شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - خانواده پورشه ۹۱۱ مدل سال ۲۰۲۵
حذف دنده دستی و اضافه شدن دکمه استارت

پورشه ۹۱۱، مدل اسپرتی که خودروساز اهل اشتوتگارت قصد داشت در سال ۱۹۸۰ متوقف کند، ۴۴ سال بعد همچنان زنده است و این دفعه برای اولین بار در طول این تاریخ تقریبا نیم‌قرنی، این مدل محبوب با کمک پیشرانه هایبریدی عرضه خواهد شد. پورشه فیس‌لیفت مدل ۹۱۱ برای سال ۲۰۲۵ را معرفی کرده و جالب‌ترین نسخه آن، یک کاررا GTS با تقویت الکتریکی است که به سرعتی نزدیک به ابرخودروها رسیده است. البته مانند اکثر ابرخودروها، این مدل نیز با جعبه‌دنده دستی در دسترس نخواهد بود.

در واقع هیچ مدل ۹۱۱ جدیدی برای سال ۲۰۲۵ با جعبه‌دنده دستی عرضه نمی‌شود، اما نگران نباشید چون پورشه همچنان طرفداران خود را فراموش نکرده است. گزینه جعبه‌دنده دستی برای مدل سال ۲۰۲۶ بازخواهد گشت تا مدلی که فعلا با کد ۹۹۲.۲ شناخته می‌شود، توانایی تزریق هیجان و مطرح کردن دوباره این نام افسانه‌ای را داشته باشد.


بررسی تغییرات فنی و عملکرد پورشه ۹۱۱ GTS ۲۰۲۵

پورشه ۹۱۱ GTS برای سال ۲۰۲۴ فقط یک کاررا S کمی قوی‌تر بود که از نسخه کمی تقویت‌شده پیشرانه ۳ لیتری تویین‌توربو استفاده می‌کرد. اما این بار، دارای جلوپنجره خاصی با فلیپ‌های عمودی فعال و یک نسخه T-Hybrid از پیشرانه ۶ سیلندر با ظرفیت ۳.۶ لیتری است که ۱۴ هزار دلار به برچسب قیمتی ۱۵۰ هزار و ۹۰۰ دلار خودرو اضافه کرده است.

با وجود افزایش حجم پیشرانه، بهبود فنی خودرو چندان به چشم نمی‌آید چون ۴۷۸ اسب بخار خروجی آن فقط 3 اسب بخار بیشتر از قبل است و گشتاور خودرو همچنان در ۵۷۰ نیوتن‌متر باقی مانده است. البته عملکرد نسخه GTS در جاده و خیابان به شکل محسوس و قابل توجهی بهتر از گذشته است. پیشرانه دو توربوی قدیمی با یک توربوی بدون وست‌گیت جایگزین شده که می‌تواند به صورت الکتریکی چرخیده و لگ را از بین ببرد و همچنین از انرژی گازهای خروجی برای شارژ یک بسته ۱.۹ کیلووات ساعتی ۰۰ وولتی در جلو استفاده می‌کند.

 

این باتری یک پیشرانه الکتریکی پنهان‌شده در جعبه‌دنده ۸ سرعته PDK را تغذیه می‌کند تا ۵۴ اسب بخار و گشتاور ۱۴۹ نیوتن‌متر تولید شود. قدرت خروجی ترکیبی پورشه ۹۱۱ GTS ۲۰۲۵ بدین ترتیب به ۵۳۲ اسب بخار و گشتاور ۶۰۹ نیوتن‌متر می‌رسد.


پورشه ۹۱۱ GTS ۲۰۲۵: توربو و سرعت نهایی


از اینجا به بعد بهتر است که مقایسه‌ها با نسخه سال گذشته را تمام کنیم چون پورشه ۹۱۱ GTS از لحاظ شتاب و سرعت می‌تواند با ۹۱۱ توربو مقایسه شود. پورشه ۹۱۱ GTS ۲۰۲۵ با ۱۶۴ هزار و ۹۰۰ دلار قیمت اولیه می‌تواند ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را در فقط ۲.۹ ثانیه طی کند و این در حالی است که شتاب‌گیری مدل ۲۰۲۴ با ۴۷ کیلوگرم وزن کم‌تر ۳.۲ ثانیه طول می‌کشید. نسخه ۱۹۷ هزار و ۲۰۰ دلاری توربو نیز با قدرت ۵۷۲ اسب بخار، قادر به پر کردن ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در ۲.۷ ثانیه است.

