شبکه‌های اجتماعی

کیا EV9 مفهومی در نمایشگاه لس‌آنجلس معرفی شد
Automobile Farsi - Kia EV9 Concept

با پنل خورشیدی در قسمت جلوپنجره

 

 

بالاخره انتظارها برای نگاه دقیق به کیا EV9 به پایان رسید و این خودروی مفهومی در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس رونمایی شد. شاسی‌بلند سه ردیفه‌ای که آماده است تا تبدیل به یکی از خودروهای بازار برای کیا شود. پلت‌فرم ماژولار خودروهای الکتریکی کره‌ای E-GMP است که کیا برای EV9 و هیوندای برای سِوِن از آن بهره گرفته است.


کریم حبیب معاون ارشد و رئیس مرکز طراحی جهانی کیا می‌گوید: « اتومبیل مفهومی کیا EV9 یکی دیگر از نقاط عطف ما در سفر باورنکردنی از ابتدای سال 2021 است.»


وی ادامه داد: « امروز مفتخریم که با رونمایی از خودرو شاسی‌بلند تمام الکتریکی خود را در راه تبدیل شدن به پیش‌رو در حرکتی مستمر و پایدار در این صنعت در کنار اهدافمان بیان کنیم؛ اهداف ما در معرفی کیا EV9 ارائه ترکیب پیشرانه پیشرفته با آلایندگی صفر، طراحی بیرونی پیشرفته و فضای داخلی مبتنی بر آخرین دستاوردهای فناوری و نوآورانه است.


طراحی EV9 نشان می‌دهد رویکرد آینده کیا در طراحی خودرو چگونه می‌تواند باشد. اگرچه جزئیات باتری اتومبیل ذکر نشده، اما ظاهرا این خودروی مفهومی می‌تواند تا 482 کیلومتر قدرت پیمایش مسیر داشته باشد. همچنین کیا از چیزی نام می‌برد که نسل بعدی فناوری شارژ فوق سریع برای خودروهای الکتریکی است که باتری EV9 را در کمتر از 30 دقیقه از 10 درصد به 80 درصد شارژ می‌رساند.


اطلاعات مربوط به مشخصات کیا EV9 در حوزه پیشرانه و دیفرانسیل آن بسیار محدود شده، هرچند می‌دانیم که پلت‌فرم E-GMP برای پیکربندی‌های دیفرانسیل عقب و تمام چرخ محرک طراحی شده‌است. طول این اتومبیل مفهومی 4930 میلی‌متر و عرض و ارتفاع آن به ترتیب 2055 و 1790 میلی‌متر بوده و فاصله دو محور آن نیز 3100 میلی‌متر است. کیا EV9 در مقایسه با کیا تلوراید 70 میلی‌متر طول آن کمتر بوده و 65 میلی‌متر عریض‌تر است و فاصله دو محور آن در حد خودروهای شاسی‌بلند غول پیکر است. کیا EV9 در واقع نسخه الکتریکی جایگزین تلوراید خواهد بود.


به زعم اینکه در نگاه اول نسبتا مسطح به نظر می‌رسد اما EV9 دارای چین و چروک‌های زیادی است، هرچند کناره‌های صاف با لبه‌های پخ است. هر دو قوس ایجاد شده برای چرخ‌های جلو و عقب این تصور را ایجاد می‌کنند که از بدنه بیرون زده‌اند و به نوعی قوس‌های عضلانی ایجاد شده را با بدنه هماهنگ می‌کند. این حرکت در طراحی کیا EV9 کمی جسورانه به نظر می‌رسد زیرا آن را به طراحی جیپ و هامر نزدیک می‌کند.
گفته می‌شود کیا EV9 در واقع پیش‌نمایشی از فلسفه طراحی جدید کیا به حساب می‌آید. این در حالی است که تناسب کلی و نمای جانبی شبیه به سِوِن هیوندای است. برداشت کلی کیا در مدل به اندازه کافی تمایز را ایجاد کرده و طعم متمایز بودن را به خوبی نشان می‌دهد اما انتظار این است بسیاری از این قابلیت‌ها در زمان تولید انبوه کاهش پیدا کند.


