شبکه‌های اجتماعی

شورولت نسخه برقی بلیزر را معرفی کرد
اتومبیل فارسی - شورولت برقی بلیزر

با سیستم رانندگی نیمه خودران

 

شورولت پس از پیش‌نمایش‌های مختلف از بلیزر برقی، سرانجام این خودرو را معرفی کرد. آخرین مدل از شاسی بلند پرفورمنس شورولت نسخه تریل بلیزر SS بود که با پیشرانه هشت سیلندر 6 لیتر 395 اسب‌بخار قدرت و 542 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کرد. شتاب این مدل 5.4 ثانیه و بیشینه سرعت آن نیز 209 کیلومتر بر ساعت بود. این اعداد همچنان قابل احترام هستند اما در دنیای امروزی غرش پیشرانه 8 سیلندر چندان اهمیتی ندارد و شرکت‌ها به سمت لاین‌آپ برقی حرکت می‌کنند. شورولت نیز از این قاعده مستثنا نیست و برای به دست آوردن سهم بیشتری از بازار، بلیزر EV SS را معرفی کرده است.

 

بلیزر اس‌اس برقی از دو موتور الکتریکی بهره‌می‌برد که 557 اسب‌بخار قدرت و 878 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. شورولت حالتی با نام Wide Open Watts برای این خودرو در نظر گرفته‌است که با استفاده از آن شتاب این خودرو به زیر 4 ثانیه می‌رسد.

 

شورولت این خودرو را در تریم‌های LT, 2LT, RS, SS1 عرضه خواهد کرد که هرکدام ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. تریم LT دارای بدنه تک رنگ با رینگ و چرخ استاندارد 19 اینچی و جلوپنجره هم رنگ با بدنه هستند. تریم RS با توجه به تم اسپرت‌تر، دارای جلوپنجره مشکی براق، رکاب‌های اسپرت مشکی، لوگو نورانی شورولت، رینگ 21 اینچ و نوار نورانی بین دو چراغ است. بالاترین تریم یعنی SS از جلوپنجره متفاوت همراه با اسپلیتر جلو، بدنه دو رنگ، لوگو SS، رینگ‌های 22 اینچ و ترمز برمبو بهره می‌برد.

 

طراحان شورولت درب درگاه شارژ این خودرو را به صورتی طراحی کردند که تنها با یک لمس به صورت اتوماتیک باز و فرایند شارژ به سهولت انجام شود. از درب‌های اتوماتیک صحبت شد و باید این را اضافه کنیم که شورولت بلیزر دارای تکنولوژی presence-based است که به صورت اتوماتیک درب صندوق را با حضور فرد در پشت خودرو باز می‌کند. این بدان معناست که مالکین برای باز کردن درب صندوق نیاز به استفاده از ریموت و حتی سنسور تشخیص پا ندارند. اما نکته اصلی این است که این سیستم به صورت اشتباه درب را باز نخواهد کرد و نقاط خاصی را برای حس کردن حضور شخص طراحی کردند تا از باز شدن اشتباهی درب صندوق جلوگیری شود. این سیستم قابلیت این را دارد که توسط مالک روشن و یا خاموش شود.

 

مقامات شورولت پیشنهاد داده بودند تا قسمت EV از پشت نام بلیزر حذف شود و تنها نام Blazer بر روی خودرو باقی بماند زیرا تنها نقطه مشترک این خودرو با نمونه بنزینی نام آن است و هیچگاه مشتریان نمی‌توانند آن را با نمونه بنزینی اشتباه بگیرند. در آینده نیز شورولت قصد دارد تا تمام لاین‌آپ خود را برقی کند.

 

کابین بلیزر یکی دیگر از نقاط قوت این شاسی بلند الکتریکی است. طراحی این کابین مینیمالیستی طراحی شده و طراحان برای برخی موارد مانند دریچه‌های گرد هوا از نسخه‌های پیشین الهام گرفته‌اند که در اینجا کمی به کامارو نیز شباهت دارد. تمام تریم‌ها از نمایشگر دیجیتال 11 اینچ پشت فرمان و سیستم اطلاعات و سرگرمی 17.7 اینچ که به سمت راننده متمایل شده استفاده می‌کنند. این سیستم مجهز به مسیریاب ویژه و مخصوص خودروهای برقی است که ایستگاه‌های شارژ و میزان مصرف و شارژ باطری را نشان می‌دهد. در بخش تجهیزات تریم RS و SS دارای فرمان D کات و گرمکن و سرد کن صندلی‌های جلو هستند اما تریم SS با گرمکن ردیف عقب و روکش میکروفایبر جیر قرمز رنگ از تریم‌های دیگر متمایز می‌شود.

