شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - کیا سلتوس 2023
گزینه‌ای جذاب در بازار وارداتی‌ها

 

با انتشار ویدیوهایی از کشتی حامل خودروهای کیا در حال حرکت به سمت ایران و همچنین تخلیه این محموله حوالی ساعت 22 شب گذشته در بند لنگه، مصحولات این خودروساز کره‌ای که توسط کوشا خودرو به بازار کشور عرضه ‌می‌شوند، یک قدم دیگر به خیابان‌های کشورمان نزدیک شد. یکی از محصولاتی که برای اولین بار پا به بازار ایران می‌گذارد، کیا سلتوس است که در رده کراس‌اوور‌های ساب کامپکت قرار می‌گیرد و رقیب مستقیم قدرتمندی برای آن وجود ندارد. از این رو، سلتوس می‌تواند با یک قیمت‌گذاری مناسب و عرضه سریع و به موقع این بخش از بازار را از آن خود کند.


کیا سلتوس ابتدا به عنوان یک خودرو کانسپت با نام SP Concept در Auto Expo سال 2018 به نمایش درآمد. سال بعد نمونه SP Signature در نمایشگاه خودرو سئول معرفی شد که هر دو شباهت‌هایی به یکدیگر داشتند و در نهایت با نمونه تولیدی در سال 2019 تفاوت چندانی نداشتند. کیا؛ سلتوس را در سه نمونه تولید می‌کند که نمونه بزرگتر مختص بازار کره با کد فنی SP2 است و دو نمونه دیگر با کد‌های SP2i و SP2c به ترتیب برای بازار هند و چین تولید می‌شوند. نمونه کانسپت SP Concept در انتها تبدیل به نمونه بازار هند و چین شد و SP Signature به نسخه تولیدی در کره جنوبی تبدیل شد که به گفته این شرکت برای افراد جوان و جویای تکنولوژی طراحی و ساخته شده است. علی رغم اینکه کیا یک نسخه تولید جهانی به حساب می‌آید اما به خاطر همپوشانی با استونیک و Xceed در اروپا عرضه نمی‌شود.


نام Seltos از Celtos پسر هرکول و سلتین، اساطیر یونانی برگرفته شده و بر روی پلتفرم K2 کیا و هیوندای توسعه پیدا کرده است و عملا بزرگتر از استونیک، سول، سونت و کوچکتر از سورنتو و اسپورتیج محسوب می‌شود.


این خودرو به تازگی دستخوش تغییر شده که می‌توان به چراغ‌های LED جلو که دیلایت‌های آن تا روی جلو پنجره کشیده شده و همینطور سپر و زیر سپر جدید آن اشاره کرد. در نمای عقب، تزئینات کروم جای خود را به نوار LED متصل کننده دو چراغ داده‌اند که حالا در گوشه‌ها به صورت عمودی طراحی شده‌اند. به این تغییرات می‌توان درب صندوق، سپر و زیر سپر را که به صورت کلی تغییر پیدا کرده‌اند اضافه کرد.



داخل سلتوس فیس‌لیفت که به احتمال بسیار زیاد به ایران خواهد آمد نیز نسبت به نمونه قبلی تغییر پیدا کرده و حالا با دو نمایشگر 10.25 اینچ، سلکتور چرخشی گیربکس نمایی مدرن‌تر به خود گرفته و خود را به دیگر اعضای خانواده نزدیک کرده است.


با توجه به ابعاد این کراس‌اوور، اگر سلتوس به خاک ایران برسد در کلاسی قرار می‌گیرد که رقیب مستقیم قابل توجهی را رو به رو خود نمی‌بیند. طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین دو محور این خودرو برابر با 4390، 1800، 1630 و 2630 میلی‌متر است که با توجه به این اعداد تنها رنو کپچر، لیفان X70، ام‌وی‌ام X22 و بایک X25 در این کلاس هستند که از نظر خروجی پیشرانه و کیفیت ساخت و آپشن‌ها اختلاف فاحشی با سلتوس دارند.


سلتوس با پیشرانه‌های 1.6 توربو، 1.6 و 2 لیتر تنفس طبیعی عرضه می‌شود. نسخه 1.6 لیتر تنفس طبیعی سلتوس دو خروجی 119 و 121 اسب‌بخار قدرت با 151 نیوتن‌متر گشتاور دارد که انتقال قدرت به چرخ‌های جلو و یا هر چهارچرخ بر عهده گیربکس 6 سرعته دستی و 6 سرعته اتوماتیک خواهد بود.


نمونه 1.6 لیتر توربو 175 اسب‌بخار قدرت و 265 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که آن را توسط گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه به چرخ‌ها می‌فرستد. نسخه 1.6 لیتر توربو اسمارت‌استریم با همان گشتاور نسخه گاما، 195 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند که تنها توسط گیربکس 8 سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود.


نسخه 2 لیتر تنفس طبیعی که مختص به بازار آمریکا است 147 اسب‌بخار قدرت و 179 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که توسط گیربکس CVT آن را به چرخ‌های جلو و یا هرچهارچرخ ارسال خواهد کرد. سلتوس در بازار هند، پیشرانه‌های 1.4 و 1.5 لیتر نیز دارند.


از نظر ایمنی این کراس‌اوور کامپکت از سازمان بزرگراه‌های آمریکا یا همان NHTSA 4 ستاره ایمنی دریافت کرده است.

 

نظر دهید


در همین زمینه