شبکه‌های اجتماعی

ظرفیت کارکرد خودروهای الکتریکی چقدر است؟

تسلا در صنعت باتری‌های لیتیومی پیشتاز است

چند سالی است که بحث خودروهای الکتریکی در سراسر جهان فراگیر شده است. هر کسی از جنبه‌ای با موضوع خودروهای الکتریکی برخورد می‌کند، عده‌ای آن را باعث کاهش آلودگی هوا و در برخی کشورها قیمت برق نسبت به سوخت فسیلی کم‌تر بوده و خودروهای الکتریکی برای آن‌ها به صرفه است. در هر حال جهان برای حفظ منابع تجدیدناپذیر به سمت استفاده از از انرژی‌های تجدیدپذیر رفته است از همین رو بحث باتری‌ها به عنوان قلب تپنده خودروهای الکتریکی از اهمیت بالایی برخوردار است. حال شیوه کارکرد باتری در خودروهای الکتریکی چگونه است؟

اگر در بازار به دنبال خودروی الکتریکی باشید حتما باید به مشخصات باتری آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، چرا که این مشخصات به شدت حیاتی است. خودروهای الکتریکی معمولا از باتری‌های لیتیوم – یون استفاده می‌کنند؛ همان باتری‌هایی که در تلفن‌های همراه، لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنها تفاوت میان این نوع باتری‌ها ابعاد آنها است که در خودروها بزرگ‌تر است. باتری‌های لیتیوم – یون تراکم انرژی بالایی دارند و نکته مهم این است که این نوع باتری‌ها کمتر از سایر آن در زمانی که از آنها استفاده نمی‌شود شارژ خالی می‌کنند.

 

ظرفیت باتری

ظرفیت باتری‌های مورد نظر بر حسب کیلووات‌ساعت محاسبه می‌شود که به صورت اختصاری با علامت kWh نشان داده می‌شود. انتخاب اتومبیلی با باتری ظرفیت بالاتر همانند انتخاب خودرویی است که باک بزرگ‌تری دارد و در قبال آن امکان پیمودن مسافت بیشتر نیز فراهم می‌شود. با این حال باید توجه کرد که امکان دسترسی به تمام ظرفیت باتری در یک اتومبیل وجود ندارد و سیستم‌های خودرو اجازه شارژ صددرصد یا تخلیه کامل باتری را نمی‌دهند. یک پک باتری خودروهای الکتریکی حال حاضر در محدوده ۱۷.۶ الی ۱۰۰ کیلووات‌ساعت قرار دارند که کمترین آن برای خودرویی مانند اسمارت فورتو و بیشترین آن برای محصولات تسلا نظیر مدل X یا S استفاده شده است. که امکان بهره گیری از چند پک در یک اتومبیل وجود دارد. به عنوان نمونه در مدل تسلا S با بهره‌گیری از پک باتری ۱۰۰ کیلووات‌ساعتی می‌توان مسافتی در حدود 500 کیلومتر را پیمود.

 

شارژ باتری

امروزه در کشورهای پیشرفته که استفاده از خودروهای الکتریکی مرسوم است شارژ باتری اتومبیل در خانه انجام نمی‌شود اما با برق خانگی شارژ باتری بیشتر خودروهای الکتریکی با برق 2۲۰ ولت و با توجه به ظرفیت باتری، شارژ آن بین 4 الی 8 ساعت ممکن است زمان ببرد. با ایجاد ایستگاه‌های شارژ سریع در برخی کشورها، زمان شارژ باتری خودرو تا 30 دقیقه کاهش یافته است و به لحاظ زمانی استفاده از برق خانگی اصلا به صرفه نیست. 

 

گارانتی و خدمات پس از فروش

متاسفانه عمر تمام باتری خودروهای الکتریکی پس از مدتی کاهش می‌یابد و تا حدودی قابلیت خود را از دست می‌دهند. البته در مورد باتری‌های برندی مانند تسلا، گفته شده که با پیمودن 16,000 کیلومتر تنها 4 کیلومتر  از مسافت قابل پیمایش کاسته می‌شود. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی تسلا به عنوان یکی از بزرگترین خودروسازهای الکتریکی در دنیا، باتری‌های تسلا ۸۰ درصد از قابلیت خود را تا 800,000 کیلومتر کارکرد حفظ می‌کنند. اما این نکات تنها در مورد تسلا است و وضعیت سایر برند کمی متفاوت و بسیار پایین‌تر از این مقدار است. طبق قوانین لازم است برخی کشورها شرکت‌ها باید تا کارکرد 150,000 کیلومتر، باتری محصولات خود را ضمانت و خدمات پس از فروش لازم را ارائه کنند.

 

منبع: گسترش‌نیوز

نظر دهید


در همین زمینه