شبکه‌های اجتماعی

تردد چانگان CS55 در تهران با پلاک گذرموقت
Automobile Farsi - Chang’an CS55 - Tehran

آیا چانگان برای عرضه دومین کراس‌اوور خود در ایران آماده می‌شود؟

چانگان CS55 کراس‌اوور سگمنت C چانگان است که در سال 2017 در یکی از نمایشگاه‌های محلی چین به نمایش درآمد. عرضه این کراس‌اوور از پایان سال 2017 برای بازار چین آغاز شد و به تازگی فیس‌لیفت جدیدی از آن با پیشرانه قوی‌تر و با تغییرات اندک در جلوپنجره و سپر که باعث بهبود بدنه خودرو شده است، ساخته و در 18 اردیبهشت‌ ماه در چین رونمایی شد. سابقه چانگان در ایران به تولید چانگان CS35  سدان ایدو برمی‌گردد. سایپا چانگان CS35 را که که از چانگان CS55 کوچک‌تر است در ایران به صورت CKD مونتاژ و به بازار عرضه می‌کند.

سایپا کراس‌اوور متوسط چانگان را برای نخستین بار در نمایشگاه اتومبیل تهران سال 1396 به نمایش در آورد. هر چند در کنار چانگان CS55 مدل‌ بزرگ‌تر CS75 به نمایش گذاشته شده بود، اما این روزها شاهد تردد چانگان CS55 با پلاک گذرموقت در تهران هستیم. این در حالی است که سایپا این روزها برای تامین قطعه‌ها و ادامه مونتاژ چانگان CS35 نیز با مشکل‌های گوناگونی دست و پنجه نرم می‌کند. هر چند به نظر می‌رسد این خودرو در حال گذراندن مراحل آزمایش فنی برای دریافت مجوزهای شماره گذاری است، اما سایپا این موضوع را تایید نمی‌کند.

از ویژگی‌های فنی چانگان CS55 می‌توان به پیشرانه 4سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژ کد JL476ZQCD با توان 153 اسب‌بخار و گشتاور 225 نیوتن‌متر اشاره کرد که در فیس‌لیفت جدید این اتومبیل از پیشرانه BlueCore با گنجایشی مشابه اما با توان 156 اسب‌بخار استفاده شده که نمونه در حال آزمایش از گونه اول است. این کراس‌اوور 5 سرنشین چینی از گیربکس 6 سرعته اتوماتیک بهره می‌برد و از نظر فنی از کیفیت بالاتری نسبت به چانگان CS35 برخوردار است. چانگان CS55 همچنین با همین پیشرانه از جعبه دنده دستی 6سرعته نیز استفاده می‌کند.
چانگان CS55 از نظر اندازه در میانه کراس‌اوورهای چانگان قرار دارد و دو مدل کوچک‌تر و دو مدل بزرگ‌تر از آن در سبد محصولات این شرکت قرار دارند. اندازه چانگان CS55 در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4500، 1855 و 1690 میلی‌متر بوده و فاصله دو محور آن 2650 میلی‌متر است. وزن این اتومبیل با جعبه دنده دستی 1460 کیلوگرم و در نسخه اتوماتیک 1520 کیلوگرم است. چانگان برای مدل CS55 از رینگ 18 اینچی بهره گرفته است. این خودرو در مقایسه با مدل CS75 در طول 150 میلی‌متر کوتاه‌تر است، اما پهنای آن  5 میلی‌متر بیش‌تر است.
نسخه فیس‌لیفت چانگان CS55 که تنها پس از یک سال از عرضه نسخه اولیه آن به بازار عرضه شده، برای بهبود عملکرد پیشرانه این اتومبیل، هماهنگ‌سازی آن با جعبه دنده اتوماتیک و تغییراتی در سپر جلو و جلوپنجره به بازار معرفی شده است. با این فیس‌لیفت جدید، چانگان CS55 از طراحی وابسته به دیگر مدل‌های این شرکت جدا شده و به مرور شخصیت مستقلی در بین محصولات این شرکت پیدا می‌کند. بهبود عملکرد نسخه فیس‌لیفت چانگان CS55 در شتاب خودرو در رسیدن به سرعت 100 کیلومتر برساعت مشخص است. شتاب صفر تا 100 این اتومبیل در مدل سال 2018، برابر با 11.78 بوده که در نسخه فیس‌لیفت آن به 11.25 کاهش پیدا کرده است. سیستم ترمز این اتومبیل نیز برای رسیدن از سرعت 100 کیلومتر به صفر در مدل فیس‌لیفت ارتقا یافته و از 41 متر به 40 رسیده است. همچنین بر اساس تست‌های انجام شده مصرف سوخت ترکیبی این اتومبیل هفت لیتر در هر 100 کیلومتر بوده و نسبت به نسخه قبل از آن بهبود چشم گیری داشته و از 9.73 به 7 لیتر رسیده است.
در داخل چانگان CS55 امکانات مناسبی به کار گرفته شده و از جمله آن‌ها می‌توان به خطوط قرمز رنگ در نقاط مختلف تودوزی، نمایشگر لمسی 8 اینچی و دکمه‌های میانبر فیزیکی در میانه داشبورد و روی فرمان اشاره کرد. همچنین طراحان چانگان برای پشت فرمان از نمایشگر LCD بهره گرفته‌اند.
طراحی ظاهری چانگان CS55 به نوعی است که علاوه بر استفاده از زبان طراحی خاص چانگان، در نگاه اول جدیدترین محصولات لندروور را تداعی می‌کند و پایه طراحی آن از خودروهای این شرکت الهام گرفته شده است. از دیگر بازارهایی که تاکنون چانگان CS55 در آن عرضه شده است می‌توان به بازار بریتانیا اشاره کرد و با توجه به همکاری چانگان با شرکت‌های فورد، مزدا و سیتروئن آینده خوبی برای این محصول تصور می‌شود.
سایپا پیش از این چانگان CS55 را برای بازارسنجی و استقبال مخاطبان به نمایشگاه خودروی تهران آورد. درست همان نسخه پیش از فیس‌لیفت چانگان CS55 که در نمایشگاه تهران معرفی شد در حال تردد در خیابان‌های تهران است، اما هنوز مشخص نیست چه زمانی شرایط برای ورود این کراس‌اوور جذاب به بازار مهیا می‌شود. 

نظر دهید