شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - روئی eRX5
حضور اولین شاسی‌بلند متصل به اینترنت در ایران

پارس خودرو امروز به صورت رسمی آغاز همکاری خود با سایک موتور چین را اعلام کرد. این شرکت در گام نخست کراس اوور هیبریدی روئی eRX5 را برای عرضه در ایران انتخاب کرده است.
محمد حسین ادیانی، مدیرعامل پارس خودرو اعلام کرده، همکاری پارس خودرو و سایک موتور در گام نخست بر پایه واردات محصولات هیبریدی و الکتریکی است و در ادامه همکاری این دو مجموعه بر اساس مونتاژ محصولات به صورت KD و CKD توسعه خواهد یافت. سایک موتور یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان چینی است که با بیش از ده خودروساز همکاری مستقیم دارد و در سال 2023 توانسته حدود 2.9 میلیون دستگاه خودرو تولید کند.


برند Roewe یکی از زیرمجموعه‌های مرغوب و باکیفیت گروه SAIC Motor است و مدل RX5 آن، کراس‌اووری نسبتا کوچک و مجهز است که از سال ۲۰۱۷ در بازار چین حضور دارد. نسل اول این خودرو با همکاری شرکت علی‌بابا به عنوان «اولین خودروی اینترنتی تولید انبوه» در سال ۲۰۱۶ معرفی شد و تا به امروز، چند فیس‌لیفت و دو نسل دیگر از این محصول معرفی شده است. روئی eRX5 که نسخه پلاگ‌این هایبریدی نسل سوم این خودرو محسوب می‌شود، به زودی به صورت وارداتی توسط شرکت پارس‌خودرو در ایران عرضه خواهد شد.

 

روئی eRX5 طراحی هوشمندانه‌ای دارد و طبق ادعای گروه سایک، می‌توان از آن به عنوان راهکاری موثر در سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند نیز استفاده کرد. سیستم‌عامل مخصوص خودرو با نام YUN OS، با همکاری گروه علی‌بابا توسعه داده شده و از فناوری اینترنتی خودروهای متصل بهره می‌برد. این خودرو با استفاده از فناوری‌های روز و با ترکیب آن با عناصر چشم‌نواز طراحی، فلسفه و زبان طراحی تازه برند روئی یعنی Emotional Rhythm را به نمایش می‌گذارد.

 

نسل سوم روئی RX5 در مارچ ۲۰۲۲ معرفی شد و توانست با نسخه به ‌روز شده از پیشرانه تامین‌شده توسط سایک، نظر علاقه‌مندان را جلب کند. نسخه پلاگ‌این هایبریدی این خودرو، eRX5 نام دارد که مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو VTGI گروه سایک است و می‌تواند تا ۱۸۵ اسب بخار تولید کند. این موتور با یک پیشرانه الکتریکی جفت شده که قدرت خروجی ترکیبی خودرو را به ۲۴۱ اسب بخار و گشتاور ۵۷۰ نیوتن‌متر می‌رساند. قدرت تولیدشده توسط یک جعبه‌دنده ۱۰ سرعته اتوماتیک، به چرخ‌های جلو فرستاده می‌شود. حداکثر سرعت روئی eRX5، ۲۰۰ کیلومتر در ساعت است و برای طی کردن شتاب ۰ تا ۱۰۰، به ۶.۹ ثانیه نیاز دارد. به لطف پیشرانه هایبریدی موثر و کارا، مصرف متوسط خودرو ۳.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. بر اساس اطلاعات مننتشر شده، این خودرو با باک پر و شارژ کامل می‌تواند مسافتی حدود 1050 کیلومتر پیمایش داشته باشد، این میزان تنها در حالت تمام الکتریکی 61 کیلومتر است.

 

روئی eRX5 با طول ۴۵۵۴ میلی‌متر و فاصله بین‌محوری که به ۲۷۰۰ میلی‌متر می‌رسد، کراس‌اووری نسبتا جادار است. عرض و ارتفاع آن نیز به ترتیب ۱۸۵۵ میلی‌متر و ۱۷۱۹ میلی‌متر است. فضای بار خودرو ۵۳۷ لیتر اعلام شده که می‌توان با خم کردن صندلی‌های ردیف عقب، آن را به ۱۵۱۸ لیتر افزایش داد. این خودرو در سه نسخه تجهیزاتی مختلف در بازه قیمتی ۲۴ هزار و ۲۷۰ دلار تا ۲۷ هزار و ۵۹۰ دلار در چین عرضه می‌شود. البته عملکرد فنی این سه نسخه تفاوتی ندارد و در واقع به غیر از برخی تجهیزات مثل سیستم جهت‌یابی که در تریم‌های گران‌تر وجود دارند، تفاوت خاص دیگری بین آن‌ها مشاهده نشده است.

 

از تجهیزات ایمنی و رفاهی استاندارد روئی eRX5 می‌توان به سیستم قفل مرکزی، ورود و استارت بدون کلید، سیستم ضدسرقت ایموبلایزر، چراغ‌های روشنایی روز، اتصال بلوتوث و کیسه‌های هوا برای راننده و سرنشین جلو اشاره کرد. صندوق عقب الکتریکی، سیستم ترمز فعال، صفحه LCD پنل ابزار، سیستم جهت‌یابی و چراغ‌های جلوی اتوماتیک از ویژگی‌هایی هستند که در دو نسخه گران‌تر خودرو وجود دارند.

نظر دهید