شبکه‌های اجتماعی

جک S5 فیس‌لیفت چه تفاوت‌هایی با نسخه فعلی دارد؟ +رقابت درگ
اتومبیل فارسی - جک S5 و جک S5 فیس‌لیفت

پیشرانه، امکانات و ظاهری جدید

 

 همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، شرکت کرمان موتور قصد دارد نسخه جدید جک S5 (جک S5 فیس‌لیفت) را به بازار عرضه کند. جک S5 جدید که در واقع نمونه فیس‌لیفت شده نسخه فعلی به شمار می‌رود حدودا 5 سال پیش توسط جک موتورز چین معرفی شده است. در ابتدای عرضه نسخه اتوماتیک S5 در بازار ایران نیز کرمان موتور نمونه‌هایی از این نسخه فیس‌لیفت شده را به ایران آورد، اما در نهایت عرضه جک S5  اتوماتیک به بازار با همان استایل ظاهری نسخه پیش از فیس‌لیفت صورت گرفت. 

 

 تغییرات جک S5 جدید نسبت به نسخه فعلی

جک S5 فیس‌لیفت نسبت به نمونه فعلی ( پیش از فیس‌لیفت) دارای سپر جلو، جلوپنجره و چراغ‌های مه‌شکن جدید است، اما در نمای کناری و همچنین قسمت عقب خودرو تغیییری نسبت به نسخه فعلی مشاهده نمی‌شود. با انتشار تصاویر این نسخه در فضای مجازی انتقادات بسیاری در مورد طراحی جک S5 جدید عنوان شد و طراحی آن به مذاق بسیاری از مشتریان کرمان موتور خوش نیامده است.

 

در بخش قوای فنی، جک S5 فیس‌لیفت دیگر از پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ فعلی استفاده نمی‌کند و قرار است این اتومبیل با پیشرانه 4 سیلندر ۱٫۵ لیتری توربوشارژ با فناوری پاشش مستقیم سوخت (TGDI) عرضه شود. این پیشرانه که همان نمونه مورد استفاده در KMC K7 است توانایی تولید ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۲۵۱ نیوتن متر گشتاور را دارد و همراه با جعبه دنده 6 سرعته دو کلاچ عرضه خواهد شد. بنابراین می‌توان گفت که اگرچه فیس‌لیفت ظاهری جک S5 از زیبایی و جذابیت بصری آن کاسته و انتقادهایی را به همراه داشته، اما در زمینه قوای فنی تغییر مثبت و قابل قبولی در جک S5 فیس‌لیفت ایجاد شده است.

 

جک S5 فیس‌لیفت در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی نیز بهبودهایی را پشت سر گذاشته است و  در حال حاضر به تجهیزات رفاهی و ایمنی شامل سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، سانروف، سنسور پارک جلو و عقب، فرمان برقی، ترمز پارک برقی، سامانه کنترل حرکت در سراشیبی، سامانه کنترل حرکت در سربالایی، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، سیستم چندرسانه‌ای به همراه نمایشگر لمسی، درگاه USB و بلوتوث، دوربین دید عقب، سامانه کنترل پایداری، ۴ کیسه هوای ایمنی، سنسور نور و باران، تنظیم برقی صندلی راننده، کروز کنترل، چراغ روشنایی در روز و... اشاره کرد. 

 

در میان این تجهیزات، کروز کنترل و چراغ‌های روشنایی در روز در نسخه فعلی به صورت پایه و استاندارد از سوی کرمان موتور عرضه نمی‌شد البته در کنار این تجهیزات، سامانه پارک اتوماتیک، شست و شوی چراغ‌های جلو، سقف پانوراما و سامانه چهار چرخ محرک نیز برای جک S فیس‌لیفت قابل سفارش است که هنوز مشخص نیست آیا این تجهیزات در نسخه نهایی که از سوی کرمان موتور عرضه می‌شود نیز وجود خواهد داشت یا خیر.

  

آشنایی با پیشرانه‌های TGDI

در آغاز عرضه پیشرانه‌های انژکتوری، سامانه پاشش سوخت موسوم به MPI نیز معرفی شد که معایب سیستم سوخت‌رسانی کاربراتوری را مرتفع ساخت و بازدهی بالاتر، سوخت‌رسانی یکنواخت‌تر و کاهش مصرف سوخت را به همراه داشت. در سیستم سوخت‌رسانی MPI به ازای هر سیلندر موتور یک سوزن انژکتور تعبیه شده است و در زمان مکش هوا، پاشش سوخت نیز در منیفولد ورودی هوا انجام شده و در نتیجه مخلوطی از هوا و سوخت وارد محفظه احتراق می‌شود.

 

اما اخیر با معرفی سامانه پاشش مستقیم سوخت که به اختصار GDI نامیده می‌شود تحول بزرگی در راندمان و مصرف سوخت پیشرانه‌های بنزینی ایجاد شده است. GDI نوعی از سامانه تزریق سوخت است که بیشتر در پیشرانه‌های مدرن دو زمانه و چهار زمانه بنزینی استفاده می‌شود. در این سیستم بنزین تحت فشار بالا قرار داده شده و از طریق ریل سوخت و سوزن‌ها  به صورت مستقیم با فشار بالا به داخل محفظه احتراق هر سیلندر تزریق می‌شود. بنابراین در این سیستم در بالای هر سیلندر یک انژکتور قرار گرفته که تزریق سوخت را به صورت مستقیم انجام می‌دهد. کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و افزایش راندمان از ویژگی‌های این سامانه است.


در پیشرانه‌های GDi می‌توان اثر خنک‌کنندگی پاشش سوخت، سطح آلاینده‌ها و زمانبندی پاشش را کنترل کرد بنابراین مدیریت این پیشرانه‌ها به مراتب پیشرفته‌تر است. پیشرانه  TGDI نیز در واقع همان پیشرانه‌های بنزین سوز با قابلیت پاشش مستقیم سوخت به داخل هر سیلندر است که به سیستم پرخوران توربوشارژ نیز مجهز شده است. ترکیبی از ورود هوای پرفشار و دارای چگالی بالایی از اکسیژن و همچنین پاشش سوخت پر فشار (و اصطلاحا پودر شده) به داخل محفظه سیلندر می‌تواند بالاترین راندمان و در عین حال مصرف سوخت بهینه را برای یک موتور احتراق داخلی بنزین سوز به ارمغان آورد.

پیشرانه جدید 1.5 لیتری توربوشارژ به کار رفته در KMC K7 و همچنین جک S5 فیس‌لیفت نیز به همین سامانه مجهز شده است.

 

رقابت درگ میان جک S5 با پیشرانه 2 لیتری و جک S5 فیس‌لیفت با پیشرانه جدید 1.5 لیتری

همانطور که گفته شد، جک S5 فیس‌لیفت به پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ با سامانه تزریق مستقیم سوخت مجهز شده است. این پیشرانه توانایی تولید 174 اسب بخار قدرت و 251 نیوتن متر گشتاور را دارا است که در مقابل پیشرانه 2 لیتری به کار رفته در نسخه فعلی جک S5 که توانایی تولید 174 اسب بخار قدرت و 265 نیوتن متر گشتاور را دارد، اگرچه روی کاغذ یک بازنده است اما در عمل با توجه به فناوری پاشش مستقیم سوخت، طراحی بهینه‌تر و به‌روزتر، جک S5 فیس‌لیفت با پیشرانه 1.5 لیتری در رقابت درگ که از سوی شرکت کرمان موتور برگزار شده است موفق به شکست دادن نسخه 2 لیتری می‌شود. 

 

 

نظر دهید


در همین زمینه