شبکه‌های اجتماعی

نمای عقب پارس آریا
اتومبیل فارسی - پارس آریا
ال90 ایرانی روی خط تولید

پارس آریا جدیدترین محصول پارس خودرو به گفته مدیر پروژه تولید این خودرو از اواخر سال 1403 به بازار ایران عرضه می‌شود. این خودرو عملا با نام غیرمتعارف پارس خودرو پارس آریا روانه بازار می‌شود که عدم توجه مسئولین به نام‌گذاری خودرو را بیش از پیش نمایان می‌کند. بر این اساس با نگاهی به مشخصات فنی پارس آریا متوجه می‌شویم خودرو جدید عملا بر پایه پیشرانه شاهین و اتاق فیس‌لیفت شده ال90 روانه بازار می‌شود.

 

مشخصات فنی و پیشرانه پارس آریا

پارس آریا بار دیگر در نمایشگاه خودرو مهد 1403 به نمایش درآمد و نظر مخاطبان را به خود جلب کرد زیرا ال90 به عنوان یک خودرو اقتصادی و مقرون به‌صرفه همواره در اذهان خریداران ایرانی باقی مانده است. حالا پارس خودرو با تولید این خودرو قصد دارد از خوشنامی ال90 در بازار ایران استفاده کرده و عملا پارس آریا را به بازار با این هدف عرضه کند. تا جایی که مسئولین سایپا تاکید دارند که هدف از تولید این خودرو اساسا خودرو جدید نیست و این همان ال 90 است اما دقیقا چقدر پارس آریا همان ال90 است؟

پیشرانه پارس آریا دیگر پیشرانه ال90 نیست و از پیشرانه شاهین دستی یعنی ME16 در آن استفاده شده است و بنابراین زیرکاپوت پارس آریا کاملا با ال90 متفاوت است. ظرفیت گنجایش این پیشرانه 1587 سی‌سی بوده که توان آن 111 اسب‌بخار بوده و حداکثر گشتاور 150آن  نیوتن‌متر است. نسبت به پیشرانه ال 90 حدود 10 اسب‌بخار قدرت افزایش یافته و همینطور 10 نیوتن‌متر نیز گشتاور آن ارتقا یافته است اما حجم موتور کاهش یافته که مناسب است.

سیستم تعلیق به کارگرفته شده از سوی پارس خودرو برای پارس آریا در محور جلو از نوع مک‌فرسون و در محور عقب از نوع نیمه مستقل پیچشی است. ترمزهای به‌کارگرفته شده نیز در محور جلو دیسکی بوده و در محور عقب از نوع کاسه‌ای تعبیه شده است. بنابراین در از لحاظ با ال90 تقریبا مشابه است. علاوه بر این ظرفیت باک پارس آریا 47 لیتر بوده و از نظر استاندارد آلایندگی یورو 5 است. نکته مهم در تغییر فرمان هیدرولیکی ال90 در پارس آریا است که به سیستم فرمان برقی تغییر یافته است.

 

پارس اریا از نظر ابعاد و اندازه با ال90 تفاوت کرده است؟

وقتی از نظر ظاهری خودرویی فیس‌لیفت می‌شود تا اندازه‌ای ممکن است تغییراتی در ابعاد و اندازه بدنه شکل بگیرد از این رو اندک تغییراتی در این اعداد و ارقام محتمل به نظر می‌رسید که اتفاق هم افتاده است. پارس خودرو پارس آریا 4330 میلی‌متر طول دارد، طول ال90 4247 میلی‌متر بود. عرض و ارتفاع خودرو نیز تنها 5 میلی‌متر افزایش یافتند و به ترتیب به 1740 و 1530 میلی‌متر رسیده‌اند. فاصله محوری پارس آریا با توجه به حفظ ساختار پلتفرم در طراحی شاسی و اکسل‌ها بدون تغییر باقی مانده است.

 

امکانات رفاهی و ایمنی پارس آریا

شاید بیشترین تغییرات پارس آریا نسبت به ال90 در همین بخش باشد که با توجه به استانداردهای اجباری 85‌گانه اعمال شده است حتی به گفته مدیر پروژه این خودرو اگر اجبار استانداردهای 85‌گانه نبود چه بسا این خودرو اساسا به مرحله تولید نمی‌رسید و همچنان پارس خودرو در حال تولید تندر 90 در ایران بود بنابراین اساسا تغییرات شکل گرفته در ظاهر و تریم داخلی خودرو استانداردهای 85‌گانه بوده است. از امکانات به کارگرفته شده در پارس خودرو پارس آریا می‌توان به فرمان برقی D-Type، غربیلک فرمان مجهز به کنترل سیستم صوتی، سیستم سنجش فشار باد تایرها، رینگ‌های آلومینیومی 15 اینچی، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک برخلاف ال90 که دستی بود، صندلی راننده 6 جهته دستی و صندلی سرنشین 4 جهته، کیسه هوا راننده و سرنشین جلو، آینه‌های جانبی ساندرویی و برقی، سنسور دنده عقب، مه شکن جلو و عقب، چراغ روشنایی اتوماتیک، دی‌لایت، چراغ‌های همراهی تا در منزل، چراغ ترمز اضطراری، سنسور باران، سیستم‌های ترمز ABS، EBD، BAS، ESC، مانیتور 7 اینچی، دوربین دید عقب و آنتن سقفی کوسه‌ای اشاره کرد.

 

قیمت پارس آریا

هرچند قیمت پارس آریا هنوز اعلام نشده است اما به نظر می‌رسد با توجه به اینکه تریم داخلی آن شبیه به ساندرو بوده اما متریال به کارگرفته شده در آن بسیار نزدیک به سهند است و همچنین از نظر پیشرانه به شاهین نزدیک شده است بعید نیست قیمتی میانه سهند و شاهین را به خود بگیرد. بنابراین اگر بپذیریم پارس اریا یک طعمه بازاریابی باشد قیمت آن نزدیک به شاهین انتخاب خواهد شد تا به طور معمول فروش سایپا شاهین را بالا ببرد و در نهایت کسانی به سمت خرید پارس آریا خواهند رفت که تنها از نظر ظاهری با شاهین ارتباط برقرار نکرده و پارس آریا را به آن ترجیح دهند باید دید استراتژی مدیران پارس خودرو برای بازار پارس آریا چگونه است.

نظر دهید