شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - بی‌وای‌دی Seal
بازگشت به دیزاین محصولی مثال‌زدنی

زمانی که بی‌وای‌دی شروع مجموعه‌ای جدید از محصولات به نام «سری اقیانوس» را اعلام کرد، کسی نمی‌توانست حدس بزند که چطور می‌توان از اقیانوس و همه متعلقات آن در طراحی خودروهای سواری آن هم از نوع الکتریکی الهام گرفت. بعد از بی‌وای‌دی Dolphin، نوبت به مدل Seal رسید که به عنوان دومین خودروی این مجموعه معرفی شد.


البته Seal اولین مدل بی‌وای‌دی بود که بر اساس پلتفرم جدید الکتریکی برند یعنی e-Platform 3.0 ساخته شده است. پلتفرمی که از ساختار cell-to-body استفاده می‌کند و در آن، باتری به یکی از مهم‌ترین عناصر و محور کلی خودرو تبدیل می‌شود. چنین ساختاری علاوه بر ارائه مصرف سوخت بهینه‌تر، فضای آزاد بیشتری هم به طراحان خودرو می‌دهد تا به لطف سازمان‌دهی منظم‌تر فضاهای داخلی، آن‌ها بتوانند خلاقیت خود را به شکلی که پیش از این امکان نبود نشان دهند. نتیجه نهایی مشخص است: تمام ابعاد بی‌وای‌دی Seal شبیه به یک قطعه موسیقی فراموش‌نشدنی، دارای هارمونی و هماهنگی با یکدیگر هستند و با وجود داشتن شخصیت و خطوط طراحی مستقل، همچنان می‌توان روح و هویت بی‌وای‌دی را در کوچک‌ترین عناصر آن هم پیدا کرد.


بی‌وای‌دی سیل که موفق به کسب جایزه معتبر iF Design Award نیز شده، اقیانوس را به عنوان منبع الهام طراحی خود قرار داده است. پس جای تعجبی ندارد که سرپرست دیزاین آن یعنی وولفگنگ ایگر، زبان طراحی خودرو را به عنوان «Ocean Aesthetics» (زیبایی‌شناسی اقیانوس) توصیف کرده است. در نمای بیرونی، ارجاعات و اتصالات مختلفی به دریا را می‌توان پیدا کرد. از جمله چراغ‌های روشنایی روز LED که یادآور حرکت موج‌ها است، یا چراغ‌های عقب که از «قطره‌های کوچک بسیار» تشکیل شده و کنار هم قرار گرفتن آن‌ها، آن را به یک قطره بزرگ پیوسته تبدیل می‌کند، یا با خط بلندی که در کنار خودرو دیده می‌شود و تا قبل از آرچ چرخ‌های جلو ادامه پیدا می‌کند و بیش از هر چیزی، یادآور آبشش‌های نهنگ‌ها است. نشانه‌ها و عناصر وابسته به دریا و اقیانوس کم نیستند. در طراحی جلوی خودرو،‌ شاهد منتهی شدن خطوط کاپوت و گلگیر به یک نقطه نهایی و مرکزی هستیم و آن هم چیزی نیست جز لوگوی BYD که انگار تمام خطوط خودرو به آن ختم می‌شوند.


در فضای داخلی بی‌وای‌دی سیل، سرنشین‌ها با محیطی که به درستی مهندسی شده و از طراحی هوشمندانه‌‌ای بهره می‌برد مواجه خواهند شد. این ماموریت مهم به لطف استفاده از مواد اولیه باکیفیت و مرغوب به دست آمده و در این فضا هم می‌توان ارجاعات مختلفی به دریا پیدا کرد. از دستگیره‌های در شبیه به قطره‌ها گرفته تا فضا و طراحی عمومی اتاقک و مخصوصا شکل‌ها و خطوط مواج داشبورد و تریم تونل مرکزی آن، همه و همه یادآور آبی‌های بی‌کران هستند. حضور سقف شیشه‌ای پانورامیک که رگه‌های نور و روشنایی قابل‌توجهی را برای سرنشینان ارائه می‌دهد و همچنین نورپردازی‌های داخلی، حس قرار گرفتن دریا و اقیانوس به عنوان منبع اصلی الهام طراحی خودرو را تقویت می‌کنند.


با نشستن در صندلی راننده، توجه شما اول از همه به دو صفحه بزرگ و سخاوتمندانه اریبی جذب می‌شود: یک صفحه ۱۰ اینچی که پشت فرمان قرار دارد و به عنوان یک پنل ابزار دیجیتالی، اطلاعات دست‌دوم و مخصوص چشم‌های راننده را منتقل می‌کند و صفحه دیگری که در مرکز داشبورد قرار دارد و با یک نمایشگر ۱۵.۶ اینچی، به کنترل و مدیریت سیستم اطلاع‌رسانی و سرگرمی، تهویه مطبوع، جهت‌یابی و سایر کاربردها و ویژگی‌های آن‌بورد خودرو اختصاص داده شده است. همانند سایر خودروهای اخیر بی‌وای‌دی، مدل سیل نیز از ویژگی چرخش ۹۰ درجه‌ای و قرار گرفتن در جایگاه عمودی یا افقی بر اساس خواست راننده بهره می‌برد.


بی‌وای‌دی با کسب جایزه مهم iF Design Award نشان داد که قصد توقف ندارد و همچنان، به تلاش برای پیدا کردن نبوغ و خلاقیت در طراحی خودرو ادامه خواهد داد. بی‌وای‌دی Seal سبک و زبان طراحی سدان‌های هم‌سایز خود را متحول کرده است. اما این تنها دستاورد آن نیست. طراحان بی‌وای‌دی و در راس آن‌ها وولفگنگ ایگر، استاندارد جدیدی برای طراحی خودروهای الکتریکی تعریف کرده‌اند. خودروهایی که پیش از این تصور می‌شد محدودیت‌های جدی و مخرب برای طراحان ایجاد خواهد کرد اما به لطف پلتفرم e-Platform 3.0، نه تنها محدودیتی در کار نیست بلکه فضای کافی و آزادی قابل‌توجهی را هم برای آن‌ها به ارمغان آورده است. البته که این سکه، روی دیگری هم دارد و آن هم بالا رفتن انتظارات از محصولات بعدی بی‌وای‌دی و مخصوصا زبان و شیوه طراحی آن‌ها است. انتظاراتی که بی‌وای‌دی با آغوش باز به استقبال آن‌ها می‌رود و آن‌ها را نه در جایگاه یک چالش یا مشکل، بلکه به عنوان فرصتی برای بروز و نشان دادن توانایی‌های خود می‌بیند.

نظر دهید


در همین زمینه