 

فضای ردیف جلو بسیار دلباز و مناسب است اما ردیف عقب فضا برای سر و شانه به علت شیب انتهای سقف کم خواهد بود. در مقابل فضای پا برای سرنشینان عقب به اندازه کافی وجود دارد. صندلی ردیف دوم به صورت برقی خوابانده نمی‌شود که برای شاسی بلند 65.995 دلار بسیار نا امید کننده است. سرنشینان ردیف دوم از سقف شیشه‌ای، خروجی USB-C و دریچه‌های هوا بهره‌مند هستند که کنترل آن در اختیار ردیف جلو خواهد بود.

 

بلیزر جدید از سیستم رانندگی نیمه خودران Super Cruise استفاده می‌کند که در بیش از 321.869 کیلومتر از جاده‌های آمریکا و کانادا کاربردی است. ترمز اضطراری اتوماتیک، هشدار برخورد از جلو، ترمز عدم برخورد با عابر پیاده از جلو، رادار نشان‌دهنده فاصله تا خودرو جلو، دستیار بین خطوط و هشدار خروج از خط، سیستم نوربالا IntelliBeam، ترمز خودکار معکوس و دستیار پارک پیشرفته برخی از امکانات این خودرو را تشکیل می‌دهند.

 

بلیزر نیز مانند کدیلاک لیریک از پلتفرم Ultium جنرال موتورز که مخصوص خودرو‌های برقی است استفاده می‌کند. با این حال بلیزر با توجه به اینکه در سه حالت دیفرانسیل جلو، دیفرانسیل عقب و چهارچرخ عرضه می‌شود از موقعیت خاص‌تری نسبت به لیریک بهره می‌برد. با این اوضاف در حالی که بیشتر پلتفرم‌ها به سازندگان اجازه می‌دهند تا هر سه حالت را در یک قالب داشته باشند، جالب است که شورولت تصمیم گرفته تا با نیاز مشتریان و درخواست آنها هر سه مدل را تولید کند. این دید شورولت به مشتریان در مناطق سردسیر و برفی اجازه می‌دهد تا خودرو چهارچرخ محرک را سفارش دهند و یا شخصی در مناطق گرمسیر که نیاز به چسبندگی ندارد می‌تواند دیفرانسیل جلو و یا عقب را انتخاب کند.

 

تریم پایه 1LT با دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود و برد مسافت آن 398 کیلومتر است. 2LT نیز به صورت استاندارد دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود که مشتریان می‌توانند گزینه چهارچرخ محرک را بر روی آن سفارش دهند. در عین حال این تریم می‌تواند از باطری بزرگتر استفاده کند که برد ان را به 472 کیلومتر می‌رساند. تریم RS در دو نوع دیفرانسیل جلو و دیفرانسیل عقب تولید می‌شود و گزینه چهارچرخ محرک برای این تریم اختیاری و آپشنال است.پیمایش این تریم 515 کیلومتر خواهد بود. در نهایت بالاترین تریم یعنی SS با حالت چهارچرخ محرک و برد 467 کیلومتر با یکبار شارژ به بازار عرضه خواهد شد. تمام مدل‌ها از تکنولوژی one-pedal استفاده می‌کنند که باعث می‌شود تا پس از برداشته شدن پا از روی پدال گاز خودرو متوقف شود.

 

جزئیات دقیق و کاملی در خصوص شارژ و شارژر‌ها اعلام نشده است اما طبق شنیده‌ها این خودرو قابلیت شارژ 11.5 کیلووات سطح 2 را دارد و می‌تواند توسط شارژر 190 کیلووات DC نیز شارژ شود. اگر بلیزر با شارژر DC  شارژ شود می‌تواند در کمتر از 10 دقیقه شارژ مورد نیاز مسافت 126 کیلومتر را به دست بیاورد. یکی از نکات منفی این خودرو استاندارد نبودن شارژر دو سطحی است که به مالکین اجازه می‌داد تا با پریز‌های 120 ولت و 240 ولت خودرو خود را شارژ کنند.

 

شورولت در حال حاضر رزرو برای این خودرو را آغاز کرده است. تریم 1LT 44.995، تریم 2LT 47.595، تریم RS 51.995 و تریم SS 65.995 دلار قیمت دارند. زمان عرضه برای 1LT سه ماهه اول 2024، زمان عرضه RS و 2LT تابستان 2023 و SS اواخر سال 2023 مشخص شده است.

 

نظر دهید


در همین زمینه