شبکه‌های اجتماعی

هیوندای کونا N در راه است

وب‌سایت Auto Express فاش کرد

هیوندای هنوز نسبت به  این خبر، عکس‌العملی نشان نداده است، اما شنیده‌ها حکایت از به کارگیری موتور 2 لیتری توربو 247 اسبی هیوندای i30 N بر روی کونا N دارد. کونا N در صورت تولید، یکی از قدرتمند‌ترین CUV‌های بازار خواهد شد. Auto Express خبر داد که هیوندای به احتمال زیاد تا پایان دهه جاری، کونا N را به خط تولید می‌فرستد.

آلبرت بیرمان، مرد شماره یک ساب‌برند N از زیر مجموعه‌های هیوندای، گفته است که مهندسان آن‌ها در حال کار بر روی یک پروژه جدید به عنوان خودرویی داغ هستند که از مشخصات فنی i30 N پیروی می‌کند. بیرمان می‌گوید که تولید نهایی این خودرو، به تصویب مجوز ساخت از سوی کمپانی مادر باز می‌گردد. اینکه پیشرانه این خودرو از i30 N به عاریت گرفته خواهد شد، امری قطعی است. اما به احتمال فراوان باید شاهد طراحی سیستم تعلیق و جعبه فرمان مستقل بر روی کونا N باشیم. با این حال کونا همچون i30، خودرویی دیفرانسیل جلو است و احتمال اشتراک کامل سایر متعلقات فنی با i30 N نیز وجود دارد!
Auto Express تشریح می‌کند که کونا N می‌تواند قدرت به مراتب بیشتری را نسبت به i30 N با حدود 250 اسب بخار تجربه کند. احتمالا منظور Auto Express از قدرت بیشتر، ورژن تقویت‌شده پیشرانه مورد استفاده در i30 N است که تا 271 اسب بخار در چنته دارد. این بدین معنا است که کونا N در جایگاه بسیار بالاتری از کونا معمولی 175 اسب بخاری قرار می‌گیرد و می‌تواند از نظر فنی، در میان اتومبیل‌های هم کلاس پرچم‌داری کند. هنوز مشخص نیست که هیوندای برای سیستم تعلیق کونا N آیا از همان دیفرانسیل الکتریکی جلو استفاده خواهد کرد یا نه.
بر روی کونا N می‌توان انتظار دیفیوزر عقب جدید، یک اسپویلر کوچک بر روی سقف و به احتمال قوی دو سر اگزوز اسپرت به جای اگزوز‌های مخفی کونا استاندارد را داشت. دو مدل دیگر از هیوندای N‌های جدید در آینده را می‌توان ولوستر N و i30 N فست بک نامید. ولوستر N جدید به طور اختصاصی برای بازار کره جنوبی و آمریکا تولید خواهد شد و برنامه‌ای برای فروش آن در انگلستان وجود ندارد. با تمام این حرف‌ها، هنوز هم در میان هیوندای‌های تقویت‌شده، مدلی دیده نمی‌شود که بتواند به گرد پای i20 در ورژن رالی جهانی برسد. با وجود این مدل به نظر نمی‌آید که حداقل تا سال 2020 و معرفی نسل کاملا جدید این سوپر مینی، خبری از i20 N باشد.
در عین حال N قصد دارد تا به مرور زمان به شاخه‌ای رسمی از گروه خودروسازی هیوندای تبدیل شود که اقدام به عرضه نمونه‌های تقویت‌شده در ظاهر و مشخصات فنی، از سبد محصولات کمپانی می‌کند. شاید چیزی شبیه به AMG برای مرسدس بنز و MPower برای ب‌ام‌و. بیرمان می‌گوید که آن‌ها تا پایان امسال، i30 N-Line را به بازار می‌دهند و این خودرو با تغییرات زیادی در موتور، گیربکس، تعلیق، سپر‌ها و دمپر‌ها نسبت به مدل‌های عادی دارد. این خودرو به بنای اولیه برند N کمک شایانی می‌کند. I30 N نخستین ماحصل تلاش‌های بیرمان و تیم او است که تا همین لحظه به گفته خودشان، تنها بیش از 1400 سفارش در آلمان دریافت کرده‌اند.

نظر دهید


در همین زمینه