شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - تویوتا میرای
اعتراض دانشمندان به حضور سدان هیدروژنی تویوتا در المپیک 2024 پاریس

 برگزارکنندگان بازی‌های المپیک تابستانی پاریس ۲۰۲۴ این رویداد را «سبزترین المپیک تاریخ» می‌دانند زیرا ردپای کربنی آن نسبت به دوره‌های قبلی نصف شده است. اما گروهی از دانشمندان، مهندسان و دانشگاهیان از انتخاب خودروی رسمی این رویداد ناراضی هستند. تویوتا سال‌هاست که یکی از حامیان اصلی المپیک بوده و در المپیک پاریس 2024 از ناوگانی ۵۰۰ دستگاهی سدان میرای مجهز به سلول سوختی هیدروژنی برای جابه‌جایی ورزشکاران استفاده می‌کند.

 

اما در حالی که این خودروها هیچ‌گونه آلایندگی ندارند، ائتلافی از ۱۲۰ دانشمند از بریتانیا و ایالات متحده با ارسال نامه‌ای به استفاده از آن‌ها اعتراض کرده‌اند. در این نامه که توسط Hydrogen Insight و CNN منتشر شده آمده است: «ما ابراز نگرانی خود در مورد تبلیغات خودروی هیدروژنی تویوتا و آسیب رساندن آن به اعتبار بازی‌های ۲۰۲۴ اعلام می‌کنیم. هنوز فرصت وجود دارد و ما می‌خواهیم تویوتا میرای با یک خودروی برقی باتری‌دار به عنوان خودروی رسمی بازی‌ها جایگزین شود.» این گروه که شامل دانشمندان و مهندسانی از دانشگاه کمبریج، آکسفورد و کلرادو است، می‌گویند ۹۶ درصد هیدروژن جهان هنوز از سوخت‌های فسیلی مانند گاز متان استخراج می‌شود که باعث می‌شود اکثر خودروهای هیدروژنی مانند میرای بسیار آلوده‌تر از خودروهای تمام برقی و تنها کمی تمیزتر از خودروهای احتراق داخلی باشند.

 

دستیابی به هدف بلندپروازانه انرژی سبز المپیک ۲۰۲۴ شامل استفاده از سلول‌های خورشیدی وسیع و استفاده از سدان میرای می‌شود. اما حتی سوخت‌گیری خودروهای هیدروژنی در پاریس نیز به اندازه هر جای دیگری چالش‌برانگیز است زیرا کمتر از ۱۰ ایستگاه سوخت‌گیری هیدروژن در کل پاریس که میزبان المپیک امسال است، وجود دارد که البته طبق گفته رصدخانه هیدروژن اروپا، این تعداد به سه عدد کاهش می‌یابد.

 

تویوتا چگونه قصد دارد ۵۰۰ دستگاه سدان میرای FCEV را سوخت‌گیری کند؟

 طبق گفته CNN تویوتا مدعی شده است سوخت‌گیری با هیدروژنی که از آب و مواد آلی تولید شده و با منابع تجدیدپذیر به دست می‌آید، انجام می‌شود. احتمالاً این شامل برخی ایستگاه‌های هیدروژنی خواهد بود که پس از پایان المپیک ناپدید می‌شوند و رانندگان تاکسی که پس از این رویداد کلید میرای‌ها را دریافت می‌کنند را با خودروهایی که سوخت‌گیری آن‌ها یک کابوس است، تنها می‌گذارند. با این حال، میرای در سال‌های اخیر، به ویژه در ایالات متحده، منبعی از اختلاف نظر بوده است.

 

در حالی که تویوتا همچنان به سرمایه‌گذاری سنگین بر روی فناوری سلول سوختی که خود پیشگام آن بوده است، ادامه می‌دهد، مالکان میرای به دلیل کمبود ایستگاه‌های سوخت‌گیری، قیمت بسیار بالای هیدروژن و احساس فریب خوردن توسط سازنده، شکایت کرده و خواستار عودت خودروهای خود شده‌اند. در ایالات متحده، پس از بسته شدن چندین ایستگاه هیدروژن، مالکان میرای گیج شدند و مجبور شدند ده‌ها مایل رانندگی کنند تا سوخت‌گیری کنند، اما تنها با صف طولانی یا عدم دسترسی به ایستگاه مواجه شدند.

 

نظر دهید


در همین زمینه