البته این نکته را نباید فراموش کرد که پورشه ۹۱۱ توربو مجهز به سیستم تعلیق تمام‌چرخ محرک است و پورشه GTS دیفرانسیل‌عقب است. پورشه نگفته که نسخه تمام‌چرخ محرک GTS چقدر سریع‌تر از نسخه دیفرانسیل‌عقب اما اختلاف ۰.۲ ثانیه نشان می‌دهد که راننده‌های نسخه ۹۱۱ توربو هنگام سبقت گرفتن از GTS ۲۰۲۵ باید کمی محتاط‌تر باشند مگر این که به جای خیابان، در حال رانندگی در یک بزرگراه باشند چون حداکثر سرعت پورشه ۹۱۱ GTS ۲۰۲۵ به ۳۱۲ کیلومتر در ساعت می‌رسد اما ۹۱۱ توربو می‌تواند تا ۳۲۰ کیلومتر در ساعت برود.


پورشه ۹۱۱ GTS ۲۰۲۵: خبری از حالت الکتریکی نیست

ما پیش از این هم می‌دانستیم که اولین ۹۱۱ هایبریدی قرار نیست از نوع پلاگ‌این باشد. تصمیمی که پورشه اعلام کرده بود با هدف بهینه نگه داشتن وزن خودرو گرفته شده است. با این حال، جالب است که بدانیم پورشه ۹۱۱ GTS حتی نمی‌تواند مانند محصولی مثل شورولت کوروت E-Ray (یک هایبریدی دیگر بدون ویژگی پلاگ‌این) تنها با قدرت الکتریکی در ترافیک حرکت کند. این ممکن است برخی از طرفداران محیط زیست را ناامید کند، اما می‌تواند طرفداران پورشه که نسبت به استفاده از تکنولوژی هایبریدی در خودروی محبوب‌شان تردید دارند را راضی نگه دارد چون در این حالت،‌ صدای پیشرانه ۶ سیلندر خطی در تمام شرایط شنیده خواهد شد.

پورشه ۹۱۱ GTS از برخی تجهیزات استاندارد مثل لوله اگزوزهای جذاب دوتایی و فرمان‌پذیری محور عقب (این دو مورد به صورت آپشن در نسخه‌های ارزان‌تر و پایه عرضه می‌شوند.) و چرخ‌های ۲۰ اینچی در جلو و ۲۱ اینچی در عقب بهره می‌برد. این نسخه همچنین مجهز به سیستم PASM (سیستم تعلیق تطبیقی مخصوص پورشه) است. کاهش ۱۰ میلی‌متری ارتفاع نسبت به کاررا از دیگر ویژگی‌های این بسته است و امکان تکمیل آن با سیستم تعلیق PDCC (کنترل داینامیک شاسی پورشه) نیز وجود دارد.

 

بررسی سایر نسخه های پورشه ۹۱۱ برای سال ۲۰۲۵

نسخه‌های ۹۱۱ توربو با ۵۷۲ اسب بخار، توربو S با ۶۴۰ اسب بخار و GT3 RS با 518 ۵۱۸ بخار، بدون تغییر از سال ۲۰۲۴ به مدل ۲۰۲۵ منتقل می‌شوند. این موضوع به این معنا است که این مدل‌ها باید کمی صبر کنند تا به‌روزرسانی‌های بصری و فناوری‌محور مشابه مدل GTS و کاررا را دریافت کنند. در حال حاضر، تنها مدل‌های دیگر ۹۱۱ برای سال ۲۰۲۵ نسخه‌های GTS و کاررا هستند.

همانند سال ۲۰۲۴، پورشه ۹۱۱ کاررا تنها با جعبه‌دنده دوکلاچه PDK عرضه می‌شود و تغییرات چندانی نسبت به مدل GTS ندارد. این مدل هیچ بسته قدرت هایبریدی و یا توربوی الکتریکی را ندارد، اما استفاده از دو توربوی مدل GTS سال گذشته باعث افزایش قدرت آن از ۳۷۹ اسب بخار به ۳۸۸ اسب بخار شده است، در حالی که حداکثر گشتاور ۴۵۰ نیوتن‌متر بدون تغییر باقی مانده است.

 

بهبود عملکرد تقریبا ناچیز است: شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت هنوز ۳.۹ ثانیه طول می‌کشد و امکان بهبود آن به ۳.۷ ثانیه با بسته اسپورت کرونو وجود دارد. این بسته کارکرد لانج کنترل را به خودرو اضافه می‌کند. این اعداد تنها یک دهم ثانیه بهتر از قبل هستند. حداکثر سرعت نیز با ۱.۶ کیلومتر در ساعت افزایش،‌ اکنون به ۲۹۵ کیلومتر در ساعت می‌رسد. با این حال و با وجود تغییرات بسیار محدود، قیمت ۹۱۱ کاررا افزایش یافته و از ۱۱۴ هزار و ۴۰۰ دلار به ۱۲۰ هزار و ۱۰۰ دلار افزایش یافته است.

