شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - ایران گرجستان
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و گرجستان  اعلام کرد

 در شرایطی که فرآیند واردات خودرو از کشورهای دیگر با محدودیت‌های بسیاری روبه‌روست، خبر از واردات ماشین های ساخت گرجستان به ایران رسیده است.

به گزارش اتومبیل فارسی به نقل از گجت نیوز، با گذشت دو سال از آزادسازی واردات خودرو به کشور، هنوز خبری از واردات خودرو در تیراژ بالا نیست. حال در وضعیتی که بخش عمده واردات از برندهای چینی انجام می‌شود، در جدیدترین اخبار خودرو احتمال واردات ماشین های ساخت گرجستان به ایران مطرح شده است.

  

احتمال واردات ماشین های ساخت گرجستان به ایران

در دو سالی که از تصویب و اجرایی شدن آیین‌نامه واردات خودرو می‌گذرد، همچنان شاهد واردات خودرو در تیراژ بالا نیستیم و شاید شمار مجموع خودروهای وارداتی به کشور به ۵۰ هزار دستگاه هم نرسد. در این شرایط، طرح ایده واردات خودرو از گرجستان را می‌توان خبر خوبی قلمداد کرد.
ماجرا از این قرار است که اخیرا فاطمه مقیمی، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و گرجستان در گفتگویی با رسانه‌ها از احتمال ورود خودروهای ساخت گرجستان به ایران خبر داده است.

خانم مقیمی با اشاره به رشد صنعت خودرو در گرجستان و قیمت تمام‌شده بهتر خودروهای ساخت این کشور نسبت به دیگر محصولات وارداتی، بیان کرد گرجستان به‌دلیل موقعیت مناسبی که در میان دو قاره آسیا و اروپا دارد، به بازارهای بزرگ بین‌المللی دسترسی خوبی دارد و می‌تواند پل ارتباطی ایران و بازارهای جهانی باشد.

 

تحریم، دلیل واردات قطره‌چکانی خودرو

همان‌طور که در ابتدای بحث اشاره شد، در مدتی که از اجرایی شدن قانون واردات خودرو می‌گذرد، واردات خودرو در تیراژ بالا انجام نشده است. مسئله اساسی که واردکنندگان در این حوزه با آن مواجه هستند، عدم امکان همکاری گسترده با خودروسازان بزرگ دنیاست. از سویی تحریم‌های گسترده صنایع خودروسازی ایران توسط آمریکا، کار را برای همکاری خودروسازان و واردکنندگان ایرانی با بزرگان این صنعت در سطح جهان دشوارتر کرده و همین موضوع باعث شده تا بخش عمده واردات به روش‌هایی غیر رسمی انجام شود.
در این خصوص ذکر مثالی خالی از لطف نیست و آن اینکه اگر به خاطر داشته باشید حدود دو سال پیش خبر از واردات محصولات کیا از نمایشگاه‌های خودرو کشورهای حاشیه خلیج فارس رسید. گرچه این خبر رسما نه تایید شد و نه تکذیب، خود نشانی از فرآیند پیچیده واردات بود.

همه این مسائل دست به دست هم داده تا عمده خودروهای وارداتی به ایران محصولات چینی باشند. جالب است که حتی خودروهای غیرچینی وارداتی نیز معمولا مونتاژ چین هستند و از این جمله می‌توان به فولکس واگن ID.۴ یا آئودی Q۵ برقی اشاره کرد که در واقع در چین تولید شده‌اند.

حال که خبر واردات ماشین های ساخت گرجستان به ایران مطرح شده، انتظار می‌رود خودروهای هدف در این فرآیند، محصولاتی مونتاژ شده در گرجستان باشند. البته باید در نظر داشت که با توجه به موقعیت خاص گرجستان و تلاش این کشور برای عضویت در اتحادیه اروپا، ممکن است تجارت رسمی تولیدکنندگان آنها با ایران مشمول هزینه‌هایی شود که این کشور مایل به متحمل شدن آن‌ها نباشد.

 

وضعیت صنعت خودروسازی گرجستان

گرجستان به‌عنوان کشوری کوچک در جوار اروپای شرقی، یکی از پرشمار کشورهای حاصل از فروپاشی شوروی است و امروزه با ترکیه، ارمنستان، آذربایجان و روسیه هم‌مرز است. همین قدمت کوتاه عمر گرجستان باعث شده تا برخی از خود بپرسند آیا چنین کشوری دارای یک صنعت خودروسازی قابل اعتنا هست یا خیر؟
در پاسخ باید گفت که دولتمردان گرجی در سالیان اخیر با تکیه بر درآمدهای حاصل از گردشگری، تولید و بازرگانی توانسته‌اند گرجستان را به یکی از پیشروان رشد اقتصادی در منطقه قفقاز بدل کنند و از موقعیت استراتژیک این کشور در بین آسیا و اروپا بهترین استفاده را ببرند.

بنا بر آمارهای بانک جهانی، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی گرجستان در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به‌طور متوالی بیش از ۱۰ درصد بوده است و همین مسئله توجه شرکت‌های خارجی را جلب کرده است. از جمله این موارد باید به کیا موتورز اشاره کرد که در حال حاضر کارخانه آن در گرجستان به تولید خودروهایی چون کیا کارناوال و کیا سول می‌پردازد.

شرکت Kutasi Auto یک خودروساز دیگر در گرجستان است که در سال ۲۰۱۸ فعالیت خود را آغاز کرده و به مونتاژ خودروهای برندهای مختلفی از جمله فورد، مرسدس بنز و کیا می‌پردازد.

در مجموع باید اذعان کرد که صنعت خودروسازی گرجستان، صنعتی نوپاست که بخش عمده موفقیت خود را مرهون حمایت‌های اتحادیه اروپاست. با این وصف و با توجه به تحریم‌های بین‌المللی، تصور واردات ماشین های ساخت گرجستان به کشور کمی بعید به‌نظر می‌رسد.

 

نظر دهید


در همین زمینه