شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - کیا EV9
توسعه بر اساس پلتفرم ماژولار E-GMP

 

دو هفته قبل کیا پرچمدار سه ردیف الکتریکی خود به نام Ev9 را معرفی و اطلاعات مربوط به قوای فنی آن را به بعد کرد. کیا EV9 بر اساس پلتفرم ماژولار جهانی E-GMP گروه هیوندای موتور همراه با باطری‌های نسل چهارم توسعه پیدا کرده است.


نسخه پایه EV9 RWD Standard دارای یک موتور الکتریکی به قدرت 215 اسب‌بخار قدرت و 350 نیوتن‌متر گشتاور است که نیرو خود را از باطری 76.1 کیلووات ساعت می‌گیرد. طبق اطلاعات کیا این شاسی بلند می‌تواند طی مدت زمان 8.2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.


برای خریدارانی که برد بیشتری را ترجیح می‌دهند کیا مدل EV9 RWD Long Range را پیشنهاد می‌کند که از یک موتور الکتریکی به قدرت 201 اسب‌بخار بهره می‌برد. نیروبخش این موتور باطری 99.8 کیلووات ساعت است که با یکبار شارژ و رینگ‌های 19 اینچ برد مسافت 541 کیلومتر را در چرخه WLTP به ثبت می‌رساند. شتاب 0 تا 100 این نسخه 9.4 ثانیه خواهد بود.


نسخه EV9 AWD با همان باطری بزرگتر 99.8 کیلووات ساعت با دو موتور الکتریکی 380 اسب‌بخار قدرت و 600 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که شتاب اولیه 6 ثانیه دارد. اگر این شتاب برای خریداران کافی نباشد آنها می‌توانند ویژگی Boost را از فروشگاه Kia Connect تهیه کنند تا شتاب را به 5.3 ثانیه کاهش و گشتاور را به 700 نیوتن‌متر افزایش دهند. سیستم Kia Connect این امکان را به مشتریان می‌دهد که خدمات دیجیتال و آپدیت‌های هوایی را به صورت مداوم در اختیار داشته باشند. به طور مثال ویژگی Digital Pattern Lighting Grille در نسخه GT-Line را می‌توان از طریق Lighting Pattern تقویت کرد. سیستم کمک پارک از راه دور و ناوبری تله‌متری را نیز می‌توان از این طریق فعال می‌شوند.


کیا بُرد مسافت EV9 RWD و EV9 AWD را فاش نکرد اما در این خصوص گفت: «سیستم شارژ فوق سریع 800 ولتی می‌تواند در 15 دقیقه انرژی مورد نیاز 238 کیلومتر را تامین کند. این خودروها از سیستم Vehicle-to-Load (V2L) پشتیبانی می‌کنند که انرژی مورد نیاز برای شارژ وسایلی مانند لپتاپ و یا برق مورد نیاز کمپ را فراهم خواهد کرد.»


کیا EV9 از سیستم Highway Driving Pilot (HDP) بهره می‌برد که رانندگی خودکار سطح 3 را در اختیار راننده قرار می‌دهد. به لطف 15 حسگر از جمله دو لیدار، HDP قادر خواهد بود اشیا را در یک میدان دید 360 درجه اسکن و تشخیص دهد تا از برخورد احتمالی جلوگیری شود.

 


از امکانات کیا EV9 می‌توان به فناوری باند فوق عریض UWB که خودرو را از طریق گوشی کنترل می‌کند، دستیار جلوگیری از برخورد عقب RCCA، جلوگیری از برخورد نقطه کور BCA، حفظ بین خطوط LKA، محدودیت سرعت هوشمند ISLA، کروز کنترل هوشمند مبتنی بر ناوبری NSCC و .. اشاره کرد.


از نظر ابعاد کیا EV9 مشابه تلوراید است که 5010 میلی‌متر طول، 1980 میلی‌متر عرض، 1755 میلی‌متر ارتفاع و 3100 میلی‌متر فاصله بین دو محور که از تلوراید بیشتر شده دارد. ضریب آیرودینامیک این خودرو 0.28 عنوان شده که به لطف پوشش زیر بدنه سه بعدی، رینگ‌های آیرودینامیک 19، 20 و 21 اینچ و پرده‌های هوا خلاقانه به دست می‌آید.

نظر دهید


در همین زمینه