پورشه ۹۱۱ کاررا S در سال ۲۰۲۵ به تعطیلاتی کوتاه رفته اما انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۶ بازگردد و گزینه جعبه‌دنده دستی را به خط تولید ۹۱۱ بازگرداند. گزارش‌هایی که تغییرات کاررا را به درستی پیش‌بینی کرده بودند، نشان می‌دهند که این مدل نیز به‌روزرسانی غیرهایبریدی مشابهی خواهد داشت که خروجی قدرت را از ۴۴۳ اسب بخار به حدود ۴۵۴ اسب بخار افزایش خواهد داد.

نسخه‌های کوپه، کابریولت و تارگا از کاررا و GTS جدید از ابتدای عرضه موجود خواهند بود، اما انتظار می‌رود پورشه در ۳ سال آینده، کل مجموعه را با مدل‌های به‌روزرسانی‌شده T، توربو و GT3 گسترش دهد. علاوه بر این، همچنان احتمال عرضه نسخه‌های مخصوص و محدود مثل ۹۱۱ S/T سال گذشته وجود دارد تا پورشه بتواند پایگاه مشتریان ثروتمند برند را هم راضی نگه دارد.


عناصر جذاب پورشه ۹۱۱ GTS ۲۰۲۵: چراغ های ماتریکسی و لوگوی روشن پورشه

فلاپ‌های فعال هوای پورشه ۹۱۱ GTS که برای بهبود وضعیت آیرودینامیک بسته می‌شوند یا برای هدایت هوای سرد به رادیاتورهای جلویی در هنگام رانندگ در پیست باز می‌شوند و با دیفیوزرهای زیر بدنه کار می‌کنند، منجر به این می‌شود که مشکلی در تشخیص این نسخه نداشته باشد. البته تغییرات دیگری نیز وجود دارد که به شما در شناسایی نسخه‌های ۲۰۲۵ هر دو مدل GTS و کاررا کمک می‌کنند.


هر دو نسخه GTS و کاررا از پورشه ۹۱۱ مدل سال ۲۰۲۵، با چراغ‌های LED ماتریکس ۴ نقطه‌ای پورشه عرضه می‌شوند که تمام وظایف روشنایی را در واحدهای چراغ‌ها ادغام کرده و از چراغ‌های راهنما و چراغ‌های روشنایی روز جداگانه خلاص می‌شوند. همچنین یک گریل جدید در پشت خودرو با پنج شیار عمودی در هر طرف و کلمه "Porsche" زیر آن وجود دارد که اکنون روشن شده و با نوار نوری عرضی متصل به چراغ‌های عقب ادغام شده است.

نسخه‌های کاررا به صورت استاندارد با چرخ‌های ۱۹ اینچی در جلو و ۲۰ اینچی در عقب عرضه می‌شوند، اما می‌توان آن‌ها را با چرخ‌های ۲۰ و ۲۱ اینچی از جمله چرخ‌های طراحی انحصاری ۹۱۱ کاررا با باله‌های آیرودینامیک فیبر کربنی که می‌توانند در سرعت‌های بالا کشش هوا را کاهش دهند و توجه همگان را جلب کنند سفارش داد. خریداران مدل‌های کاررا و GTS همچنین می‌توانند یک کیت آیرودینامیک شامل یک اسپویلر جلوی پورشه اسپورت دیزاین، رکاب‌های جانبی و یک باله ثابت عقب را اضافه کنند.


کابین و فناوری های پورشه ۹۱۱ سال ۲۰۲۵: دو صندلی و یک دکمه استارتر

اگر یک چیز درباره پورشه ۹۱۱ جدید وجود داشته باشد که به طور حتم طرفداران قدیمی پورشه را به خشم خواهد آورد، نحوه روشن کردن آن است. هنوز هم باید دست خود را به سمت کنار درب فرمان ببرید که یادگاری از روزهای ابتدایی مسابقات پورشه و زمانی که به رانندگان اجازه می‌داد هم‌زمان موتور را بچرخانند و دنده را درگیر کنند است. اما به جای کلید قابل چرخش، مدل سال ۲۰۲۵ همانند تایکان، دارای یک دکمه استارت است. این تغییر در مدل معمولی‌تر تایکان با استقبال مواجه نشد و معلوم نیست که چرا پورشه برای مدل افسانه‌ای و محبوبی مثل ۹۱۱ به این نتیجه رسیده که این تغییر را ادامه دهد. تغییری که ناامیدکننده است و این خودروی دوست‌داشتنی را دچار نوعی بحران هویتی می‌کند.

