شبکه‌های اجتماعی

خودرویی که طراحی محصولات اشکودا را دگرگون کرد
Automobile Farsi - 2014 Skoda Vision C Concept

اشکودا ویژن C کانسپت 2014

شاید زمانی که اشکودا تحت مالکیت کامل گروه فولکس واگن قرار گرفت، مدیران این خودروساز اهل چک در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از این فرصت بودند تا به عنوان یکی از پایدارترین خودروسازها که هیچ‌گاه خط تولید آن‌ها متوقف نشده، در بین رقیبان حرفی برای گفتن داشته باشند و این اتفاق با معرفی اشکودا ویژن C کانسپت در نمایشگاه بین‌المللی اتومبیل ژنو 2014 رخ داد.


درباره اشکودا ویژن C
اشکودا با رونمایی مدل مفهومی ویژن C در قالب یک حجم سبز فسفری با زوایای تیز و لبه‌دار، چهره دیگری از توانمندی‌های خود را در استفاده از ظرفیت‌ها نشان داد. این خودروساز با رونمایی مدل مفهومی خود علاوه بر پیش نمایش کلیّت طراحی مدل‌های آتی خود، توانایی مهندسی خود را در طراحی محصولی با ضریب درگ 0.26 نشان دهد. هر چند با نگاهی به سبد محصولات اشکودا در آن سال این گونه استنباط می‌شد که اشکودا ویژن C می‌تواند جایگاهی میان مدل‌های اُکتاویا و سوپرب داشته باشد، اما گذشت زمان نشان داد این خودرو پیش‌نمایشی از نسل چهارم اشکودا اکتاویا بوده، هر چند که تا زمان معرفی آن در سال 2020، المان‌های ویژن C در دیگر محصولات این شرکت نیز به کار گرفته شد.

 


طراحی
در ابتدا اگر بخواهیم به صورت ساده توصیفی از اشکودا CVision داشته باشیم، باید بگوییم که طراحان توانسته‌اند سطوحی را با رعایت ساده‌گرایی و در عین حال شکل‌دهی آنچه که دقیقا لازم بوده و به دور از جزئیات فراوان و اغراق شده به شیوه چشم‌نوازی به هم پیوند دهند، برای ملموس‌تر شدن این موضوع به این مثال توجه کنید. زمانی که در سال 2004 هیوندای نسل جدید سوناتا (پنجمین نسل) را معرفی کرد شاهد طرحی منطقی و جذاب بودیم و با وجود سادگی زیاد، همچنان تحسین علاقه‌مندان را برمی‌انگیخت و بسیاری از رقبای شرقی خود را به مبارزه می‌طلبید، حال چنین تفکر مینیمالیستی در شکل‌گیری محصول مفهومی اشکودا دیده می‌شود هرچند که ردپایی کم‌رنگ از آئودی و سعات در آن دیده می‌شود و بیشترین قرابت را به آئودی A7 دارد و حتی به زعم برخی نشریات خودرویی دنیا طراحان نیم‌نگاهی به فولکس واگن CC نیز داشته‌اند که این موضوع را می‌توان به دلیل پیوستن اشکودا ویژن C به جرگه کوپه‌های بزرگ تا حدودی غیر قابل انکار دانست، با تمام این تفاسیر یادمان باشد که راجع به یک خودرو مفهومی سخن می‌گوییم و تا رسیدن به مرحله تولید تغییرات فراوانی را تجربه خواهد کرد.

 

در نمای روبه‌رو با گرافیک جدید چراغ‌های جلو آشنا می‌شویم که با زوایای خاصی هم یادآور حالت مدل‌های پیشین است هم در بخش پایین لبه‌هایی جذاب ایجاد کرده‌اند. به جز چراغ‌های مه‌شکن در دوطرف ورودی یک تکه هوای پایین سپر که در هماهنگی با کاسه چراغ‌ها به‌سر می‌برند چیز دیگری جز یک جلوپنجره نسبتاً عریض که تلفیقی از فلز و کریستال است و برجستگی در کاپوت و نشان شفاف اشکودا وجود ندارد که بخش‌های شفاف و شیشه‌ای جلوپنجره و لوگو به همراه چراغ‌ها در شب می‌درخشند.


