شبکه‌های اجتماعی

سیتروئن C4X و e-C4 X معرفی شد
Automobile Farsi - Citroen C4 X , e C4 X

کراس‌اوور فست‌بک جایگزینی برای تمام کلاس‌ها

 

تب کراس‌اوور‌ها چنان بالا گرفته است که کم کم خودروهای هاچ‌بک، استیشن و سدان‌ از چرخه تولید و طراحی کنار می‌روند. هر خودروساز می‌خواهد با ارائه محصولی جدید در این سگمنت سهم بازار بیشتری به دست بیاورد و سیتروئن نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود. اما موردی که شما را کمی گیج خواهد کرد فرم بدنه C4X و e-C4x است که مابین یک کراس‌اوور، هاچ‌بک و سدان فست‌بک گیر کرده و تکلیفی نامشخص دارد. وینسنت کُبی مدیرعامل سیتروئن در خصوص C4X و e-C4X می‌گوید: این خودروها جایگزین مقرون به صرفه، آبرومند و زیبا برای هاچ‌بک‌ها و SUV ها هستند.


کم‌تر از یک ماه قبل نیز پژو با معرفی 408 جدید نشان داد که بی علاقه به چنین طراحی نیست و حالا C4X در این کلاس تنها نخواهد بود. این خودرو 4600 میلی‌متر طول، 1800 میلی‌متر عرض و 1525 میلی‌متر ارتفاع و 2670 میلی‌متر فاصله بین دو محور دارد که با توجه به اعداد؛ این خودرو دقیقا مابین C4 و C5X قرار می‌گیرد. خط انتهای سقف از ستون C با شیب زیادتری نسبت به C4 به درب صندوق اصلاح شده با چراغ‌های جدید و اسپویلر یکپارچه می‌رسد که تداعی کننده خودروهای فست‌بک است. همین خطوط نرم و سیال باعث شده تا ضریب درگ این خودرو به 0.29Cd برسد که عدد قابل قبولی به حساب می‌آید. اوورهنگ بیش‌تر در این مدل باعث شده تا فضای صندوق عقب با گنجایش 510 لیتر؛ 130 لیتر بیش‌تر از مدل C4 داشته باشد. سرنشینان عقب به واسطه فاصله بین دو محور مناسب، فضای زانو 198 میلی‌متر در اختیار دارند که ترکیب آن با صندلی‌های ردیف عقب که پشتی آن قابلیت حرکت دارد و سیستم تعلیق Progressive Hydraulic Cushions به همراه فوم صندلی‌های Citroen Advanced Comfort Programme محیطی دلباز و آرامش بخش را تشکیل می‌دهد.


داخل خودرو با C4 یکسان است و همان داشبورد و صفحه نمایش 10 اینچ مرکزی را مشاهده خواهید کرد. اما از نظر نرم‌افزاری این خودرو از سیستم اطلاعات و سرگرمی My Citroen Plus جدید که در مدل بزرگ‌تر C5X معرفی شده بود بهره می‌برند. تشخیص صدای بهتر، رابط کاربری زیبا‌تر، ویژگی‌های ارتباطی بیش‌تر و قابلیت‌های آپدیت بیش‌تر از طریق ارتباط هوایی ویژگی‌های نسل جدید این سیستم محسوب می‌شود. از نظر تجهیزات ایمنی نیز سیستم ADAS 20 بر روی این خودرو قرار دارد که رانندگی نیمه خودکار سطح 2 را برای C4X به ارمغان می‌آورد.


هر دو نمونه مانند C4 بر اساس پلتفرم و معماری CMP/eCMP گروه استلانتیس ساخته شده‌اند که مختص سدان‌ها و SUV‌های سایز کوچک است. سیتروئن با ساخت این خودرو نشان داد که این پلتفرم ظرفیت ساخت چنین خودرویی با این میزان طول را دارد و نیاز به استفاده از پلتفرم EMP2 که برای خودروهای سایز متوسط این شرکت استفاده می‌شود ندارد.


اکثر بازار‌های اروپایی مانند: اتریش، بلژیک، آلمان، لوکزامبورگ، هلند، بازارهای نوردیک ( دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد )، پرتغال و بریتانیا نمونه e-C4X را دریافت خواهند کرد و تنها برخی از بازارهای اروپایی، خاورمیانه و آفریقا از نمونه بنزینی توربو PureTech 100 / Puretech 130 و دیزل BlueHDi 130 بهره‌مند می‌شوند.


سیتروئن e-C4X از یک موتور الکتریکی استفاده می‌کند که خروجی آن 134 اسب‌بخار قدرت و 260 نیوتن‌متر گشتاور است. باطری لیتیوم یون 50 کیلووات ساعت با تکنولوژی 400 ولت باعث شده تا برد مسافتی این خودرو در استاندارد WLTP به 360 کیلومتر برسد. این خودرو با شارژر DC 100 کیلووات ساعت سازگار است که مدت زمان شارژ را کوتاه‌تر می‌کند.


شتاب این خودرو به گفته سیتروئن در حالت اسپرت 9.5 ثانیه و بیشینه سرعت آن 150 کیلومتر بر ساعت است. هر دو مدل در کارخانه Stellantis’ Villaverde در مادرید اسپانیا تولید می‌شوند و فروش آن‌ها از پاییز سال جاری آغاز خواهد شد.

 

نظر دهید


در همین زمینه