شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - ID.4 Crozz
سه مدعی برای محصول الکتریکی فولکس‌واگن

چندی پیش تصاویری از فولکس‌‌واگن ID.4 Crozz در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها منتشر شد که از واردات اولیه این محصول به کشور خبر می‌داد. پیش‌بینی می‌شود که این نسخه جهت دریافت استانداردها و مجوزهای لازم فنی وارد کشور شده و احتمالا به زودی شاهد عرضه رسمی آن خواهیم بود. تا کنون سه شرکت خصوصی فعال در حوزه خودرو مدعی عرضه این مدل شده‌اند اما امکان انتشار اسامی آن‌ها وجود ندارد. باید منتظر ماند و دید که بالاخره فولکس‌واگن ID.4 Crozz توسط کدام شرکت وارد سامانه فروش خودروهای وارداتی خواهد شد.

 

فولکس‌واگن ID.4 در بازار چین در دو نسخه ID.4 X و ID.4 Crozz عرضه می‌شود. این دو نسخه تفاوت‌هایی جزئی از لحاظ ظاهری با یکدیگر دارند اما تفاوت اصلی آن‌ها این است که اولی حاصل همکاری فولکس‌‌واگن با گروه SAIC است و نسخه دوم که قرار است به بازار ایران فرستاده شود، نتیجه جوینت‌ونچر فولکس‌واگن با گروه FAW است. فولکس‌واگن-FAW ID.4 Crozz از مارچ ۲۰۲۱ در چین و در قالب ۵ تریم متفاوت تجهیزاتی و گستره قیمتی ۳۰ هزار و ۷۲۴ دلار تا ۴۳ هزار و ۲۰ دلار عرضه شده است. این مدل سوار بر پلتفرم MEB گروه فولکس‌واگن است و به عنوان یک شاسی‌بلند تمام‌الکتریکی نسبتا کوچک و فشرده فروخته می‌شود.

 

{gallery}Products/Volks Wagen/ID.4 crozz 14021030{/gallery}

 

از بین این دو نسخه، ID.4 Crozz شباهت بیشتری به نسخه اروپایی ID.4 دارد اما به باتری کوچک‌تری مجهز است. این نسخه توانایی پیمایش ۴۰۰ کیلومتر را دارد و می‌تواند ۱۶۸ اسب بخار و گشتاور ۳۱۰ نیوتن‌متر تولید کند. علاوه بر مدل استاندارد، یک نسخه با مسافت قابل‌پیمایش طولانی‌تر هم وجود دارد که قدرت تولیدی آن به ۲۰۱ اسب بخار و گشتاور ۳۱۰ نیوتن‌متر می‌رسد و می‌تواند با یک بار شارژ کامل، مسافتی برابر با ۵۵۰ کیلومتر را طی کند. یک نسخه قدرتمندتر برای بازار چین نیز وجود دارد که قادر به تولید ۳۰۲ اسب بخار و گشتاور ۴۶۰ نیوتن‌متر خواهد بود و مسافت قابل‌پیمایش آن نیز ۵۲۰ کیلومتر اعلام شده است. البته باید این نکته را در نظر داشت که بعید است شاهد عرضه این نسخه در بازار ایران باشیم.

 

به نقل از برخی منابع و رسانه‌های چینی، مدل ID.4 Crozz طراحی دقیق و هنرمندانه‌ای دارد و در مقایسه با سایر محصولات گروه، ذات الکتریکی بودن آن را می‌توان در عناصر فضای خارجی و طراحی داخلی هم پیدا کرد. چراغ‌های جلو از نوع LED هستند و با یک نوار باریک و جذاب به هم وصل شده‌اند. ظاهر جلوی خودرو و مخصوصا نحوه قرار گرفتن جلوپنجره و فاصله‌ای که با چراغ‌ها دارد  منجر به تقویت حس اسپرت و هویت مستقل این مدل شده است.

 

فضای داخلی ID.4 Crozz ساده و به دور از اضافه‌کاری‌های رایجی است که در بعضی از خودروهای الکتریکی دیده‌ایم. البته که اتاقک خودرو همچنان فناوری‌محور است اما توانسته با حفظ طراحی ساده و دوست‌داشتنی به این دستاورد برسد. یک پنل ابزار LCD و فرمان سه‌شاخه که مجهز به دکمه‌ها و کارکردهای مختلف است دیده می‌شود. یک نمایشگر معلق مخصوص سیستم اطلاع‌رسانی و سرگرمی نیز وجود دارد. دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین دید عقب، هدآپ دیسپلی (HUD) مجهز به فناوری واقعیت افزوده (AR)، صندلی‌های مجهز به سیستم گرمایش، سانروف پانورامیک و پورت تایپ‌سی در صندلی‌های جلو و عقب از دیگر ویژگی‌ها و فناوری‌های استفاده‌شده در این خودرو هستند. صندلی‌ها از چند فضای حافظه برای ذخیره تنظیمات سرنشین‌ها و همچنین یک سیستم ماساژور نیز بهره می‌برند. این خودرو مجهز به چند سیستم کمک‌رسان رانندگی (ADAS) از جمله ترمز اتوماتیک، کمک به تغییر خطوط و کروزکنترل تطبیق‌پذیر است.

 

فولکس‌واگن ID.4 توانسته از زمان عرضه تا به امروز، دستاوردها و جوایز قابل‌توجهی را کسب کند. مهم‌ترین آن‌‌ها کسب عنوان «بهترین خودروی سال ۲۰۲۱» بوده است که توانسته این جایزه را در رقابت با محصولاتی مثل هوندا e و تویوتا یاریس به دست بیاورد.

نظر دهید


در همین زمینه