شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - هوندا وزل
توسط معین‌خودرو ایرانیان

به نظر می‌رسد که بازار ایران آماده میزبانی از هوندا وزل است چون شرکت معین‌خودرو ایرانیان که پیش از این تویوتا کرولا را هم عرضه کرده بود، در تلاش برای عرضه این محصول در بازار ایران است. طبق شنیده‌ها، عرضه هر دو نسخه بنزینی و الکتریکی این خودرو در دست بررسی است.

 

هوندا وزل یک کراس‌اوور نسبتا کوچک و سبک این خودروساز ژاپنی است که برای سه نسل در سگمنت B محصولات شاسی‌بلند حضور داشته است. البته این خودرو که نسل اول آن بر اساس هوندا لوگو ساخته شده بود، با نام‌های دیگری مثل هوندا HR-V در بازارهای بین‌المللی به فروش می‌رسد. نسل دوم این خودرو با نام وزل در بازارهای ژاپن و چین عرضه شد و هوندا در نسل سوم، نسخه بزرگ‌تری از آن را هم معرفی کرد که مخصوص بازارهای آمریکای شمالی و چین بود. عرضه این نسخه با نام هوندا ZR-V انجام شد.

 

نسل سوم هوندا HR-V که در واقع نسل دوم هوندا وزل محسوب می‌شود، در فوریه ۲۰۲۱ معرفی و فروش آن از ماه آپریل همان سال شروع شد. بازار ژاپن صاحب نسخه وزل e:HEV شد که قادر به تولید ۱۲۹ اسب بخار بود و قدرت آن توسط یک پیشرانه ۱.۵ لیتری بنزینی در کنار یک پیشرانه الکتریکی تامین می‌شد. یک نسخه بنزینی ۱۱۷ اسب بخاری هم برای بازار ژاپن در نظر گرفته شد اما در اروپا، فقط نسخه هایبریدی خودرو در دسترس است.

 

به دلیل تقاضای قابل‌توجهی که در چین برای خودروهای الکتریکی وجود دارد، یک نسخه الکتریکی از هوندا وزل در اکتبر ۲۰۲۱ نیز برای بازار این کشور معرفی شد. البته وزل الکتریکی در دو نسخه عرضه می‌شود که یکی از آن‌ها حاصل همکاری هوندا با دانگ‌فنگ و نسخه دوم نتیجه جوینت‌ونچر هوندا با دیگر شریک خود در چین یعنی گوانگجی است. هر دو نسخه بر اساس پلتفرم e:N Architecture F ساخته شده‌اند که مخصوص خودروهای الکتریکی کوچک‌تر دیفرانسیل‌جلو است. نکته قابل‌توجه درباره وزل الکتریکی این است که عرضه این نسخه در بازار انگلستان نیز از سال ۲۰۲۳ شروع شده است.

 

نسل دوم هوندا وزل توانسته در تست‌های ایمنی موسسه Euro NCAP که در سال ۲۰۲۲ انجام شد، موفق به دریافت ۴ ستاره شود. این خودرو در آزمایشات ایمنی سرنشین‌های بالغ و کودکان توانست به ترتیب ۸۲ و ۷۵ درصد به دست آورد و میزان اثرگذاری و اهمیت سامانه‌ها و تجهیزات کمک‌رسان آن نیز ۷۸ درصد اعلام شد.

 

هوندا وزل یکی از محصولات نسبتا پرفروش و موفق هوندا محسوب می‌شود و علاوه بر چین، ژاپن و بخش‌هایی از اروپا، عملکرد قابل‌قبولی در بازارهای دیگری مثل سنگاپور، اندونزی، فیلیپین، استرالیا، جاماییکا و برزیل نیز داشته است.

نظر دهید