جک X8 در تهران شکار شد
سه شنبه, 01 آبان 1403
شاهین قربانعلی نیا
پرچمدار آینده کرمان موتور به ایران رسید
چرا پرچمدار جدید فراری F80 به جای موتور 12 سیلندر با 6 سیلندر عرضه شد ؟
سه شنبه, 01 آبان 1403
شاهین قربانعلی نیا
قوی‌ترین موتور فراری
کانسپت جدید آلپاین یک کراس‌اوور نیست
دوشنبه, 30 مهر 1403
شاهین قربانعلی نیا
اسپرت ولی خانوادگی
کانسپت جدید سیتروئن C5 ایرکراس در نمایشگاه خودروی پاریس جلب توجه کرد
جمعه, 27 مهر 1403
شاهین قربانعلی نیا
پرچمدار جدید سیتروئن
نسل دوم فولکس واگن تایرون با چیدمان سه ردیفه برای بازار جهانی معرفی شد
پنج شنبه, 26 مهر 1403
شاهین قربانعلی نیا
برادر بزرگ‌تر تیگوان
Previous Next Play Pause
1 2 3 4 5

پیشنهاد سردبیر

یادداشت

  • تکرار یک اشتباه 70 ساله این بار در بازار ایران

    خانم‌های صورتی پسند کجا هستند؟
      "خانم‌های صورتی پسند کجا هستند؟"، عنوان روایتی است که "مت هیگ" از شکست یک ایده، در کتاب “Brand Failure” خود آورده است. این عنوان در واقع برای شکست افتضاح ایده داج لافم...
    نویسنده: محمدعلی ملاعبداللهی

جدیدترین اخبار و مطالب

مشاهده بیشتر ...
اتومبیل فارسی -  آلپاین A390_β
اسپرت ولی خانوادگی

 آلپاین به‌تازگی از کانسپت A390_β پرده‌برداری کرده است؛ خودرویی که پیش‌نمایشی از مدل تمام برقی A390 است و قرار است در سال ۲۰۲۵ وارد خط تولید شود. این کراس‌اوور فست‌بک مجهز به دو موتور برقی است و از ویژگی‌های برجسته‌ای همچون تقسیم گشتاور هوشمند و آیرودینامیک فعال برخوردار است. آلپاین وعده داده است که تجربه رانندگی این خودرو مانند یک خودروی اسپرت باشد، در حالی که کاربردهای یک خودروی خانوادگی را نیز به همراه دارد.

اما هرگز این خودرو را  یک کراس‌اوور یا شاسی‌بلند نامگذاری نکنید. آلپاین تأکید دارد که این مدل یک "فست‌بک اسپرت" است. شاید این نام بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته باشد تا از برچسب کسل‌کننده و تکراری کراس‌اوور فرار کند، اما هدف اصلی آن هم همین است. به گفته شرکت، A390 هم برای استفاده روزمره مناسب است و هم می‌تواند به یک هیولای مسابقه‌ای تبدیل شود. مدیرعامل آلپاین، این خودرو را این‌گونه توصیف کرده است: "A110 با پنج صندلی."

 

طراحی و ظاهر جذاب آلپاین A390_β

آلپاین A390_β دارای ظاهری بسیار شیک و پویا با پنجره‌های بدون قاب و شیشه عقب یکپارچه است. این خودرو بیشتر به یک کوپه‌ با ارتفاع بلند شباهت دارد تا یک کراس‌اوور، و تنها نشانه‌های کراس‌اووری آن، ارتفاع نسبتاً بالای کف خودرو از زمین و وجود پوشش‌های پلاستیکی دور گلگیرها است.

چراغ‌های LED پیشرفته با مثلث‌های نورانی، از کانسپت آلپاین الپنگلو مدل ۲۰۲۲ الهام گرفته شده‌اند. خطوط برجسته و طراحی پروفیل خودرو نیز یادآور آلپاین A110 است. آلپاین رنگ خاص "آبی اسپکیولار" را برای بدنه خودرو انتخاب کرده و آن را با جزئیات مشکی ترکیب کرده است.

آیرودینامیک این خودرو به‌ وضوح از اولویت‌های اصلی بوده است. در قسمت جلو، یک جلوپنجره با منافذ میکروسکوپی، هواکش‌های جانبی و یک "پل پرنده" روی کاپوت به چشم می‌خورند. در قسمت عقب، طراحی حتی هیجان‌انگیزتر است. یک باله کوسه‌ای و عناصر آیرودینامیکی در دیفیوزر و چراغ‌های عقب که تا ۸۰ میلی‌متر گسترش می‌یابند تا نیروی پسا را کاهش دهند.

 

جزئیات خاص آلپاین A390_β

چرخ‌های جلو ۲۲ اینچ و چرخ‌های عقب ۲۳ اینچ اندازه دارند و طراحی آنها از دانه‌های برف الهام گرفته شده است. بله، دانه‌های برف! این چرخ‌ها نورانی و شفاف هستند تا مهارت تقسیم گشتاور خودرو را به نمایش بگذارند؛ به این ترتیب، همه خواهند فهمید که شما صرفاً برای خرید به فروشگاه نمی‌روید، بلکه خودروی شما واقعاً پویا و دینامیک است.

اگرچه A390_β یک کانسپت است، اما آلپاین اعلام کرده است که ۸۵ درصد از طراحی آن در مدل تولیدی حفظ خواهد شد. این احتمال وجود دارد که برخی از ویژگی‌های خاص این خودرو، مانند چراغ‌ها، سپرها و چرخ‌ها، در نسخه نهایی کمی ساده‌تر و متعارف‌تر شوند.

 

کابین آینده‌نگر آلپاین A390_β

داخل کابین، طراحی‌ای شبیه به فیلم‌های علمی-تخیلی دارد. صندلی راننده در دو موقعیت مختلف قابل تنظیم است و فضای داخلی با حال و هوای یک سفینه فضایی طراحی شده است. کف خودرو نیز از الگوهای طبیعی سنگ الهام گرفته شده است. البته انتظار نداشته باشید همه این جزئیات در نسخه تولیدی حفظ شود؛ بیشتر این ویژگی‌ها جای خود را به طراحی کاربردی‌تری با چیدمان پنج‌نفره و طراحی‌های ساده‌تر خواهند داد.

 

مشخصات فنی آلپاین A390_β

آلپاین در مورد جزئیات فنی همچنان رازدار است. تأیید شده که A390 به دو موتور برقی برای سیستم چهارچرخ محرک و سیستم تقسیم گشتاور فعال مجهز خواهد بود، اما هنوز اطلاعات دقیقی درباره قدرت و بُرد خودرو منتشر نشده است. آنچه می‌دانیم این است که این مدل بر پایه معماری AmpR Medium ساخته خواهد شد؛ پلتفرمی که نسخه تغییرنام‌یافته CMF-EV است و در مدل‌هایی همچون رنو مگان الکتریکی، رنو سینیک الکتریکی و  نیسان آریا نیز استفاده شده است.

 


شبکه‌های اجتماعی

جدیدترین خودروهای بازار ایران

اتومبیل کلاسیک

طراحی اتومبیل

ویدیوها