کانسپت جدید سیتروئن C5 ایرکراس در نمایشگاه خودروی پاریس جلب توجه کرد
جمعه, 27 مهر 1403
شاهین قربانعلی نیا
پرچمدار جدید سیتروئن
نسل دوم فولکس واگن تایرون با چیدمان سه ردیفه برای بازار جهانی معرفی شد
پنج شنبه, 26 مهر 1403
شاهین قربانعلی نیا
برادر بزرگ‌تر تیگوان
سیتروئن C4 و C4 X با ظاهری جدید در نمایشگاه خودروی پاریس حاضر شدند
سه شنبه, 24 مهر 1403
شاهین قربانعلی نیا
رخ جدید سیتروئن C4
رنو 4 برقی در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی شد
دوشنبه, 23 مهر 1403
شاهین قربانعلی نیا
تولد دوباره یک افسانه
با رولز رویس گوست سری II آشنا شوید
یکشنبه, 22 مهر 1403
شاهین قربانعلی نیا
نسخه‌ای لوکس‌تر از سدان معروف خودروساز انگلیسی
Previous Next Play Pause
1 2 3 4 5

یادداشت

  • تکرار یک اشتباه 70 ساله این بار در بازار ایران

    خانم‌های صورتی پسند کجا هستند؟
      "خانم‌های صورتی پسند کجا هستند؟"، عنوان روایتی است که "مت هیگ" از شکست یک ایده، در کتاب “Brand Failure” خود آورده است. این عنوان در واقع برای شکست افتضاح ایده داج لافم...
    نویسنده: محمدعلی ملاعبداللهی

جدیدترین اخبار و مطالب

مشاهده بیشتر ...
اتومبیل فارسی - اشکودا الروک
دومین برقی اشکودا

 اشکودا دومین خودروی الکتریکی خود را روانه بازار کرد. اشکودا الروک که در رده‌ای پایین‌تر از مدل بزرگتر انیاک قرار می‌گیرد برای رقابت با خودروهایی مانند فولکس‌واگن ID3، پژو E-3008 یا رنو سنیک در نظر گرفته شده است و ابعادی تقریباً مشابه شاسی‌بلند اشکودا کاروک دارد. اگر می‌خواهید درباره خودروی الکتریکی جدید اشکودا بیشتر بدانید، با ما همراه باشید.

اشکودا الروک به مراتب کاربردی‌تر و مناسب‌تر از انیاک طراحی شده و درس‌هایی از تجربه تولید قبلی گرفته شده و نقایص برطرف شده است. الروک که بیشتر به‌صورت یک خودروی اقتصادی طراحی شده است  از انیاک کوچک‌تر است؛ در حالی که انیاک به اندازه تسلا مدل Y بزرگ و دارای فضای بار فراوان است، ابعاد این خودرو مشابه اشکودا کاروک است و در این رده خودروهای الکتریکی میان‌سایز زیادی وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را با الروک مقایسه کنید.

 

 

مشخصات ظاهری اشکودا الروک

اگرچه الروک زبان طراحی جدید اشکودا با نام "مدرن سالید" را معرفی می‌کند، اما ظاهر آن ساده و بی‌حاشیه به نظر می‌رسد و چندان خودنمایی نمی‌کند. چند نکته کلیدی در الروک به چشم می‌خورد. اولین مورد چهره جدید است که اشکودا آن را "تک دِک" نامیده که دوربین‌ها و حسگرهای موردنیاز خودرو را در پشت یک جلوپنجره مشکی براق پنهان می‌کند. در این طراحی خبری از شیارها یا هواکش‌های نمایشی نیست و بر خلاف حسگرهای بزرگ برخی مدل‌های لوکس، نمای تمیزتری دارد.

یکی دیگر از تغییرات جالب این است که در بالای این جلوپنجره، نام "اشکودا" به‌جای لوگوی سنتی اشکودا درج شده است. این تغییر در پشت خودرو و روی فرمان هم دیده می‌شود و تنها جایی که نماد قدیمی پیکان بالدار اشکودا باقی مانده، روی قالپاق چرخ‌ها است.