AutomobileFa Porsche 911 MY2025 Start Button 14030312

 


البته تغییرات سنت‌شکنانه پورشه فقط محدود به شیوه روشن کردن خودرو نمی‌شود: همه مدل‌های کوپه ۹۱۱ اکنون به صورت استاندارد با تنها دو صندلی عرضه می‌شوند. ویژگی خاصی که قبلا مختص نسخه‌های راننده‌محور مانند مدل سبک ‌وزن T (که برای مدل سال ۲۰۲۵ کنار گذاشته شده.) کوپه GTS، GT2، GT3 و نسخه‌های توربو با بسته سبک بود. البته اگر خریداری همچنان مصر باشد که دوستانش را در معرض عذاب سفر در عقب یک ۹۱۱ قرار دهد، می‌تواند بسته 2+2 را بدون پرداخت هزینه‌ای اضافی دریافت کند.

یکی از ویژگی‌های دیگری که برای اولین بار در یک پورشه ۹۱۱ دیده می‌شود، پنل ابزار ۱۲.۶ اینچی است که تا ۷ شیوه نمایش متفاوت را ارائه می‌دهد که البته به شکل سنتی، یکی از آن‌ها دربردارنده پنج نمایشگر مختلف است و تجربه رانندگی ۶۰ ساله پورشه را شبیه‌سازی می‌کند.


پنل ابزار پورشه ۹۱۱ ۲۰۲۵ اکنون حتی می‌تواند محتوای Apple CarPlay که توسط دستورات صوتی Siri اجرا می‌شود را به نمایش بگذارد. صفحه نمایش ۱۰.۹ اینچی سیستم اطلاع‌رسانی و سرگرمی اکنون از قابلیت استریم ویدیو در زمانی که خودرو متوقف شده بهره می‌برد. شارژر گوشی‌های همراه و قابلیت استفاده از برنامه‌هایی مثل اسپاتیفای و اپل موزیک بدون اتصال یک گوشی از سایر ویژگی‌ها و فناوری‌های کابین پورشه ۹۱۱ مدل سال ۲۰۲۵ است.


قیمت و زمان عرضه پورشه ۹۱۱ ۲۰۲۵

پورشه فرآیند ثبت سفارش مربوط به نسخه‌های کوپه، کابریولت و تارگا مدل ۹۱۱ را هم‌اکنون باز کرده و تحویل نسخه‌های کاررا نیز از پاییز آغاز خواهد شد اما عرضه نسخه GTS به اواخر سال موکول شده است.


پورشه ۹۱۱ برای سال ۲۰۲۵ در ۱۱ نسخه متنوع عرضه می‌شود: نسخه پایه یعنی ۹۱۱ کاررا با افزایش تقریبا ۶ هزار دلاری، اکنون با قیمت ۱۲۰ هزار و ۱۰۰ دلار عرضه می‌شود. سایر نسخه‌های کاررا شامل کاررا کابریولت با ۱۳۳ هزار و ۴۰۰ دلار، کاررا GTS با ۱۶۴ هزار و ۹۰۰ دلار، کاررا GTS کابریولت با ۱۷۸ هزار و ۲۰۰ دلار، کاررا ۴ GTS با ۱۷۲ هزار و ۷۰۰ دلار و کاررا ۴ GTS کابریولت با ۱۸۶ هزار دلار می‌شود. از بین این نسخه‌ها، نسخه GTS با افزایش بیش از ۱۴ هزار دلار، بیشترین رشد قیمتی را ثبت کرده است.

تنها نسخه تارگا که برای مدل سال ۲۰۲۵ در نظر گرفته شده پورشه ۹۱۱ تارگا ۴ GTS است که با قیمت ۱۸۶ هزار دلار عرضه می‌شود. ۹۱۱ توربو با قیمت ۱۹۷ هزار و ۲۰۰ دلار عرضه خواهد شد و این در حالی است که قیمت نسخه توربو کابریولت به ۲۱۰ هزار دلار می‌رسد و بالاتر از آن، نسخه‌های توربو S و توربو S کابریولت قرار دارند که به ترتیب با قیمت‌های ۲۳۰ هزار و ۴۰۰ دلار و ۲۴۳ هزار و ۲۰۰ دلار عرضه می‌شوند.

در پایان نیز نسخه پرچم‌دار پورشه ۹۱۱ GT3 RS ۲۰۲۵ را داریم که به عنوان گران‌ترین و مجهز‌ترین نسخه کل مجموعه با قیمت ۲۴۱ هزار و ۳۰۰ دلار عرضه می‌شود.

نظر دهید


در همین زمینه