شبکه‌های اجتماعی

دستیابی تسلا به فناوری ساخت باتری‌ با 50 درصد ظرفیت بیش‌تر
اتومبیل فارسی - فناوری جدید تسلا در زمینه تولید باتری

تولید انبوه در 3 یا 4 سال آینده

ایلان ماسک اعلام کرد که تسلا در آینده‌ای نه چندان دور به فناوری جدیدی می‌رسد که به کمک آن چگالی انرژی الکتریکی باتری‌های خود را افزایش چشم‌گیری خواهد داد.

 

بر اساس اعلام وی، باتری‌های ساخته شده با این فناوری  50 درصد چگالی انرژی بیش‌تری نسبت به نمونه‌های فعلی داشته و عمر مفید آن‌ها نیز طولانی‌تر خواهد بود. انتظار می‌رود تسلا تعدادی از پیشرفت‌های مهم خود در حوزه فناوری ساخت سلول‌های باتری را در روز 22 سپتامبر که این شرکت آن را «روز باتری» می‌نامد  پس از پایان جلسه سالانه سهامداران خود اعلام کند.

ماسک در حساب کاربری توییتر خود گفت: «تولید باتری‌هایی با چگالی انرژی 400 وات‌ساعت در هر کیلوگرم با عمر بسیار  بالا چندان دور نیست. احتمالا 3 تا 4 سال دیگر. آن هم در نه فاز آزمایشگاهی بلکه تولید انبوه.»

به گفته محققان، چگالی انرژی باتری 2170 پاناسونیک که در تسلا مدل 3 مورد استفاده قرار گرفته حدود 260 وات‌ساعت به ازای هر کیلوگرم است. بنابراین دستیابی به چگالی 400 وات‌ساعت بر کیلوگرم جهشی بیش از 50 درصدی در ظرفیت باتری‌های به کار رفته در اتومبیل‌های این شرکت است که تاثیری بسیار چشم‌گیر در مسافت قابل پیمایش خودرو دارد.

 

تسلا همچنین به مناسبت نشست 2020 مجمع سهامداران، از یک تصویر پس زمینه عجیب در سایت خود استفاده کرده که مجموعه‌ای از نقاط خوشه‌بندی شده را نشان می‌دهد که بنابر گمانه‌زنی‌ها احتمالا اشاره به دستاوردی که قرار است در این نشست معرفی شود دارد.

Park Chul-van که یک کارشناس باتری اهل کره جنوبی است در این باره گفت: «این تصویر ممکن است اشاره‌ای به فناوری موسوم به silicon nanowire anode باشد که می‌تواند هم چگالی انرژی و هم طول عمر باتری را به شدت افزایش دهد. این فناوری مربوط به استفاده‌ از نانوسیم‌های سیلیکونی در الکترودهای باتری است.»

علاوه بر این، پاناسونیک اعلام کرد که در حال برنامه‌ریزی برای افزایش 20 درصدی چگالی انرژی سلول‌های باتری 2170 در بازه 5 ساله است. همچنین تسلا در حال کار روی باتری‌های جدید با همکاری شرکت CATL چین است تا بتواند یک بسته باتری جدید که هزینه کم‌تر و در عین حال عمر طولانی‌تر داشته باشد را برای استفاده از مدل 3 هایی که در این کشور مونتاژ می‌شوند توسعه دهد.

نظر دهید


در همین زمینه