«صورت ببر» برای نمای بیرونی و البته پیشرفته کیا EV9 توصیف مناسبی است، چراغ‌های LED ماتریسی و الگوی چینش خاص آن‌ها قرار است به عنوان چراغ‌های اصلی استفاده شده و چراغ‌های عمودی نقش daylight را خواهند داشت.

 


خلاقیت و نوآوری دیگری در کیا EV9 برای کمک به بازیابی قدرت الکتریکی اتومبیل استفاده از پنل خورشیدی در قسمت جلوپنجره اتومبیل است. البته اینکه تا چه حد می‌تواند به باتری کمک کند بیان نشده‌است. این اولین بار نیست که اتومبیل برقی از پنل‌های خورشیدی استفاده می‌کند. نیسان لیف نیز همین خلاقیت برای تامین انرژی جانبی خودرو استفاده کرده بود. کیا تاکید دارد که پنل خورشیدی می‌تواند منبع مناسبی برای تامین انرژی جایگزین برای مسافت‌هایی که ایستگاه شارژ در دسترس نیست در اختیار کاربران خودرو قرار گیرد. این بدان معناست هرچند به طور مفهومی کیا EV9 به طور بالقوه می‌تواند در حال حرکت از طریق پرتوهای خورشید شارژ شود.


راندمان آیرودینامیکی کیا EV9 توسط ریل‌های سقفی جمع شونده افزایش یافته که با لمس دکمه می‌توان آن‌ها را بالا یا پایین برد. کیا EV9 مانند سایر خودروهای الکتریکی این شرکت آینه‌های جانبی را کنار گذاشته و از سیستم جدید مانیتورینگ دوربین خودروهای کیا بهره می‌برد.


گفته شده این اتومبیل مفهومی فضای داخلی متحول کننده‌ای دارد، حرکت و سکون و همچنین استفاده از ویژگی‌های طبیعت در طراخی آن کابین خوش منظره‌ای را به نمایش گذاشته است. این بدان معناست که شما یک سقف پانوراما، یک صفحه نمایشگر فوق عریض 27 اینچی و یک فرمان نسبتا بیضی شکل به سبک هواپیما در اختیار دارید.


بر خلاف هیوندای سِوِن، کیا EV9 از چیدمان سنتی صندلی‌ها بهره برده و هر سه ردیف رو به جلو است. با این حال هنگامی که اتومبیل ایستاده است ردیف‌های اول قابلیت چرخش داشته و رو به‌روی صندلی‌های ردیف سه قرار گرفته البته صندلی‌های ردیف دوم نیز به میز تبدیل شده‌اند.


دومین حالتی که ممکن است بتوانید از فوق العاده لذت ببرید، حالتی است که هر سه ردیف صندلی‌ها به سمت عقب خودرو چرخیده و در عقب اتومبیل باز می‌شود و شما این امکان را دارید تا مانند یک آمفی تاتر موقت به فضای بیرونی خیره شوید.


تمرکز کیا بر ایجاد حس پایداری و وفاداری باعث شده تا تیم طراحی از عنصر آب برای استفاده از رنگ‌ها الهام گرفته‌اند، رنگ‌های به کار گرفته شده به آرامش، آسایش و رفاه مربوط هستند. جالب آن‌که از تورهای ماهی بازیافتی برای ایجاد کفپوش اتومبیل، از بطری‌های پلاستیکی بازیافتی و الیاف پشم بازیافتی برای پارچه صندلی‌ها استفاده شده است و سرتاسر فضای داخلی کیا EV9 از چرم گیاهی است.


در نهایت قرار است کیا EV9 به عنوان پرچمدار شاسی‌بلندهای کیا شناخته شده و این مدل سه ردیفه همزمان با هیوندای آیونیک 7 در سال 2024 به بازار عرضه خواهند شد.

 

 

نظر دهید


در همین زمینه