو است که می‌تواند به یکی از برتری‌های جذاب آن برای علاقه‌مندان این کلاس تبدیل شود.



سه عضو تازه‌نفس
در بین این همه خبر خوب، متاسفانه یک خبر بد هم برای طرفداران نسخه سوپرشارژ آف‌رودی وجود دارد: دیگر خبری از نسخه TRXنخواهد بود. تیم کونیشکیس، مدیرعامل رم گفته است که این نسخه به طور کامل به تاریخ نپیوسته اما فعلا برنامه‌ای برای تولید و عرضه مدل جدید آن وجود ندارد. در عوض، رم ۱۵۰۰ RHO جای آن را خواهد گرفت و به مدل جدید و لوکس آف‌رود در کنار مدل‌های وارلاک و ربل تبدیل می‌شود.

نسخه الکتریکی رم ۱۵۰۰ جدید که با نام REV شناخته می‌شود،‌ توانایی تولید ۶۴۵ اسب بخار و گشتاور ۸۲۵ نیوتن‌متر را دارد. از لحاظ توان خروجی، می‌توان آن را رقیبی جدی برای فورد لایتنینگ دانست. رم ۱۵۰۰ REV می‌تواند مسافتی تا ۸۰۰ کیلومتر را بپیماید. این اولین تراک الکتریکی رم محسوب می‌شود و همانند فورد لایتنینگ، طراحی سنتی‌تر و کلاسیک‌تری نسبت به مدل‌هایی مثل سایبرتراک یا سیلواردو EV دارد.

سورپرایز بزرگ رم اما نسخه جدید ۱۵۰۰ Ramcharger است. این مدل که تفسیر تازه‌ای از خودروهای پلاگ‌این هیبریدی الکتریکی محسوب می‌شود، یک باتری ۹۲ کیلووات بر ساعت دارد که مسافت قابل‌پیمایش آن در حالت الکتریکی را به ۲۲۵ کیلومتر می‌رساند. موتورهای الکتریکی در عقب و جلوی خودرو و یک پیشرانه ۳.۶ لیتری پنتااستار ۱۳۰ کیلوواتی نیز در آن دیده می‌شود. البته پیشرانه V6 این نسخه ارتباط مکانیکی با رانشگر خودرو ندارد و کارکرد آن، صرفا شارژ نگه داشتن باطری و برق رساندن به پیشرانه الکتریکی خودرو است. رم ۱۵۰۰ رم‌شارژر یک باک ۱۰۲ لیتری نیز دارد که مسافت قابل‌پیمایش آن در حالت هیبریدی را به ۱۱۱۰ کیلومتر می‌رساند. این نسخه مجهزترین رم ۱۵۰۰ از خط تولید جدید محسوب می‌شود و می‌تواند در ۴.۴ ثانیه، به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

 



قیمت‌گذاری و زمان عرضه
انتظار می‌رود که از فصل اول ۲۰۲۴، رم ۱۵۰۰ جدید برای فروش عرضه شود. البته علاقه‌مندان نسخه RHO باید تا ۳ ماهه سوم سال آینده منتظر بمانند. امکان ثبت پیش‌سفارش در صف انتظار نیز وجود دارد. نسخه‌های REV و Ramcharger نیز از آخرین فصل سال آینده در دسترس خواهند بود. متاسفانه هنوز اطلاعاتی درباره قیمت ۱۵۰۰های جدید اعلام نشده است. در نسخه‌های فعلی رم ۱۵۰۰،‌ رنج قیمتی نسبتا گسترده‌ای دیده می‌شود. مدل پایه Tradesman، ۴۰ هزار و ۵۶۵ دلار قیمت دارد و مجهزترین نسخه این خانواده که TRX Final Edition است، با ۱۱۹ هزار و ۶۲۰ دلار معامله می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود که نسخه‌های جدید رم ۱۵۰۰ در بازه قیمتی مشابهی عرضه شوند. البته که اضافه شدن تجهیزات و سیستم‌ها و سطوح مختلف راحتی به معنای افزایش قیمت اجتناب‌ناپذیر آن‌ها نیز باشد. برخی از متخصصان معتقدند که نسخه‌های REV و RamCharger قیمتی بین ۶۵ هزار تا ۱۰۰ هزار دلار (بسته به سطوح انتخابی متنوع) خواهند داشت. نسخه جدید Tungsten نیز که بالاتر از لیمیتد می‌نشیند، طبیعتا قیمتی بیشتر هم دارد و انتظار می‌رود که هزینه نسخه پایه آن از ۷۰ هزار دلار شروع شود.

نظر دهید


در همین زمینه