جک X8 در تهران شکار شد
سه شنبه, 01 آبان 1403
شاهین قربانعلی نیا
پرچمدار آینده کرمان موتور به ایران رسید
چرا پرچمدار جدید فراری F80 به جای موتور 12 سیلندر با 6 سیلندر عرضه شد ؟
سه شنبه, 01 آبان 1403
شاهین قربانعلی نیا
قوی‌ترین موتور فراری
کانسپت جدید آلپاین یک کراس‌اوور نیست
دوشنبه, 30 مهر 1403
شاهین قربانعلی نیا
اسپرت ولی خانوادگی
کانسپت جدید سیتروئن C5 ایرکراس در نمایشگاه خودروی پاریس جلب توجه کرد
جمعه, 27 مهر 1403
شاهین قربانعلی نیا
پرچمدار جدید سیتروئن
نسل دوم فولکس واگن تایرون با چیدمان سه ردیفه برای بازار جهانی معرفی شد
پنج شنبه, 26 مهر 1403
شاهین قربانعلی نیا
برادر بزرگ‌تر تیگوان
Previous Next Play Pause
1 2 3 4 5

پیشنهاد سردبیر

یادداشت

  • تکرار یک اشتباه 70 ساله این بار در بازار ایران

    خانم‌های صورتی پسند کجا هستند؟
      "خانم‌های صورتی پسند کجا هستند؟"، عنوان روایتی است که "مت هیگ" از شکست یک ایده، در کتاب “Brand Failure” خود آورده است. این عنوان در واقع برای شکست افتضاح ایده داج لافم...
    نویسنده: محمدعلی ملاعبداللهی

جدیدترین اخبار و مطالب

مشاهده بیشتر ...
اتومبیل فارسی - سوء استفاده از پلاک‌های فعال خودرو
اهمت استعلام پلاک فعال خودرو

 پلاک نصب‌ شده بر روی اتومبیل شما حاوی اطلاعات مخصوصی است که نزد پلیس راهنمایی ‌و رانندگی به ثبت رسیده است و به‌ عنوان پلاک فعال شناخته می‌شود. بر اساس قانون پس از استعلام پلاک، هر فرد می‌بایست تعداد مشخصی پلاک به‌نام خود داشته باشد. تا زمانی که یک پلاک به‌ نام شما است، کلیه مشکلات مربوط به خودرو بر عهده خودتان است.
به عبارت ساده‌تر چنانچه شما از خودرویی استفاده نکنید، ولی پلاک آن به‌نام‌تان باشد، هرگونه تخلف احتمالی در ارتباط با این پلاک شما را به‌عنوان مالک خودرو درگیر می‌کند. با توجه‌ به اهمیت این امر، در ادامه به‌ بررسی روش‌های جلوگیری از سوءاستفاده از پلاک‌های فعال می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

استعلام پلاک فعال خودرو چه اهمیتی دارد؟

یکی از معاملاتی که در کشور ما به‌صورت گسترده انجام می‌گیرد، معامله خودرو است. بر طبق قانون هنگام خرید و فروش اتومبیل، استعلام پلاک فعال باید حتما انجام شود؛ چرا که این موضوع برای هر دو طرف معامله اهمیت دارد. به‌ طور مثال با استفاده از این اطلاعات می‌توانید از قانونی‌ بودن خودرویی که قرار است آن‌ را بخرید، اطمینان حاصل کنید. برخی از دیگر مزایای استعلام خودرو عبارت‌اند از:
• امنیت خودرو
• قانونی‌بودن خودرو
• امکان پیگیری خودرو
• مدیریت ترافیک و پارکینگ


هر فرد چند پلاک فعال می‌تواند داشته باشد؟

طبق قانون محدودیت تعداد پلاک فعال خودرو برای هر فرد 5 عدد است، یعنی هیچکس نمی‌تواند بیشتر از 5 پلاک به‌نام خودش داشته باشد. بهتر است برای جلوگیری از پرشدن این ظرفیت به محض فروش خودرو، هرچه سریع‌تر اقدام به فک پلاک آن کنید.

 

معایب زیاد بودن پلاک‌های فعال چیست؟

اگر تاکنون تعداد زیادی خودرو فروخته‌اید و بعد از استعلام متوجه شده‌اید که خریدار فک پلاک را انجام نداده است، حتما در حال حاضر خودرو فروخته‌ شده با نام شما، در سطح شهر در تردد است. لازم است بدانید که این مسئله دیر یا زود برای شما دردسر ساز می‌شود. در صورت بروز هرگونه تخلف بزرگ یا کوچک، توسط نیروی انتظامی برای شما پرونده قضایی تشکیل خواهد شد و شما برای پاسخ‌گویی باید به آن مکان مراجعه کنید. این امر می‌تواند موجب تشکیل پرونده خلاف برایتان شود.

 

روش‌های استعلام پلاک فعال چیست؟

با توجه‌ به اهمیت استعلام و افزایش روزانه خرید و فروش خودرو در کشور ایران، افراد به‌طور مستمر نیاز به دریافت اطلاعات مربوط به وسایل نقلیه دارند، تا از خرید خود اطمینان کافی داشته باشند. برخی از مهم‌ترین روش‌هایی که ازطریق آن می‌توانید به استعلام پلاک بپردازید، عبارت‌اند از:

 

مراجعه حضوری به پلیس +10

یکی از راه‌های استعلام مراجعه حضوری به مراکز پلیس+10 است. برای این کار کافی است در ساعات اداری به دفاتر پلیس +10مراجعه و با ارائه برخی مدارک لازم مانند کد ملی، شماره گواهینامه و پرکردن فرم‌های مربوطه، اطلاعات پلاک فعال را دریافت کنید. در صورتی‌ که که پس از دریافت اطلاعات متوجه شوید که خودرو به‌ نام فرد دیگری است، باید آن را به مراکز تعویض پلاک برید، تا کارشناسان اقدامات لازم را انجام دهند و با پرداخت هزینه‌های لازم، پلاک قبلی را فک و پلاک جدید را بر روی خودرو نصب کنند.

