اتومبیل فارسی - تورینگ بایک گریت وال سوئو
تورینگ بایکی که بوگاتی ویرون موتورسیکلت ها است

چرا باید از یک پیشرانه ۸ سیلندر فلت در یک تورینگ بایک استفاده کرد؟ چرا این موتورسیکلت در کشوری تولید می‌شود که موتورسیکلت‌ها در بسیاری از بزرگراه‌هایش، اجازه تردد ندارند؟ برند جدید سوئو (Souo) که زیرمجموعه جدید گریت‌وال و متخصص در زمینه موتورسیکلت‌ها محسوب می‌شود، پاسخی هوشمندانه (یا شاید هم عجیب، بسته به دیدگاه شما!) برای این پرسش‌ها دارد.


بررسی ویژگی های موتورسیکلت جدید گریت وال سوئو

برند سوئو چینی در نمایشگاه بین‌المللی موتورسیکلت پکن، موتورسیکلت تورینگ لوکس جدید خود را رونمایی کرد که قدرت آن توسط تنها پیشرانه ۲ لیتری ۸ سیلندری فلت موجود در جهان تامین می‌شود.

متاسفانه گریت‌وال هنوز مشخصات و عملکرد فنی این موتور را منتشر نکرده است، اما پیشرانه‌های فلت در موتورسیکلت‌های بزرگ به دلیل حفظ مرکز ثقل پایین، پایداری بهتر و سهولت در بلند کردن ترجیح داده می‌شوند. با توجه به وزن ۴۰۰ کیلوگرمی آن، به نظر می‌رسد که انتخاب این پیشرانه تصمیم درستی بوده است.

این موتور عظیم با یک جعبه‌دنده ۸ سرعته دوکلاچه جفت شده است. گفته می‌شود این جعبه‌دنده به گونه‌ای طراحی شده که شروع حرکت از حالت ایستاده را برای سوارکار آسان‌تر می‌کند و تجربه رانندگی لوکسی را در جاده‌های باز فراهم می‌آورد.

موتورسیکلت تورینگ سوئو دارای صندلی گرم‌شونده، یک شیشه جلو که با فشار یک دکمه بالا می‌رود، نظارت بر نقاط کور و یک صفحه نمایش لمسی ۱۲.۳ اینچی با پردازشگر ۸۱۵۵ است که از دستورات صوتی و به‌روزرسانی‌های اینترنتی نیز پشتیبانی می‌کند.

شگفت‌انگیزترین نکته درباره این موتورسیکلت نه پیشرانه آن، بلکه درک این موضوع است که این محصول از چین می‌آید. جایی که در بسیاری از بزرگراه‌های آن، اجازه تردد موتورسیکلت‌ها وجود ندارد و حتی جایی که مجاز است، معمولاً سرعت آن‌ها به ۸۰ کیلومتر در ساعت محدود می‌شود. در نتیجه، این موتورسیکلت در داخل چین فقط دو رقیب داخلی دارد که هر دو دارای پیشرانه‌های کوچک‌تر ۱.۲ لیتری هستند.


سوئو حاصل علاقه شخصی رییس گریت وال است

پس این موتورسیکلت بزرگ با پیشرانه عجیبش در کشوری تولید می‌شود که موتورسواران نمی‌توانند از نهایت ظرفیت و پتانسیل آن استفاده کنند. پس چرا اصلا این موتورسیکلت ساخته شده است؟ وی جیانجون، رییس هیئت‌مدیره گریت‌وال در مراسم رونمایی این محصول گفت که علاقه بسیاری به موتورسیکلت‌ها دارد و سوئو، پروژه شخصی و حاصل علاقه و تعهد قلبی او به این وسایل نقلیه است.

اگرچه این دیدگاه جالب است، اما ممکن است استدلال تجاری قابل قبولی هم برای پیدایش و عرضه تورینگ بایک سوئو وجود داشته باشد. موتورسیکلتی که از دید بسیاری از شرکت‌کنندگان نمایشگاه، معادل بوگاتی ویرون دنیای موتورسیکلت‌ها بوده است. جالب است که بوگاتی ویرون هم مسیر خلق مشابهی داشت و رییس هئیت‌مدیره فولکس‌واگن یعنی فردیناند پیچ سفارش طراحی و تولید آن را داد. بوگاتی ویرون نیز همانند تورینگ بایک سوئو، پیشرانه بزرگ و عجیبی داشت و عملکرد آن بسیار فراتر از استفاده روزمره بود. بوگاتی ویرون هم حاصل علاقه و پروژه شخصی مدیر فولکس‌واگن بود و توانست توجه و اعتبار زیادی را به سمت برند و دیگر محصولات آن سرازیر کند.

گریت‌وال نیز در لحظه تاریخی حساسی قرار دارد چون می‌خواهد وارد سگمنت موتورسیکلت‌ها یعنی جایی که چندین برند ژاپنی مدت‌ها است که در حال سلطه بر آن بوده‌اند وارد شود. گریت‌وال در حال حاضر به تمام توجه و اعتبار مهندسی که می‌تواند جلب کند نیاز دارد. به نظر می‌رسد این برند چینی با محصول جدید برند سوئو، قصد دارد توانایی و قدرت خود را به رخ بکشد و نشان دهد که چرا می‌تواند در بازار موتورسیکلت‌ها فعالیت کند. اگر بتواند در این مسیر برخی از مشتریان همیشگی هوندا و حتی شاید ب‌ام‌و را هم جذب کند که چه بهتر.


در همین زمینه

شبکه‌های اجتماعی