شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - بستیون NAT
بر اساس اعلام اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور

 به گزارش اتومبیل فارسی به نقل از گجت نیوز، بر اساس سیاست‌های دولت سیزدهم و شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوای کلانشهرهای کشور، به‌روزرسانی ناوگان حمل و نقل درون شهری و افزایش ایمنی خدمات به شهروندان، در نهایت ۴ خودرو برقی مجوز پلاک گذاری از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی را دریافت کردند.

 

چهار خودرو برقی مجاز برای استفاده در ناوگان تاکسی رانی تهران

طبق اعلام مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور، در حال حاضر ۲۰۰ هزار دستگاه تاکسی به سن فرسودگی رسیده است؛ بنابراین با یک انباشت فرسودگی در بخش تاکسی‌رانی مواجه هستیم و لازم است یک عزم فرادستگاهی شکل بگیرد. همچنین در چارچوب ماده ۸ قانون هوای پاک، دولت باید نسبت به تخصیص تسهیلات ارزان قیمت در این بخش اهتمام داشته باشد تا نهایتاً شاهد نوسازی این ناوگان باشیم.

مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور در ادامه ضمن تشریح پروسه معرفی خودروهای برقی به پلیس برای شماره گذاری، اظهار کرد محصولات معرفی شده به کمیته فنی شورای عالی ترافیک، خودروهای بستیون نات ایران خودرو، JMEV لونا و دانگ فنگ E۷۰ شرکت ایران خودرو، چانگان EODO شرکت سایپا، هونگچی E-QM۵۰ شرکت بهمن موتور، ونوسیا D۶۰ EV PLUS و Volkswagen ID۴ شرکت مکث موتور، EU۵ شرکت دیار خودرو، E۵۰A شرکت کرمان موتور و YUDO۳ شرکت اکسیم بودند؛ در نهایت پس از بررسی‌های انجام شده در این مرحله، مشخص شد که خودروهای بستیون نات شرکت ایران خودرو، چانگان EODO شرکت سایپا، VENUCIA D۶۰ EV PLUS شرکت مکث موتور و E۵۰A شرکت کارمانیا (کرمان موتور) امکان دریافت پلاک تاکسی شهری را به منظور فعالیت در حوزه حمل و نقل عمومی شهری دارا هستند.

 

گسترش زیرساخت‌های توسعه تاکسی برقی

وی در خصوص گسترش زیرساخت‌های توسعه تاکسی برقی بیان کرد پس از کرج، زیرساخت شارژ برای ناوگان برقی در شهر اراک به‌عنوان شهری که درگیر با معضل آلودگی هواست، آماده شد و در گام اول نیز ۱۰ دستگاه اتوبوس برقی و در گام بعدی تعداد بیشتری اتوبوس و تاکسی برقی اضافه خواهند شد. سایر کلان‌شهرها هم این رویه را ادامه خواهند داد. مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور همچنین با اشاره به حمایت‌های وزارت کشور بیان کرد روند نوسازی با استفاده از خودروهای برقی رو به جهش است و تا پایان سال تعداد بیشتری از کلانشهرهای کشور از خودرو برقی بهره‌مند خواهند شد.

 

اعطای تسهیلات به متقاضیان خرید خودروهای برقی

از سویی دیگر شادی مالکی، سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر سازمان تاکسیرانی شهر تهران، توسعه تاکسی های برقی را اقدامی مثبت خواند و از تلاش این سازمان برای سرعت بخشیدن به طرح جایگزینی تاکسی های فرسوده به‌منظور کاهش آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل ایمن و پاک در کلانشهر تهران خبر داد.

طبق گفته‌های این مقام مسئول، قرار است ۲۷۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی از محل قرارداد شهرداری با شرکت‌های چینی وارد تهران شود و ۲۷۰۰۰ تاکسی دیگر هم وزارت صمت به شهرداری تهران تحویل می‌دهد. ۴ شرکت خودروساز فوق، خودروهای برقی خود را معرفی کرده‌اند، توافق‌نامه‌ها امضا شده و تعدادی تاکسی نیز رونمایی شده است؛ اما همه آنها در انتظار پلاک‌گذاری هستند؛ بعد از نصب پلاک «ت»، فعالیت این خودروها در خطوط تعیین شده آغاز خواهد شد.

شادی مالکی تاکید کرده بود که در مرحله نخست، ۱۰۰۰ دستگاه تاکسی برقی جک مدل E۵۰A به متقاضیان واگذار خواهد شد و پس از تکمیل ظرفیت، بلافاصله نام‌نویسی از متقاضیان برای ۱۰۰۰ دستگاه خودروی برقی دیگر آغاز می‌شود. به‌گفته مالکی، در این طرح تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی از سوی شهرداری تهران و همچنین تسهیلات ۶۰۰ میلیون تومانی با کارمزد پایین از سوی خودروساز به رانندگان متقاضی اعطا می‌شود.

 

نظر دهید