شبکه‌های اجتماعی

از هشتگ‌های اعتراضی تا قیمت‌ نجومی سایپا شاهین در بازار
اتومبیل فارسی - سایپا شاهین

 آیا شاهین در بازار آزاد خرید و فروش می‌شود؟

 از زمان رونمایی محصول پلتفرم SP100 با نام رهام در تیر ماه 1397 در نمایشگاه خودرو شیراز، تا تحویل اولین سری از نسخه نهایی آن به مشتریان در واپسین روزهای سال 1399، سایپا با حواشی و مشکلات فراوانی بر سر عرضه این محصول دست و پنچه نرم کرده است. 

از بازگشت تحریم‌ها و مشکلاتی که بر سر انتخاب پیشرانه و جعبه‌دنده این محصول ایجاد شد، تیپ‌بندی و سطح آپشن‌ها و تجهیزات و همچنین تغییر نام رهام به شاهین که بگذریم، بحث قیمت‌گذاری سایپا شاهین و شایعه حذف آپشن‌هایی نظیر نمایشگر داخل کابین، سانروف و روکش چرمی صندلی‌ها از مهم‌ترین موانعی بود که بر سر راه شاهین قرار گرفت.

 

اگرچه تمامی این مشکلات به مرور زمان و با انتشار اطلاعات کامل‌تری از شاهین برطرف شد، اما دریافت پیش‌پرداخت 80 میلیون تومانی در زمان ثبت نام این محصول از سوی سایپا در خرداد ماه 1399 این ذهنیت را ایجاد کرد که با توجه به قانون دریافت حداکثر 50 درصد ارزش خودرو در طرح‌های پیش‌فروش، قیمت نهایی شاهین برای مصرف کننده در حدود 160 میلیون تومان خواهد بود. 

از طرفی شورای رقابت که هر سه ماه یکبار بر اساس میزان تورم بخشی اعلام شده از سوی بانک مرکزی و تغییر قیمت نهاده‌های تولید اقدام به اعلام قیمت جدید کارخانه‌ای خودروهای تولید داخل می‌کند در آذر ماه 1399 قیمت سایپا شاهین را 236 میلیون و 400 هزار تومان اعلام کرد و با احتساب 13 درصد مالیات و عوارض شماره‌گذاری، قیمت مصرف کننده شاهین به حدود 264 میلیون تومان رسید. 

 

پس از اعلام این قیمت، بسیاری از مشتریانی که پیش از این نسبت به ثبت نام شاهین اقدام کرده بودند با متهم کردن سایپا به گران فروشی، اعتراض‌های گسترده‌ای را مبنی بر عدم ارزش خرید این محصول با قیمت اعلام شده از سوی شوراری رقابت ابراز کردند که حواشی بسیاری را در فضای مجازی ایجاد کرد.

حالا همان مشتریانی که با تجمع‌های اعتراضی و هشتگ «نه به شاهین 160 میلیونی» در فضای مجازی به دنبال کاهش قیمت کارخانه‌ای شاهین بودند، به فاصله کمتر از 24 ساعت پس از تحویل تحویل خودروی خود، آگهی‌های فروش این محصول را در پلتفرم‌های آنلاین فروش خودرو درج کرده‌اند و قیمت‌ 450 تا 900 میلیون تومانی و گاه بیشتر برای شاهین در این آگهی‌ها پیشنهاد داده‌اند. صرف نظر از ممنوعیت فروش سایپا شاهین به دلیل در رهن بودن سند، اعلام چنین قیمتی برای سایپا شاهین در بازار آزاد هیچ توجیهی ندارد. 

 

به نظر می‌رسد که جو روانی و آغاز تحویل سایپا شاهین چنین حباب قیمتی را ایجاد کرده و عملا خرید و فروشی با این قیمت‌ها صورت نگیرد. اما این مساله نشان می‌دهد که علی‌رغم اعتراضات اولیه نسبت به قیمت اعلام شده از سوی شورای رقابت، دلالان و سودجویان تنها به دنبال سودهای چند صد درصدی خود هستند و نه ارزش خرید محصول و دلسوزی برای جیب مشتریان واقعی!

 

 

نظر دهید


در همین زمینه