در نمای کناری با خط شخصیتی برجسته و قوی در طول بدنه مواجه هستیم که دستگیره‌های مخفی شونده در‌ها را زیر خود جای داده و به موازات آن خط شانه کرومی و در پایین، فرورفتگی روی درب‌ها شکل‌گرفته‌اند. از ستون C که با انحنای زیاد خود فرم کوپه مانند اشکودا ویژن C را ایجاد کرده گذر می‌کنیم تا به چین و شکن‌های فراوان نمای عقب برسیم، جایی که زوایای متعددی نگاه بیننده را به هر سو منتقل می‌کنند. چراغ‌های عقب بومرنگ‌مانند با لبه‌های تیز در منتهی علیه هر سمت قرار گرفته‌اند و شب‌نماهای باریکی به پیروی از آن‌ها در شیار پایین سپر دیده می‌شوند.

 


فضای داخلی
از همان زمان نیز می شد پیش‌بینی کرد کابین اشکودا ویژن C الگویی برای فضای داخلی خودروهای امروز اشکودا است که حاصل امتداد سطوح محدب و مقعر و خطوطی به دور از سردرگمی است. در این خودرو چهار صندلی جداگانه قرار دارد که به همراه دیگر اجزای اتاق ترکیبی از سه رنگ سفید، سیاه و نوارهای فسفری هستند، مجموعه داشبورد ساده و خلوت است و فقط یک صفحه کنترل لمسی 3بعدی و کنسول شیشه‌ای در پایین آن جلب توجه می‌کنند، مواد به کار رفته در کابین از نوع درجه یک انتخاب شده و با وجود فرم کوپه مانند با استفاده از عناصر عمودی بر جاداری کابین تأکید شده است.


اگر پروسه طراحی و شکل‌گیری فضای داخلی اشکودا ویژن C را دنبال کنید حتماً به نقل قول گروه طراحی مبنی بر توجه ویژه به رعایت ارگونومی در جانمایی تجهیزات و استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز بر می‌خورید که نتیجه آن استفاده از صفحه چند منظوره لمسی مذکور بوده است، ظاهراً آن‌ها آسایش سرنشینان عقب را در اولویت قرار داده‌اند چراکه یک صفحه لمسی تاشونده در اختیار هر یک از سرنشینان این بخش قرار داشته و سیستم تنظیم خروجی هوای مطبوع به همراه چراغ‌های مطالعه به‌طور جداگانه برای آن‌ها در دسترس است و پشت‌سری‌های این بخش از اتاق به منظور دید بهتر راننده در ازای کاهش ارتفاع سقف در قسمت انتهایی، به محض نشستن افراد به صورت خودکار باز می‌شوند.


مشخصات فنی
این خودرو به لطف آیرودینامیک بالا ضریب درگی معادل 0.26 دارد که اگر نگاهی به لیست خودروهای تولیدی جهان و ضریب آن‌ها بیاندازید متوجه مقاومت کم اشکودا ویژن C در برابر هوا در مقایسه با انبوه خودروهای طراحی شده و قرارگیری در رده محصولاتی همانند ب‌ام‌و i8 و نیسان GTR از این نظر خواهید شد.

 

حال وزن کم و استفاده از پلت فرم ماژولار MQB فولکس واگن را به آن اضافه کنید تا متوجه چگونگی دستیابی این کوپه پنج در به بیشینه سرعت 214 کیلومتر در ساعت توسط پیشرانه کم حجم 1.4 لیتری TSIبا تعداد چهار سیلندر و توربوشارژر بشوید، بیشترین توان پیشرانه مذکور 110 اسب‌بخار است و قابلیت استفاده از گاز طبیعی (CNG) را نیز دارد که در بهترین حالت به ازای طی مسافت 100 کیلومتر تنها به 3.4 کیلوگرم گاز نیاز دارد. قوای محرکه اشکودا ویژن C با انتشار 91گرم گاز CO2 در هر کیلومتر به راحتی از پس استاندارد آلودگی یورو 6 برآمده و تا سال 2020 قابل استفاده است.

نظر دهید


در همین زمینه