کیا اسپورتیج 2024 به ایران آمد
چهارشنبه, 28 شهریور 1403
شاهین قربانعلی نیا
رونمایی توسط کوشا خودرو در نمایشگاه خودروی مشهد 1403
KMC CR6 سدان جدید کرمان موتور
چهارشنبه, 28 شهریور 1403
شاهین قربانعلی نیا
در نمایشگاه خودروی مشهد 1403 به نمایش درآمد
 KMC SR5 جدیدترین کراس‌اوور کرمان موتور معرفی شد
چهارشنبه, 28 شهریور 1403
شاهین قربانعلی نیا
در نمایشگاه خودروی مشهد 1403
مشخصات فنی تیگو 7 اسپرت منتشر شد
دوشنبه, 26 شهریور 1403
شاهین قربانعلی نیا
لندروور چینی در راه بازار 
سدان برقی چری فالوین A9 معرفی شد
یکشنبه, 25 شهریور 1403
شاهین قربانعلی نیا
اولین سدان از سری فالوین
Previous Next Play Pause
1 2 3 4 5

پیشنهاد سردبیر

یادداشت

  • تکرار یک اشتباه 70 ساله این بار در بازار ایران

    خانم‌های صورتی پسند کجا هستند؟
      "خانم‌های صورتی پسند کجا هستند؟"، عنوان روایتی است که "مت هیگ" از شکست یک ایده، در کتاب “Brand Failure” خود آورده است. این عنوان در واقع برای شکست افتضاح ایده داج لافم...
    نویسنده: محمدعلی ملاعبداللهی

شبکه‌های اجتماعی

جدیدترین اخبار و مطالب

مشاهده بیشتر ...
اتومبیل فارسی - سیتروئن SM
سیتروئن SM زنده شد

 سیتروئن SM، خودروی افسانه‌ای و نمادین این کمپانی، پس از گذشت سال‌ها، در قالب یک خودروی کانسپت مجدداً به صحنه بازگشته است. این خودرو که با الهام از مدل اصلی دهه 1970 و به مناسبت سالگرد تأسیس برند لوکس DS ساخته شده، تصویری از آینده‌ای را ارائه می‌دهد که SM می‌توانست در صورت ادامه تولید به آن دست یابد. SM تریبیوت با طراحی دو رنگ مشکی و طلایی، نمایانگر تلفیق اصالت و نوآوری است و نشان می‌دهد که اگر این کوپه کلاسیک در طول نیم قرن گذشته به تکامل خود ادامه می‌داد، می‌توانست چنین ظاهری پیدا کند.

 

مشخصات ظاهری SM تریبیوت

کانسپت SM تریبیوت، با حفظ برخی از ویژگی‌های شاخص مدل اصلی، به روز شده و طراحی مدرن‌تری پیدا کرده است. کاپوت کشیده و بلند این خودرو، همانند SM قدیمی، ظاهری اسپرت و پویا به آن بخشیده است. اما در بخش جلویی، به جای شیشه بین چراغ‌ها، یک نمایشگر سه‌بعدی با چراغ‌های LED تعبیه شده که جلوه‌ای آینده‌نگرانه به خودرو می‌بخشد. چراغ‌های جلوی چرخان SM قدیمی نیز جای خود را به نوارهای باریک LED داده‌اند که ضمن حفظ هویت خودرو، طراحی آن را مدرن‌تر کرده است.

این کانسپت در مقایسه با مدل اصلی، اندکی بزرگ‌تر شده و به رینگ‌های بزرگ ۲۲ اینچی با طراحی آیرودینامیک مجهز شده است. بخش‌هایی از این رینگ‌ها در عقب پوشیده شده که یادآور طراحی چرخ‌های SM قدیمی است. همچنین، به جای آینه‌های جانبی سنتی، از دوربین استفاده شده که ضمن بهبود آیرودینامیک، دید بهتری را برای راننده فراهم می‌کند.

الهام از طراحی کلاسیک SM در فضای داخلی این خودروی مفهومی نیز به خوبی مشهود است. صندلی‌های یکپارچه با روکش شیاردار و داشبورد مدرن که یادآور مدل قدیمی است، از جمله این المان‌ها هستند. با این حال، برای ایجاد تعادلی بین گذشته و آینده، طراحان از تکنولوژی‌های روز نیز بهره برده‌اند. صفحه آمپر تمام دیجیتالی و غربیلک فرمان مستطیلی با نمایشگر مرکزی، از جمله ویژگی‌های مدرن این خودرو هستند که آن را از مدل اصلی متمایز می‌کند.

 

مشخصات فنی SM تریبیوت

در حالی که شرکت دی‌ اس هنوز اطلاعات دقیقی در مورد مشخصات فنی SM تریبیوت منتشر نکرده است، بسیاری بر این باورند که این خودروی مفهومی به یک پیشرانه‌ی الکتریکی مجهز خواهد بود. این در حالی است که مدل اصلی SM در دهه 70 از یک موتور V6 مازراتی بهره می‌برد؛ شرکتی که در آن زمان زیرمجموعه‌ی سیتروئن بود. جالب است بدانیم که امروزه هر دو شرکت سیتروئن و مازراتی تحت مالکیت استلانتیس قرار دارند و این امکان وجود دارد که SM تریبیوت از موتور V6 نتونا مازراتی استفاده کند. با این حال، با توجه به رویکرد دی‌ اس در توسعه‌ی خودروهای الکتریکی، استفاده از یک پیشرانه‌ی برقی برای این خودروی مفهومی محتمل‌تر به نظر می‌رسد.

در حالی که شانس تولید انبوه این کانسپت نزدیک به صفر است، برخی از ایده‌های نوآورانه به کار رفته در آن ممکن است در محصولات آینده‌ی برند لوکس دی‌ اس مورد استفاده قرار گیرند. همزمان، سیتروئن نیز قصد دارد طی یک دهه آینده، دو خودروی برقی جدید را بر پایه پلت‌فرم STLA Medium تولید کند.

 

نظر دهید


جدیدترین خودروهای بازار ایران

اتومبیل کلاسیک

طراحی اتومبیل

ویدیوها