کوچک‌تر بودن الروک نسبت به انیاک، لزوماً به معنای کمتر بودن کارایی آن نیست. با اینکه این خودرو 17 سانتی‌متر کوتاه‌تر است، همچنان دارای یک صندوق عقب جادار با حجم 470 لیتر و فضای پا کافی برای سرنشینان عقب است. هرچند رنو سنیک و پژو  E-3008 فضای بار بیشتری دارند، اما آنها بزرگ‌تر و گران‌تر هم هستند.

اشکودا در الروک از ویژگی‌های خلاقانه‌ای استفاده کرده است. امکاناتی مانند چترهای جاساز شده درون درب‌های جلو، یخ‌شکن و طراحی نگهدارنده لیوان که اجازه می‌دهد بطری را هنگام باز کردن درب ثابت نگه دارید، همگی در الروک حضور دارند. همچنین برخی امکانات جدید نیز افزوده شده، مانند قفسه چندمنظوره صندوق عقب که فضای مخصوص برای نگهداری کابل شارژ را هم دربر دارد.

در بخش جلویی خودرو، صندلی‌های راحتی با تنظیمات متعدد وجود دارند. فرمان نیز دامنه تنظیمات زیادی دارد و با نمایشگر دیجیتال کوچک و جمع‌وجور، احتمال دیده نشدن اطلاعات توسط فرمان بسیار کم است.

فضاهای ذخیره‌سازی متعددی در خودرو تعبیه شده‌اند، از جمله یک داشبورد بزرگ، فضای ذخیره زیر دسته‌های کناری و یک قسمت جادار زیر کنسول مرکزی که برای نگهداری جعبه دستمال مناسب است. همچنین راننده یک محفظه نمدی کوچک در کنار زانو برای نگهداری کلید یا سکه دارد.

فضای درب‌ها بزرگ است و دارای محفظه‌هایی برای نگهداری بطری‌ است و طراحی آن‌ها طوری است که به باز کردن یک‌دستی درب بطری کمک می‌کنند.

در بخش عقب، اشکودا به دلیل صندلی‌های جادار معروف است و در الروک، فضای زیادی برای دو بزرگسال فراهم شده است و فضای بیشتری نسبت به پژو E-3008 وجود دارد، هرچند رنو سنیک فضای بهتری در این بخش دارد.

صندلی‌های عقب سه بزرگسال را برای سفرهای کوتاه تحمل می‌کنند و اگر دو نفر باشند، یک زیرآرنجی مرکزی راحت برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. سرنشینان عقب کنترل‌های گرمایشی، پورت‌های شارژ USB-C و جیب‌های مخصوص گوشی‌های هوشمند دارند.

با فضای 470 لیتری، الروک از پژو E-3008 با 520 لیتر و رنو سنیک با 545 لیتر عقب می‌ماند، اما همچنان فضای مناسبی را ارائه می‌دهد که برای بیشتر هاچ‌بک‌های الکتریکی هم‌قیمت بزرگ‌تر است. در صندوق عقب قلاب‌ها و حلقه‌هایی برای آویزان کردن کیسه‌های خرید وجود دارد. هرچند فضای ذخیره‌سازی زیر کف صندوق کوچک است. قفسه صندوق ترفندهای جالبی هم دارد. می‌توانید آن را در ارتفاعی نیمه قرار دهید تا وسایل گل‌آلود یا خیس را جدا از وسایل خشک نگهداری کنید.

بالای گلگیرها، جایی که معمولاً بی‌استفاده است، اشکودا چند قفسه کاربردی برای نگهداری وسایلی مانند شیشه‌شور یا چراغ قوه نصب کرده است. صندلی‌های عقب به‌صورت 60:40 تا می‌شوند و تقریباً به‌صورت تخت در می‌آیند. همچنین یک دریچه اسکی برای وسایل بلند و باریک وجود دارد.

داشبورد الروک بسیار شبیه به انیاک است. یک صفحه‌نمایش لمسی بزرگ 13 اینچی در وسط داشبورد قرار دارد که کنترل تمام عملکردهای خودرو را برعهده دارد. متأسفانه، اشکودا از کلیدهای فیزیکی که در مدل‌های کودیاک  و سوپرب وجود دارند، استفاده نکرده است.

