شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - پارس خورو کادیلا
همزمان با افتتاخ خط تولید موتور ME16

 

صبح امروز هم‌زمان با افتتاح تولید نخستین موتور 16 سوپاپ گروه خودروسازی سایپا در مگا‌موتور، سایپا از دو خودروی پارس خودرو کادیلا (تندر 90 ایرانی) و شاهین پلاس که به این پیشرانه مجهز شده‌اند، رونمایی کرد.


مدیرعامل سایپا ابتدای هفته جاری در یک نشست خبری درباره دلیل تاخیر در رونمایی P90 پارس خودرو گفته بود: «اگرچه قرار بود P90 در اواخر سال گذشته رونمایی شود، اما به دلیل فشردگی برنامه‌ها در آخر سال این رونمایی به سال جدید موکول شد. گام‌های اولیه تولید پارس خودرو کادیلا در بهمن ماه 1401 برداشته شد، نمونه اولیه این خودرو تولید و تست شد و اکنون نسخه نهایی این محصول که تولید آن توسط پارس خودرو انجام می‌شود، هم زمان با رونمایی خط تولید رباتیک مگاموتور رونمایی شد.»


سایپا در زمان حضور رنو در ایران بر پایه پلتفرم X90 سه خودر‌و تندر 90، ساندرو و ساندرو استپ‌وی را تولید می‌کرد و پروژه پارس خودرو کادیلا (P90) در حقیقت نسخه‌ای بومی‌سازی شده از این محصولات است که کابین آن بیشتر به ساندرو شباهت دارد. با توجه به این که قبلا خودروهای ساندرو و ساندرو استپ‌وی در ایران تولید می‌شد، بخشی از قطعات فنی و قطعات داخلی اتاق P90 از جمله داشبورد و تودری‌ها توسط قطعه‌سازان داخلی تولید می‌شده و این اجزا در پارس خودرو کادیلا بدون تغییر باقی مانده است و قراردادهای تولید با زنجیره تامین قطعات P90 بسته شده است.


محمدعلی تیموری پیش‌تر دلیل انتخاب نام کادیلا برای پروژه P90 را حضور این محصول در بازار روسیه اعلام کرده بود. با توجه به بحران‌هایی پس از تحریم روسیه در صنعت خودروی این کشور ایجاد شده و همچنین ظرفیت شرکت آفتوواز (Avtovaz) – شرکت تولید کننده محصولات لادا که پیش از تحریم روسیه محصولات پلتفرم X90 رنو را در روسیه تولید می‌کرده- و زیرساخت‌های آماده این شرکت برای تولید کادیلا، تفاهم‌هایی برای تولید این محصول در روسیه نیز صورت گرفته است.


به گفته مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، نسخه کراس‌اوور این محصول نیز در مرکز تحقیقات سایپا در حال طراحی است و به گفته مدیرعامل این شرکت طراحی زیباتری نسبت به محصولات داچیا دارد.


پارس خودرو کادیلا به موتور جدید گروه خودروسازی سایپا مجهز شده است. این پیشرانه که با کد ME16 شناخته می‌شود، نخستین پیشرانه 16 سوپاپ تولید گروه سایپا است. موتور ME16 در حقیقت همان موتور EC5 گروه PSA است که در زمان تولید سیتروئن در ایران قرارداد تولید آن توسط سایپا نهایی شده بود، اما با دور تازه تحریم‌ها علیه ایران، سیتروئن فرانسه از اجرای آن سر باز می‌زند. حالا با گذشت چند سال از این قرارداد، سایپا خط تولید این موتور 1.6 لیتری را در مگا موتور راه‌اندازی کرده است. موتور ME16 با حجم 1.6 لیتری توان تولید 115 اسب بخار قدرت و 143 نیوتن متر گشتاور را دارد که نسبت به موتور K4M رنو پیش‌تر روی خودروهای تندر 90 و ساندرو نصب می‌شد، بازدهی بالاتری ارائه می‌دهد.

 


پژمان شاه‌چهره، مدیر پروژه P90 در گفت و گو با اتومبیل فارسی اعلام کرد این خودرو در نمای جلوی این خودرو، علاوه بر تغییرات ظاهری، محفظه موتور نیز دوباره طراحی شده تا فضای کافی برای موتور و گیربکس جدید وجود داشته باشد. این خودرو استانداردهای جدید از جمله استانداردها‌ی آلایندگی، پایداری و برخورد با عابر پیاده را دریافت می‌کند که تندر 90 قادر به دریافت این استانداردها نیست. برای دریافت استاندارد عابر پیاده، طراحی نمای جلو به گونه‌ای انجام شده که لبه پایینی سپر جلو بیرون‌تر آمده و همین موضوع موجب افزایش 7 سانتی‌متری طول P90 نسبت به تندر 90 شده است. همچنین سیستم فرمان برای دریافت استاندارد پایداری از هیدرولیکی به الکتریکی تغییر یافته است.


پارس خودرو P90 با داشبوردی مشابه رنو ساندرو تولید خواهد که تغییراتی جزئی در آن صورت گرفته است. برای این خودرو یک نمایشگر لمسی به همراه سیستم مولتی‌مدیا در نظر گرفته شده و دوربین دنده عقب نیز به تجهیزات آن افزوده شده است. همچنین صفحه کیلومتر به کلی تغییر کرده و پنل کنترل سیستم تهویه مطبوع از حالت دستی به نیمه اتوماتیک تغییر یافته است. در نمونه پروتوتایپ P90، تزیینات کابین از جمله داشبورد و تودری‌ها به رنگ بژ در آمده است.


پارس خودرو کادیلا در گام نخست با جعبه دنده 5 سرعته دستی شاهین همراه می‌شود، اما پروژه P90 اتوماتیک نیز به صورت موازی پیش می‌رود و در فاز دوم و بعد از عرضه نسخه دستی به بازار، کادیلا اتوماتیک نیز با گیربکس6 سرعته اتوماتیک DAE که هم‌اکنون روی شاهین اتوماتیک نصب می‌شود، تولید خواهد شد.


فاز دوم پروژه P90 که با جعبه دنده اتوماتیک همراه می‌شود، تغییراتی نیز در طراحی داشبورد و رودری‌ها و همچنین طراحی نمای کناری خودرو همراه است. به گفته پژمان شاه‌چهره، مدیر پروژه پارس خودرو P90، این خودرو فلسفه اولیه طراحی خود یعنی اقتصادی بودن را حفظ کرده و از نظر قیمتی در محدوده‌ای پایین‌تر از سایپا شاهین قرار می‌گیرد. نسخه نهایی P90 از نیمه دوم سال 1402 وارد چرخه تولید می‌شود احتمالا نامی متفاوت از کادیلا برای آن انتخاب خواهد شد.

 

نظر دهید