 

AutomobileFa License Plate 2 14030730

 

مراجعه به سامانه پلیس راهور

یکی‌دیگر از روش‌های آسان استعلام پلاک‌ها، مراجعه به سامانه پلیس راهور است. این روش برای آن دسته از صاحبان وسیله نقلیه که تمایل دارند به شیوه غیرحضوری اقدامات لازم جهت بررسی وضعیت خودرو خود را انجام دهند، بسیار کارآمد است.

پلیس راهور با راه‌اندازی سامانه پلیس من، کلیه خدمات مربوط به استعلام اتومبیل‌ها را تنها از طریق وارد کردن کد ملی امکان‌پذیر کرده است. این سامانه علاوه‌ بر این اقدام، خدمات دیگری را در اختیار شما قرار می‌دهد که از جمله آن‌ها، می‌توان به استعلام خلافی، نمره منفی گواهینامه و پرداخت خلافی خودرو اشاره کرد. لازم است بدانید هنگام نصب اولیه و آغاز استفاده از سامانه پلیس راهور به مشخصات خودرو و گواهینامه صاحب خودرو احتیاج دارید.

 

اپلیکیشن‌های گوشی هوشمند

روش استعلام دیگری که ازطریق آن می‌توانید وضعیت پلاک خودرو مورد نظر خود را بررسی کنید، نصب اپلیکیشن‌های مختلف بر روی گوشی‌های هوشمند است. در نظر داشته باشید که اپلیکیشنی که ازطریق آن قرار است به دریافت اطلاعات مربوط به پلاک خودرو بپردازید از اعتبار کافی برخوردار باشد. برای استعلام پلاک از طریق اپلیکیشن، کافی است کد ملی و شماره تلفن همراه شخص مالک را وارد کنید، تا کلیه جزئیات و اطلاعات مربوط به خودرو را به‌صورت آنی مشاهده کنید.

 

سوپر اپلیکیشن تاپ

روش‌های استعلام وضعیت پلاک بسیار متنوع هستند و شما می‌توانید براساس شرایط و میزان دسترسی خود به سامانه‌ها، یکی از آن‌ها را برای انجام استعلامات انتخاب کنید. سوپر اپلیکیشن تاپ یکی از اپلیکیشن‌های معتبری است که می‌توانید ازطریق آن کلیه اطلاعات مربوط به پلاک را در کسری از ثانیه به‌دست آورید.

این اپلیکیشن بی‌نظیر با ارائه کلیه سرویس‌های مربوط به خودرو، دارندگان وسایل نقلیه را از مراجعه حضوری به مراکز و دفاتر خدماتی یا نصب چند اپلیکیشن بی‌نیاز کرده است. بعد از نصب تاپ و وارد کردن کد ملی و شماره تلفن همراه، صفحه این اپلیکیشن با نام خودتان در اختیار شما قرار می‌گیرد، در این حالت قادر هستید که کلیه اقدام لازم در ارتباط با وسایل نقلیه خود را در آن انجام دهید.

 

اهمیت استعلام پلاک فک‌شده چیست؟

برای بیان واضح اهمیت استعلام پلاک فک‌شده، در ابتدا باید به این فکر کنید که شاید مالک سابق خودرو در گذشته متهم به ارتکاب جرمی شده باشد و اکنون شما باید برای پاسخ‌گویی درباره آن اتهام به نیروی انتظامی مراجعه کنید. علاوه‌ بر این، ممکن است بعد از خرید یک خودرو متوجه شوید که فروشنده صاحب اصلی آن نبوده است و در دام یک کلاهبرداری گیر افتاده‌اید. در نتیجه با استعلام پلاک فک‌شده ضمن رهایی از مشکلات احتمالی مربوط به اتومبیل، می‌توانید معامله آگاهانه‌ای داشته باشید.

 

AutomobileFa License Plate 3 14030730

 

استعلام آسان پلاک‌های فعال

با تغییر شرایط زندگی و افزایش مشغله افراد، امکان مراجعه حضوری به دفاتر و مراکز اداری با مشکل مواجه شده است. امروزه فرایند استعلام پلاک خودرو کار سخت و پیچیده‌ای نیست؛ چرا که با پیشرفت علم و فناوری روش‌های مختلفی برای پیگیری پیش‌رو دارید.

شما می‌توانید باتوجه‌به میزان دسترسی یا عدم‌دسترسی خودتان به آن‌ها، یکی را برای پیشبرد کارهای‌تان انتخاب کنید. خوشبختانه با وجود ظهور سامانه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف امکان پیگیری اطلاعات خودرو به آسانی و به‌شیوه غیرحضوری امکان‌پذیر شده است و می‌توانید در 24 ساعت شبانه‌روز، از خدمات آن‌ها بهره لازم را ببرید.


شبکه‌های اجتماعی

جدیدترین خودروهای بازار ایران

اتومبیل کلاسیک

طراحی اتومبیل

ویدیوها