با این حال، صفحه‌نمایش الروک به دلیل نرم‌افزار به‌روزرسانی شده، نسبت به انیاک بهبود یافته و واکنش سریع‌تری دارد و دسترسی به عملکردهای کلیدی را راحت‌تر کرده است. دو نوار میان‌بر دائمی در بالا و پایین صفحه‌نمایش وجود دارند؛ نوار پایین برای کنترل‌های تهویه و نوار بالا برای عملکردهایی که می‌توانید به‌دلخواه انتخاب کنید.

نمایشگر راننده بسیار مینیمال است و تنها 5 اینچ اندازه دارد که در مقایسه با صفحه‌نمایش‌های بزرگ برخی از رقبا کوچک به نظر می‌رسد. اما در یک خودروی الکتریکی، شما به نمایشگرهای دیجیتال پیچیده نیاز ندارید؛ تنها چیزی که لازم دارید نمایش سرعت، میزان باقی‌مانده باتری و چراغ‌های هشدار است و اشکودا همین موارد را به شما می‌دهد. نمایشگر هدآپ با کیفیت بالا هم در مدل‌های بالاتر موجود است.

کیفیت مواد استفاده‌شده در جلو بسیار خوب است.. مانند انیاک، داشبورد تماماً با چرم مصنوعی نرم پوشیده شده است. در مدل‌های پایه احتمالاً این چرم به رنگ مشکی خواهد بود، اما در نسخه‌های بالاتر، رنگ‌های متنوعی به کار رفته تا فضای داخلی را جذاب‌تر کند. انتخاب مواد در سایر قسمت‌ها خوب است، هرچند در بخش‌های پایینی داشبورد و صندلی‌های عقب کیفیت کاهش می‌یابد. البته این موضوع طبیعی است و در مورد رقبای الروک هم صدق می‌کند.

 

مشخصات فنی اشکودا الروک

سه گزینه باتری موجود است. مدل پایه با باتری 52 کیلووات‌ساعتی، برد 370 کیلومتر دارد که برای یک خودروی الکتریکی کوچک مناسب است و آن را به گزینه‌ای کاربردی تبدیل می‌کند. نسخه 60 با باتری 63 کیلووات‌ساعتی برد 402 کیلومتر دارد و از نظر مشخصات نیز ارتقا یافته است. نسخه 85 با باتری 82 کیلووات‌ساعتی برد 579 کیلومتر ارائه می‌دهد که در مقایسه با رقبای خود مانند رنو سنیک و پژو E-3008 رقابتی است.

الروک توانایی شارژ سریع تا 175 کیلووات را دارد که امکان شارژ باتری 85 را از 10 تا 80 درصد در 28 دقیقه فراهم می‌کند. باتری‌های 50 و 60 کمی کندتر شارژ می‌شوند، اما به دلیل اندازه کوچک‌ترشان در 25 دقیقه شارژ می‌شوند.

قدرت خودرو نیز به اندازه باتری بستگی دارد. مدل پایه الروک با باتری 50 کیلووات‌ساعتی قدرتی معادل 170 اسب‌بخار دارد. مدل 60 کیلووات‌ساعتی این میزان را به 204 اسب‌بخار افزایش می‌دهد و هر دو سرعت حداکثری برابر با 159 کیلومتر در ساعت دارند. در مدل 85 کیلووات‌ساعتی، قدرت خودرو به 286 اسب‌بخار و حداکثر سرعت به 179 کیلومتر در ساعت می‌رسد. تمام مدل‌های الروک در ابتدا با دیفرانسیل عقب عرضه می‌شوند، اما انتظار می‌رود مدل 85 کیلووات‌ساعتی با موتور جلو برای چهارچرخ محرک نیز ارائه شود.

الروک هنوز توسط سازمان یورو NCAP تست نشده است، اما از نظر فنی بسیار به انیاک شبیه است. انیاک در سال 2021 در تست‌ها پنج ستاره ایمنی کسب کرد و انتظار می‌رود الروک نیز همان عملکرد عالی را تکرار کند. با داشتن 9 کیسه هوا و طیف وسیعی از تجهیزات ایمنی استاندارد، بعید است الروک نتواند در زمینه ایمنی هم‌پای برادر بزرگ‌تر خود بایستد.


شبکه‌های اجتماعی

جدیدترین خودروهای بازار ایران

اتومبیل کلاسیک

طراحی اتومبیل

ویدیوها