شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - مازراتی گرن توریسمو الکتریکی
اولین خودرو الکتریکی مازراتی

 

مازراتی گرن توریزمو پس از 3 سال وقفه با ظاهری آشنا اما قوای محرکه‌ای جدید به میادین بازگشته است. شکل ظاهری این مدل با نمونه قبلی یکسان به نظر می‌رسد اما این دو هیچ پنل بدنه مشترکی با یکدیگر ندارند. گرن توریزمو جدید از کاپوت کشیده‌تر، کابینی کوچک‌تر و ارتفاع سواری کم‌تر بهره می‌برد. چراغ‌های جلو جدید و مانند مدل MC20 شده‌اند. اما نکته جالب این خودرو کاپوت Cofango است که به صورت برعکس باز و مانند بسیاری از خودروهای سوپر اسپرت با باز شدن آن قسمتی از گلگیر‌ها نیز با آن بلند می‌شود.


برای بدنه شش رنگ و برای کلیپر‌های ترمز هفت رنگ استاندارد در نظر گرفته شده که دپارتمان Fuoriserie مازراتی که شخصی سازی را بر عهده دارد به خریداران پالت‌ها و تعداد رنگ‌های بیشتری را پیشنهاد می‌دهد.


GranTurismo جدید از پیشرانه 6 سیلندر Nettuno که برای اولین بار بر روی MC20 معرفی شد استفاده می‌کند. سیستم چهارچرخ محرک بر روی تمام مدل‌ها به صورت استاندارد نصب می‌شود که در حالت عادی میل بیشتری به دیفرانسیل عقب بودن دارد. این پیشرانه در مدل مودنا 489 اسب‌بخار قدرت و 600 نیوتن‌متر گشتاور ایجاد می‌کند. در مدل تروفئو این خروجی به 550 اسب‌بخار قدرت و 650 نیوتن‌متر گشتاور می‌رسد.


اما اصلی‌ترین و قدرتمندترین قوای محرکه گرن توریزمو جدید در مدل فولگوره یافت می‌شود، جایی که سه موتور الکتریکی که یکی از آنها در جلو و دو عدد در عقب نصب شده 750 اسب‌بخار قدرت و 1.350 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. موتورها از پک باطری 92.5 کیلووات ساعت تغذیه می‌شوند که در مرکز خودرو نصب شده‌اند. مازراتی می‌گوید این مدل می‌تواند در مدت زمان 2.7 ثانیه از حالت سکون به تندی 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و سرعت خود را به حداکثر 320 کیلومتر بر ساعت برساند. این اعداد برای تروفئو 3.5 ثانیه با بیشینه سرعت یکسان و برای مودنا 3.9 ثانیه با بیشینه سرعت 302 کیلومتر بر ساعت عنوان شده است.


هر سه نمونه از رینگ‌های 20 و 21 اینچ استفاده می‌کنند که طرح‌های مختلفی دارد. رینگ‌ها در نمونه فولگوره به صورت آیرودینامیک طراحی شده تا با کل سیستم و کاهش 7 درصدی ضریب درگ هماهنگ باشد.


از نظر بصری هر سه نسخه با یکدیگر تفاوت دارند تا به راحتی بتوان آنها را از یکدیگر تفکیک کرد. فولگوره دارای تزئینات مشکی براق در جلوپنجره، اسپلیتر، دستگیره درب‌ها و دور پنجره‌ها است. لوگو این شرکت بر روی بدنه به همراه بج‌ها به رنگ مسی هستند. در مدل تورفئو تزئینات مانند رکاب‌های جانبی از جنس فیبرکربن‌اند و جلو پنجره مشکی براق است. نشان‌ها و بج مازراتی از جنس کروم برس خورده با حاشیه قرمز خواهد بود. مودنا از جلوپنجره مشکی با نوار کرومی بهره‌می‌برد. تزئینات در این خودرو مانند دور پنجره‌ها نیز از جنس کروم، اما نشان‌ها و بج‌ها مشکی رنگ انتخاب شده‌اند.


مازراتی پلتفرم را به صورت ماژولار طراحی کرده تا با کمترین تغییر، پیشرانه درونسوز و الکتریکی را در خود جای دهد. بیش از 65 درصد بدنه از آلومینیوم ساخته شده و وزن مدل‌های بنزینی 1795 و وزن مدل الکتریکی 2260 کیلوگرم عنوان شده به همین منظور توزیع وزن در نسخه الکتریکی 50-50 و توزیع وزن در نمونه بنزینی 52-48 است.


گرن توریزمو جدید در سه ماه سوم سال 2023 و ابتدا با مدل‌های بنزینی مودنا و تروفئو عرضه خواهند شد. نمونه الکتریکی بعد از آنها به بازار می‌آید اما هنوز هیچ تاریخ مشخصی ندارد. نسخه کانورتیبل نیز سال بعد در هر دو نسخه بنزینی و الکتریکی عرضه می‌شود.

 

 

نظر دهید


در همین زمینه