جک X8 در تهران شکار شد
سه شنبه, 01 آبان 1403
شاهین قربانعلی نیا
پرچمدار آینده کرمان موتور به ایران رسید
چرا پرچمدار جدید فراری F80 به جای موتور 12 سیلندر با 6 سیلندر عرضه شد ؟
سه شنبه, 01 آبان 1403
شاهین قربانعلی نیا
قوی‌ترین موتور فراری
کانسپت جدید آلپاین یک کراس‌اوور نیست
دوشنبه, 30 مهر 1403
شاهین قربانعلی نیا
اسپرت ولی خانوادگی
کانسپت جدید سیتروئن C5 ایرکراس در نمایشگاه خودروی پاریس جلب توجه کرد
جمعه, 27 مهر 1403
شاهین قربانعلی نیا
پرچمدار جدید سیتروئن
نسل دوم فولکس واگن تایرون با چیدمان سه ردیفه برای بازار جهانی معرفی شد
پنج شنبه, 26 مهر 1403
شاهین قربانعلی نیا
برادر بزرگ‌تر تیگوان
Previous Next Play Pause
1 2 3 4 5

پیشنهاد سردبیر

یادداشت

  • تکرار یک اشتباه 70 ساله این بار در بازار ایران

    خانم‌های صورتی پسند کجا هستند؟
      "خانم‌های صورتی پسند کجا هستند؟"، عنوان روایتی است که "مت هیگ" از شکست یک ایده، در کتاب “Brand Failure” خود آورده است. این عنوان در واقع برای شکست افتضاح ایده داج لافم...
    نویسنده: محمدعلی ملاعبداللهی

جدیدترین اخبار و مطالب

مشاهده بیشتر ...
اتومبیل فارسی - فراری F80
قوی‌ترین موتور فراری

بسیاری از علاقه‌مندان به دنیای خودرو امیدوار بودند که پرچمدار جدید فراری F80 با موتور معروف ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی این برند به بازار عرضه شود. به هر حال، وقتی شاسی‌بلند پوروسانگوئه می‌تواند با موتور V12 تولید شود، آیا نباید ابرخودروی پرچمدار فراری نیز همین مسیر را دنبال کند؟ اما باید گفت که این‌طور نیست. فراری F80 به جای موتور V12، با یک موتور ۶ سیلندر V شکل توربوشارژ دوقلو معرفی شد؛ موتوری که تعداد سیلندرهایش با مدل 296 GTB یکی است و دو سیلندر کمتر از موتور V8 مدل SF90 دارد. این تصمیم، چیزی نبود که طرفداران فراری انتظارش را داشتند.

به گفته‌ی انریکو گالیرا، مدیر ارشد بازاریابی فراری، این انتخاب دلیل خاصی دارد. زمانی که از او پرسیدند چرا فراری برای F80 از موتور V6 به جای V12 استفاده کرده است، گالیرا توضیح داد که فراری تصمیم گرفته بهترین و پیشرفته‌ترین موتوری را که در دسترس داشته، در این ابرخودرو به کار بگیرد. این تصمیمی واضح و البته بحث‌برانگیز است که نشان می‌دهد فراری در تصمیمات مهندسی‌اش تحت تأثیر نوستالژی قرار نمی‌گیرد. گالیرا گفت: "ما این سوال را مطرح کردیم که آیا از نمادین‌ترین موتور [V12] استفاده کنیم یا از پرقدرت‌ترین [V6]، و در نهایت گزینه‌ی پرقدرت‌تر را انتخاب کردیم."

او افزود: "این رویه‌ای است که همیشه در ساخت سوپرکارهای خود دنبال کرده‌ایم؛ یعنی استفاده از پرقدرت‌ترین گزینه‌ی موجود در زمان ساخت. فقط کافی است نگاهی به F40 و موتور V8 توربوشارژ دوقلوی آن بیندازید". همچنین این سوال مطرح شد که آیا پیشرانه‌ی الکتریکی یا هیبریدی نیز مد نظر بوده است؟ جواب قاطع این بود: "خیر، فعلاً فکر می‌کنیم این بهترین راه‌حل فنی است."

 

مشخصات فنی فراری F80

موتور 3 لیتری V6 توربوشارژ دوقلوی F80، اگرچه با مدل 296 GTB معماری مشترکی دارد، اما به هیچ وجه یک کپی از آن نیست. این موتور سفارشی که از فناوری‌های به‌کار رفته در ابرخودروی 499 P فراری که برنده‌ی لمانز شد، الهام گرفته است، توان فوق‌العاده‌ای برابر با ۸۸۷ اسب‌بخار تولید می‌کند. این میزان بیشتر از قدرت ۸۱۹ اسب‌بخاری موتور V12 مدل 12Cilindri است. برای افزایش قدرت F80، فراری سه موتور الکتریکی نیز به آن اضافه کرده است که توان خروجی ترکیبی را به ۱۱۸۴ اسب‌بخار می‌رساند.

نتیجه این کار، شتاب بی‌نظیر ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت تنها در ۲.۱۵ ثانیه است. برای مقایسه، این سرعت بیش از نیم ثانیه سریع‌تر از مدل جدید مک‌لارن W1 است که آن خودرو نیز با موتور V8 هیبریدی و توان ۱۲۵۸ اسب‌بخار به هیچ وجه کند نیست. با این حال، F80 فراری با سرعتی باورنکردنی از آن پیشی گرفته و بار دیگر نشان داده که مهندسان فراری علاقه‌ای به قرارگیری در رده دوم ندارند.

فراری قصد دارد تنها ۷۹۹ دستگاه از F80 تولید کند و همه‌ی این خودروها پیش از معرفی عمومی به فروش رفته‌اند. به نظر می‌رسد که مشتریان ویژه‌ی فراری چندان از نبود موتور V12 ناراحت نیستند، هرچند که ممکن است برخی از طرفداران سرسخت این برند، احساس کنند که فراری آرام‌آرام از روح اصلی خود فاصله می‌گیرد.

 


شبکه‌های اجتماعی

جدیدترین خودروهای بازار ایران

اتومبیل کلاسیک

طراحی اتومبیل

ویدیوها