شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - جیلی گلکسی L6
بزرگان چینی قصد عقب‌نشینی ندارند

سگمنت خودروهای پلاگ‌این هایبریدی اخیرا توجه زیادی را به خود جلب کرده است. پیشروی این سگمنت همانند محصولات الکتریکی، چین و دو برند معتبر آن یعنی جیلی و بی‌وای‌دی است. هر دو برند در حال تلاش برای معرفی و عرضه یک محصول پلاگ‌این هایبریدی با مسافت قابل‌پیمایش ۲ هزار کیلومتری هستند.

این دو خودروساز چینی به صورت رسمی وعده این محصولات را داده‌اند و البته باید به این نکته نیز توجه داشت که آن‌‌ها این مسافت را در چرخه CLTC محاسبه می‌کنند که کمی سخاوتمندانه‌تر از رده‌بندی‌های EPA است. (برای درک بهتر تفاوت‌ها و شیوه عملکرد هر کدام از این چرخه‌ها، می‌توانید به این مطلب مراجعه کنید.) با این حال، این عددها در هر صورت خبرساز خواهند شد و برای راننده‌ها، قابلیت طی کردن مسیری طولانی بدون نگرانی درباره شارژ و مصرف سوخت را به ارمغان خواهند آورد.

جیلی مدعی است که محصول پلاگ‌این هایبریدی ۲ هزار کیلومتری خود بر اساس فناوری فعلی مجموعه ساخته خواهد شد. از این فناوری در پلتفرمی استفاده می‌شود که پیش از این نیز در مدل گلکسی L6 به کار برده شده بود. سدان جیلی از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر متصل به یک جعبه‌دنده ۳ سرعته دو هایبریدی با پیشرانه‌های الکتریکی و یک بسته باتری لیتیوم‌یونی ۱۹.۱ کیلووات ساعت استفاده خواهد کرد. نسخه فعلی این پیشرانه قادر به تولید ۳۵۸ اسب بخار است و می‌تواند صرفا با قدرت باتری، مسافتی نزدیک به ۱۲۵ کیلومتر را طی کند. ترکیب آن با باک ۱۹۲ لیتری سوخت، مسافت قابل پیمایش کلی خودرو را به ۱۳۷۰ کیلومتر می‌رساند.

جیلی هنوز افشا نکرده که چطور می‌خواهد این مسافت را گسترش دهد اما گفته که خودروی مدنظر، مصرف سوخت متوسطی برابر با ۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد داشت. با توجه به این که مصرف سوخت متوسط گلکسی L6 به ۴.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد، می‌توان به این نتیجه رسید که محصول پلاگ‌این هایبریدی آتی بسیار وابسته به باتری‌های خود خواهد بود.

در مقابل، بی‌وای‌دی نیز می‌گوید که پلاگ‌این هایبریدی مسافت طولانی بعدی خود بر اساس فناوری‌های فعلی ساخته می‌شود و سیستم جدید در سال ۲۰۲۵ عرضه خواهد شد. در حال حاضر، خودروی پلاگ‌این هایبریدی برند با بیشترین مسافت قابل پیمایش، مدل سانگ پلاس DM-i است که از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر در کنار یک پیشرانه الکتریکی و جعبه‌دنده CVT استفاده می‌کند. این مدل مجهز به باتری‌های LFP است که تا ظرفیت ۱۸.۳۲ کیلووات ساعت را پشتیبانی می‌کنند و باک سوخت آن نیز به ۶۰ لیتر می‌رسد. سانگ پلاگ DM-i می‌تواند در چرخه CLTC، مسافتی نزدیک به ۱۱۵۰ کیلومتر را طی کند اما بی‌وای‌دی می‌گوید که نسل بعدی سیستم‌های پلاگ‌این هایبریدی برند از پیشرانه و موتور کم‌مصرف‌تر و هم‌چنین، باتری‌هایی با ظرفیت ذخیره بیشتر انرژی بهره خواهد برد. بی‌وای‌دی مدعی است که سیستم جدید به تثبیت و تقویت جایگاه بی‌وای‌دی به عنوان بزرگ‌ترین فروشنده خودروهای الکتریکی‌شده در دنیا کمک خواهد کرد.

فارغ از ادعاها و با وجود مشکلاتی که خودروهای الکتریکی برای برخی از خودروسازان آمریکایی به وجود آورده است، می‌توان گفت که چینی‌ها هنوز به دنبال فناوری‌ها و نوآوری‌های بیشتر در این سگمنت هستند. به نظر می‌رسد که در طول سال ۲۰۲۴ و ادامه این دهه،‌ شاهد معرفی و عرضه محصولاتی تحسین‌برانگیز با فناوری‌های خیره‌کننده خواهیم بود.

نظر دهید


در همین زمینه