شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - رنو اسپس
از MPV به SUV

 

سال 1984 نسل اول رنو اسپس روی خط تولید قرار گرفت تا یکی از بهترین MPVهای اروپا متولد شود. سال 2002 نسل چهارم معرفی شد که به طور کامل توسط رنو توسعه پیدا کرد و دیگر ماترا در آن دخیل نبود. رنو نسل چهارم را 13 سال تولید و سپس در سال 2015 آن را با نسل پنجم که دیگر استایلی شبیه به کراس‌اوورها پیدا کرده بود جایگزین کرد. نسل پنجم نیمی از راه را برای تغییر کلاس رفته بود اما حالا نسل ششم کاملا استایل اسپس را از MPV به SUV تبدیل کرده است.


اگر دقت نظر بیشتری به خرج دهیم متوجه خواهیم شد که در اصل رنو اسپس یک نسخه شاسی بلند از کراس‌اوور جمع و جور Austral با تغییرات جزئی در طراحی محسوب می‌شود. در حالی که اکثر خودروها تمایل به افزایش وزن و ابعاد دارند این نسخه میل به کاهش هر دو پارامتر دارد. نسل ششم نسبت به نسل قبلی 14 سانتیمتر کوتاه‌تر، 215 کیلومتر سبک‌تر و 32 میلی‌متر ارتفاع کمتری دارد.

 


پس از باز شدن در عقب برقی رنو اسپس، فضای استاندارد با هفت صندلی، 159 لیتر خواهد بود اما با خواباندن این ردیف این عدد به 1818 لیتر می‌رسد. در حالت 5 صندلی استاندارد فضای بار 777 لیتر خواهد بود که اگر خریدار آن را کمی به جلو بکشد، 39 لیتر فضای بیشتری دریافت خواهد کرد. از آنجا که نور بیشتر به بزرگتر نشان دادن فضا کمک می‌کند خریداران می‌توانند سقف شیشه‌ای 1.33 در 0.84 متر را برای اسپس سفارش دهند. بر اساس تریم انتخاب شده ( تکنو، آیکونیک، آلپین ) رینگ‌ها می‌توانند 19 یا 20 اینچ باشند. پایین‌ترین تریم اسپس نسل ششم نیز از نمایشگر دیجیتال 12.3 اینچ پشت فرمان و 12 اینچ سیستم اطلاعات و سرگرمی بهره می‌برد. نمایشگر 9.3 اینچ هدآپ دیسپلی نیز به صورت سفارشی نصب می‌شود. داخل اسپس پد شارژ وایرلس، یک جفت سوکت 12 ولت و دو پورت USB-C برای هر ردیف موجود است.


مانند آسترال؛ اسپس جدید نیز با قوای محرکه دیزل عرضه نخواهد شد. به جای آن خریداران می‌توانند این شاسی بلند سایز متوسط را با پیشرانه سه سیلندر 1.3 لیتر بنزینی توربو همراه با دو موتور الکتریکی خریداری کنند که در مجموع 191 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. رنو معتقد است که با استفاده از این قوای محرکه، مصرف سوخت به 4.7 لیتر در 100 کیلومتر و انتشار گاز گلخانه‌ای 105 گرم در کیلومتر می‌رسد. شتاب رنو اسپس 8.8 ثانیه و بیشینه سرعت آن نیز 175 کیلومتر بر ساعت عنوان شده است.


سیستم تعلیق مولتی‌لینک در عقب، یکی از برگ‌های برنده اسپس در کلاس خود محسوب می‌شود اما به غیر از این، مهمترین و جذاب‌ترین مزیت رقابتی اسپس فرمان‌پذیری چرخ عقب است که می‌تواند شعاع گردش آن را به 10.4 متر کاهش دهد.

 

نظر دهید


در همین زمینه