شبکه‌های اجتماعی

نگاهی به فوتون تونلند جدید؛ محصول جدید ایران‌خودرو دیزل
اتومبیل فارسی - فوتون تونلند F

تشریفات یا باربری؟

 


خودروهای پیکاپ یا همان وانت‌ها نقش غیر قابل انکاری در سیستم حمل و نقل و ترابری ایران دارند، با این وجود زمانی که صحبت از صنعت حمل و نقل به میان می‌آید گویی پیکاپ‌ها از اهمیت خاصی برخوردار نیستند و سال‌ها است که با تولید و عرضه غیرمسئولانه «نیسان آبی» با آن طراحی غیر ایمن و فناوری کهنه‌اش سعی در ارائه پاسخ به این بخش از بازار دارند. ایران‌خودرو دیزل به تازگی خبر از عرضه نسل جدید فوتون تونلند داده است. فوتون تونلند جدید با طراحی مدرن‌تر ممکن است در چشم رانندگان، شرکت‌های باربری و حتی سازمان‌های گوناگون فرصت تازه‌ای باشد برای رهایی از خودروهای قدیمی‌تر و به روزرسانی ناوگان‌ها.

 

فوتون تونلند جدید طراحی کاملا متفاوت و به‌روزی را نسبت به نسخه پیشین عرضه می‌کند. طراحی قدیمی، کسل‌کننده و حتی ناشیانه تونلند قدیمی یکی از نقاط ضعف جدی آن بود که در نمونه جدید به خوبی بر طرف شده است. اگر چه طراحی فوتون تونلند 9 پیشرفت چشم‌گیری داشته و باید آن را به فال نیک گرفت، اما سنگینی سایه طراحی فورد رنجر روی این محصول جدید حس می‌شود. جلوپنجره مشکی و بزرگ این وانت و نوشته برجسته FOTON روی جلوپنجره با آن فونت خاص شاهدی بر این ادعا است.

 

AutomobileFarsi IranKhodroDiesel Foton Tunland F9 8

 

از طراحی بدنه پرانرژی و تازه فوتون تونلند جدید که بگذریم متوجه خواهیم شد که طراحان آن در داخل خودرو نیز اهمیت سرزندگی طراحی را دست کم نگرفته و محیطی متفاوت از قبل برای سرنشینان آن فراهم آورده‌اند. صندلی‌های چرم با دوخت‌هایی جالب توجه، داشبورد جدید که بخشی از آن با چرم همرنگ صندلی‌ها کار شده و در میانه خود مانیتور زیبایی را جای داده در کنار دکمه‌های شکیل سیستم تهویه مطبوع و سامانه اطلاعات و سرگرمی، همگی در شکل گیری فضایی آسوده و به‌روز نقش دارند.

 

فوتون تونلند 9 هر چه باشد در دسته پیکاپ‌ها و خودروهای تجاری قرار می‌گیرد و مشخصات فنی و جزییات عملکردش از طراحی و ظاهرش بحث به مراتب مهم‌تری است. مدل قدیمی فوتون تونلند توسط ایران‌خودرو دیزل و در دو نسخه بنزینی 2.0 لیتری توربو و دیزلی 2.8 لیتری توربو عرضه می‌شد. قوای محرکه فوتون تونلند جدید در نسخه جدید دو گزینه بنزینی و دیزلی که هر دو مجهز به توربوشارژر هستند خواهد بود که با افزایش بهره‌وری، از قدرت و گشتاور بیشتری سود خواهد برد. احتمال دارد ایران‌خودرو دیزل از گیربکس اتوماتیک این خودرو نیز برای عرضه در ایران استفاده کند و مزیتی بر محصولش در این بازار بیفزاید.

 

AutomobileFarsi IranKhodroDiesel Foton Tunland F9 10

 

فوتون تونلند در نسخه اصلی فهرست بلندی از امکانات را با خود دارد ولی مهم امکاناتی است که ایران‌خودرو دیزل در نهایت تصمیم به عرضه آن‌ها می‌گیرد. در میان آپشن‌ها و فناوری‌های گوناگونی که فوتون تونلند جدید می‌توان به برجسته‌ترین‌هایش اشاره کرد که شامل شروع حرکت در سربالایی، رادار خروج از خط، رادار نقطه کور و سیستم جلوگیری از برخورد می‌شود که در نوع خود جالب توجه است.

 

AutomobileFarsi IranKhodroDiesel Foton Tunland F9 20

 

با توجه به دو کابین بودن فوتون تونلند و فضای بار به نسبت کوچک آن و همچنین قیمت احتمالی بالای آن نمی‌توان این خودرو را به عنوان راه حلی برای ناوگان فرسوده و قدیمی حمل و نقل کشور دانست. از طرف دیگر این اتومبیل بسته به کیفیت مونتاژ و تولید آن قابلیت آن را خواهد داشت که به خدمت سازمان‌ها و شرکت‌های گوناگون در آید. تمام این موارد منوط به عملکرد ایران‌خودرو دیزل در مونتاژ، قیمت‌گذاری، فروش و خدمات پس از فروش خواهد بود.

 

ایران خودرو دیزل این بار با عرضه فوتون تونلند جدید کاری دشوارتر از گذشته در پیش دارد، زیرا سگمنت پیکاپ‌های دو کابین جذابیت بیشتری نسبت به گذشته برای شرکت‌ها پیدا کرده و خودروسازان خصوصی زیادی پا به این عرصه گذاشته‌اند. کرمان موتور با جک T8 و مکث موتور با دایون V5 و آمیکو با آسنا خودروسازانی هستند که در حضور خود را در این بخش از بازار قطعی کرده‌ و رقابتی جدید را در بازار شکل داده‌اند. با این حال می‌توان امیدوار بود ایران خودرو دیزل با توجه به شناخته بودن نام فوتون در بازار و همچنین طراحی جذاب و احتمالا کیفیت و عملکرد قابل قبول، کار را برای رقبای خود دشوار کند.

 

نظر دهید